مراسم تشییع و خاکسپاری مرحوم «اکبر عالمی» روز چهارشنبه در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تهران برگزار شد: اسکویی: «اکبر عالمی» سرشار از شوق آموختن و آموزاندن بود

«مهرداد اسکویی»، مستندساز معتقد است اکبر عالمی، مدرسی یگانه در عرصه سینما و مستندسازی بود. او سرشار از شوق آموختن و آموزاندن بود.

«مهرداد اسکویی» در گفتگو با ایرنا، اظهار کرد: در چندماه اخیر، ما سه‌نفر از بزرگ‌ترین مردان تاریخ فرهنگ این سرزمین را از دست داده‌ایم؛ خسرو سینایی، منوچهر طیاب و اکبر عالمی. مگر می‌شود به این نزدیکی داغدار آنها شویم و صدمه نبینیم و درد نکشیم. این خسران را چگونه جبران کنیم و حالمان خوب باشد؟ این نسل از صفر، همه‌چیز را خودش ساخت و کوشید با همه سختی‌ها همه‌چیز را یاد بگیرد و یاد بدهد. شبیه این نسل دیگر نداریم.او درباره استادش گفت: فرهنگ معاصر ایران یکی از پدران راستین خود را از دست داد. اکبر عالمی بزرگمردی فروتن، بسیار باسواد، نوعدوست و عاشق شاگردانش بود. هرجا آنها بودند او پشت و پناهشان بود. جمله معروفی داشت که کاری کنید من معلم به شما افتخار کنم و من بگویم شما شاگرد من بوده‌اید، نه آنکه شما افتخار کنید که من استادتان بوده‌ام. او در عرصه فرهنگی این مملکت، بسیار آدم ساخت؛ نمی‌گویم فیلمساز و کارگردان و مسؤول لابراتور و انیماتور و استاد دانشگاه درجه یک تربیت کرد؛ او آدم تربیت کرد.

این مستندساز افزود: عالمی، شوخ و بذله‌گو بود اما در تدریس و کارگردانی بسیار جدی بود. او همیشه مسؤولیت ما را به همه‌مان گوشزد می‌کرد که نقش خودتان در زندگی را درست انجام دهید، چون باید بسپارید و بروید. او توانست آدم مفیدی برای فرهنگ این مملکت باشد. اگر از کسی جمله‌ خوبی می‌شنید، آن‌را می‌نوشت و مقابلش تعظیم می‌کرد زیرا به معنای واقعی کلمه تشنه یادگیری بود. ما دیگر آدم‌های این‌جوری نداریم. نه اینکه نیستند اما آنقدر کمیابند که دلم برای نسل امروز و آینده که از درک او و نسل او محروم خواهند بود، می‌سوزد.

اسکویی تأکید کرد: نسل اکبر عالمی، نسل مهمی بودند. نمی‌دانم در آن سال‌ها چگونه این نسل رشد یافت که با این شور و شوق و ایمان و اعتقاد ادامه داد و به چنین اسطوره‌هایی تبدیل شد. خودِ عالمی، به‌هیچ‌وجه ادعا نداشت؛ باطمأنینه و آراسته بود و هرگاه سخن می‌گفت، از لغات استفاده درست می‌کرد. او اعتماد می‌داد که تو معمار آینده سینما و فرهنگ این مملکت هستی. او مثل معماران قدیمی که مقرنس‌کاری و آجرچینی را قدم‌به‌قدم یاد می‌دادند، آجربه‌آجر یاد داد که چگونه سینمای آینده‌مان را بچینیم و بسازیم. او این مشعل دانایی را دست‌به‌دست چرخاند. خیلی از شاگردان او که حالا برای خود کسی شده‌اند، هنوز هم جزوه‌هایش را دارند که رویش نوشته بود لطفا کپی نکنید.

وی ادامه داد: من هنوز در شگفتم از این حجم از ساختن. چگونه می‌شود خداوند در آدمی آن‌قدر قدرت قرار دهد که این همه آدم درجه یک بسازد که اگر نام ببرم شما همه‌شان را می‌شناسید و امروز در شهر شهر این مملکت به جوانان درس می‌دهند. خودِ من ممکن است گاهی از درس دادن خسته شوم اما او چنین نبود و وجودش سرشار از شوق یاد دادن بود و مطمئن هستم حتی در بیمارستان، اگر کسی از او سؤال می‌پرسید با همان ماسک اکسیژن جوابش را می‌داد. او سرشار از شوق آموختن و آموزاندن بود و افسوس که از دستش دادیم.

اکبر عالمی در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد

مراسم تشییع و خاکسپاری مرحوم «اکبر عالمی» روز چهارشنبه در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تهران برگزار شد.

به گزارش ایرنا، این مراسم به دلیل شیوع کرونا و رعایت مسائل بهداشتی با حضور خانواده و تعداد اندکی از دوستداران و علاقه مندان ایشان برگزار شد. همچنین فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پیامی درگذشت اکبر عالمی، چهره فقید سینمایی را تسلیت گفت. در پیام فرهنگستان زبان و ادب فارسی آمده است: استاد گرانقدر، دکتر اکبر عالمی، کارشناس سینما و کارگردان و مستندساز و استاد دانشگاه و عضو فعال و ارزشمند کارگروه واژه‌گزینی تخصصی سینما و تلویزیون و هنرهای نمایشی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دار فانی را وداع گفت. همکاری ایشان با فرهنگستان در این روزهای بحرانی و تا هفته‌های اخیر نیز ادامه داشت. فرهنگستان درگذشت این استاد ارجمند را به جامعه علمی و هنری و خانواده محترمشان تسلیت می‌گوید. یادشان گرامی.

اکبر عالمی، متولد تیر ۱۳۲۴در اهواز، فارغ‌التحصیل رشته سینما با مدرک دکتری از انگلستان بود که مستندهای مختلفی را از جمله «مروارید خلیج‌فارس» ساخته است. او علاوه بر تألیف و ترجمه آثاری در حوزه سینما و عکاسی، در سال‌های دهه ۷۰هم مجری برنامه «هنر هفتم» تلویزیون بود. عالمی به‌دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بامداد روز سه‌شنبه (۲۲مهرماه) درگذشت

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *