نامه حزب «اعتماد ملی» به آیت‌الله رییسی، رییس قوه قضاییه در پی آسیب جسمانی پیش‌آمده برای دبیر کل حزب انتظار؛ رفع حصر

با گذشت قریب به یک دهه اعمال مجازات حصر خانگی همواره تقاضای حداقلی آیت‌الله کروبی محاکمه علنی توسط دادگاه صلاحیت‌دار بوده‌است

سیمایی که شکسته شده، جسمی که تحلیل رفته و دستی که شکسته است. این توصیف آخرین تصویر منتشر شده از مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی پس از ۳ هزار و ۴۱۰ روز حصر خانگی است که چندی پیش محمدتقی کروبی در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد و همزمان از وخامت حال پدر و ممانعت‌ نهادهای امنیتی از رسیدگی تمام و کمال به شرایط او سخن به میان آورد. انتشار این تصویر در روزهایی که یادآور اعتراضات به روند و نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۸۸ است سبب شد تا بار دیگر مطالبه رفع حصر، نه در رسانه‌های ارتباط جمعی، بلکه در شبکه‌های اجتماعی ایجاد شود؛ مطالبه‌ای که با واکنش چهره‌ها و صاحب‌نفوذان جمهوری اسلامی نیز مواجه شد تا جایی که موسوی‌خوئینی‌ها که رفاقت او با کروبی سابقه دیرینه دارد، در نامه‌ای به او از خداوند درخواست رفع حصر و البته حل مشکلات و مسائل ایران را کرد.

سلام ما را به حصر برسانید

ماجرا اما به همین‌جا ختم نشد و ظهر روز گذشته محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تماس تلفنی با فاطمه کروبی جویای حال و احوال شیخ اصلاحات شد و از لزوم رفع حصر سخن به میان آورد. عارف در این گفت‌وگوی تلفنی با بیان اینکه «سلام ویژه من را به آقای کروبی برسانید و سلامتی کامل ایشان را از خداوند منان خواستارم»، درباره حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی گفته است: «وضعیت حصر آقایان کروبی، موسوی و خانم رهنورد با نگاهی که به منافع ملی وجود دارد، باید حل و فصل می‌شد و تداوم این وضعیت را به نفع منافع ملی نمی‌دانم و امیدوارم برای همگرایی بیشتر هر چه زودتر شاهد حضور این عزیزان در جمع یاران انقلاب باشیم.» فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی نیز در جریان این گفت‌وگو درباره آخرین وضعیت سلامتی شیخ اصلاحات توضیحاتی ارایه داده است.

مجازات بدون ‌محکمه

تماس تلفنی رییس بنیاد امید ایرانیان اما تنها واکنش روز گذشته به انتشار تصویر مهدی کروبی پس از
۱۱ سال حصر نبود. حزب اعتماد ملی که کروبی را در قامت دبیرکل محصور خود می‌شناسد، روز گذشته در نامه‌ای به سیدابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه بار دیگر خواستار رفع حصر شد. در ابتدای این نامه آمده است که «حضرت آیت‌الله مهدی کروبی، دبیرکل محترم حزب اعتماد ملی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ و از بهمن ‌ماه ۱۳۸۹ و درپی یک تصمیم نانوشته در حصر خانگی به‌سر می‌برند.» آنچه در ادامه می‌خوانید متن کامل نامه اخیر حزب اعتماد ملی به ریاست قوه قضاییه است که در بخشی از آن سه دلیل برای غیرقانونی بودن حصر تشریح شده است:

حضرت آیت‌الله جناب آقای سید ابراهیم رییسی

رییس محترم قوه قضاییه

باسلام و احترام

مستحضرید حضرت آیت‌الله مهدی کروبی، دبیرکل محترم حزب اعتماد ملی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ و از بهمن ماه۱۳۸۹ و در پی یک تصمیم نانوشته در حصر خانگی به سر می‌برند؛ پس از رخداد حادثه و آسیب جسمانی اخیر پیش آمده برای ایشان حزب اعتماد ملی بر آن شد که طی این نامه به صورت مختصر مراتب ذیل را به استحضار برساند:

۱- حصر مجازات است و حسب اصول ۳۲؛ ۳۳و ۳۴ قانون اساسی و اصل تفکیک قوا اعمال مجازات از صلاحیت‌های قوه قضاییه است و مرجع دیگری در این خصوص صلاحیت ندارد.

۲- با گذشت قریب به یک دهه اعمال مجازات حصر خانگی همواره تقاضای حداقلی آیت‌الله کروبی محاکمه علنی توسط دادگاه صلاحیت‌دار بوده است.

۳- زیبنده و شایسته نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران نیست که مجازاتی بر شهروندان بدون رسیدگی قضایی و صدور حکم توسط محکمه صلاحیت‌دار اعمال گردد.

جناب آقای کروبی با گذشت ۸۳ سال سن ایام کهنسالی عمر خود را با مشقت تحمیلی و در حصر خانگی و محرومیت از بدیهیات زندگی عادی و حال نامساعد جسمی سپری می‌نماید؛ در طول یک ماه اخیر به ‌دلیل فشارهای ناشی از این حصر با افت شدید فشار خون (۵/۵ درجه) و پوکی استخوان مواجه گشته که بر اثر عدم تعادل جسمانی ناشی از آن دچار شکستگی استخوان دست گردیده و هم‌اکنون با سختی ایام را سپری می‌نماید.

تصور این شرایط در مورد آیت‌الله کروبی با آن سابقه مبارزاتی درخشان و سال‌ها زندان در دوران مبارزه برای ‌پیروزی نهضت امام خمینی برای همه دوستداران عدالت و آزادی دردناک است و دل همه دلسوزان انقلاب اسلامی و آزادگان را به درد می‌آورد.

نیک می‌دانید که این وضعیت در خصوص جناب آقای مهندس میرحسین موسوی و همسر بزرگوارشان سرکار خانم دکتر زهرا رهنورد نیز جاری و ساری است

بنا بر این انتظار می‌رفت که این معضل از همان آغاز دوره مسوولیت جنابعالی بر قوه قضاییه حل و فصل می‌گردید که اینگونه نشد.

اکنون امید و انتظار این است با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع، پیگیری قانونی و مصلحانه امر در دستور کار حضرتعالی و دستگاه قضایی کشور قرار گیرد و حصر آیت‌الله مهدی کروبی و همچنین مهندس میرحسین موسوی و همسر گرامی‌اش خانم دکتر زهرا رهنورد که از مواریث دوران مدیریت قضایی قبل بوده در دوره مدیریت جدید خاتمه یافته و این قفل سیاه با کلید جنابعالی گشایش یابد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *