معاون برنامه ریزی فرماندار تربت حیدریه: دانشگاهیان از همکاری در تدوین سند توسعه شهرستان طفره رفتند

 

تربت حیدریه- ایرنا- معاون برنامه ریزی، اداری و مالی فرمانداری وی‍ژه تربت حیدریه گفت: تاکنون چندین بار از جامعه دانشگاهی تربت حیدریه برای همکاری در تدوین و تنظیم سند توسعه شهرستان یاری خواسته ایم اما پاسخی نگرفته ایم.

به گزارش ایرنا مهدی عباسپور پنجشنبه در سومین همایش چشم انداز توسعه تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در افق ۱۴۰۴ که به میزبانی دانشگاه تربت حیدریه برگزار شد، با انتقاد از سکوت محافل دانشگاهی و اداری در پیگیری اجرای مصوبات پایانی همایش پیشین گفت: چرا تا امروز و حتی در این همایش کسی از پیگیری قطعنامه همایش پارسال سخنی به میان نیاورده است؟

وی افزود: جای تاسف است که حتی در همایشی که با میزبانی دانشگاه برپا شده تنها یکی از روسای مراکز دانشگاهی حضور یافته است.

وی با اشاره به عصر فعالیت دانشگاه های کارآفرین به عنوان نسل سوم دانشگاه ها، گفت: این در حالی است که متاسفانه هنوز دانشگاه های ما دانشجویانی تربیت می کنند که بعد از فراغت از تحصیل سربار جامعه هستند و توان تولید اشتغال را ندارند.



*‌ فقدان امنیت سرمایه گذاری،‌ اصلی ترین مانع در مسیر توسعه تربت حیدریه

نماینده سابق تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی گفت: هر چند این منطقه سرمایه های زیادی از جمله زعفران، ابریشم و نخبگان دانشگاهی دارد، اما فقدان امنیت سرمایه گذاری به عنوان اصلی ترین خلاء این منطقه است که موجب شده نتوانیم از این قابلیت ها بخوبی بهره برداری کنیم.

حجت الاسلام محمدعلی رضایی افزود: این مشکل بزرگ ناشی از نبود وحدت و همدلی بین مدیران و عدم برنامه ریزی منسجم برای جذب و به کارگیری سرمایه های مادی و معنوی در این منطقه شده است.

وی گفت: همین موانع موجب شده تا کارآفرینانی هم که از بیرون منطقه قصد سرمایه گذاری در این منطقه را دارند، دچار سرخوردگی شده و از میانه راه، پشیمان و ناامید بازگردند.

رضایی از دست اندرکاران این همایش خواست تا در کنار برگزاری چنین گردهمایی های علمی و پژوهشی، از گذشته عبرت گرفته و با خودداری از تکرار اشتباهات، مصوبات همایش های پیشین را عملیاتی کنند.

وی با گلایه از غیبت بسیاری از مسئولان تاثیرگذار در برنامه ریزی های منطقه، افزود: جای تاسف است همایشی که شعارش توسعه منطقه در افق ۱۰ سال آینده است، بدون حضور مدیرانی برگزار می شود که در این خصوص صاحب نظر هستند.

حجت الاسلام رضایی از عدم پیگیری امور از سوی مسئولان به عنوان دیگر مشکل این خطه یاد کرد و گفت: آنچه امروز باید در این همایش مورد بررسی قرار می گرفت یافتن پاسخ این سئوال است که چرا کسی انگیزه ای برای سرمایه گذاری در این شهر ندارد؟

از مجموع ۱۵۷ مقاله رسیده به دبیرخانه سومین همایش چشم انداز توسعه تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در افق ۱۴۰۴؛ ۸۴ عنوان پذیرفته شد که از آن میان ۲۱ مقاله به صورت سخنرانی و بقیه به صورت پوستر ارائه شد.

در حاشیه این همایش که به میزبانی دانشگاه تربت حیدریه برگزار شد، نمایشگاهی از ابزار و لوازم زندگی با قدمت تاریخی بیش از ۱۰۰ سال مربوط به منطقه تربت حیدریه برپا شده بود.

نخستین و دومین همایش چشم انداز توسعه مناطق تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در بهمن ماه سال های ۱۳۹۳و ۱۳۹۴ برگزار شده بود.

شهرستان تربت حیدریه با ۲۵۰ هزار نفر، زاوه با ۸۰ هزار نفر و مه ولات با ۵۰ هزار نفر جمعیت به ترتیب در ۱۵۰ کیلومتری، ۱۷۵ و ۲۰۷ کیلومتری مشهد قرار دارند.

خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم **‌ انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *