سکوت درباره شائبه استخدام‌های عجیب: در واقع سال آخر دولت احمدی‌نژاد بود که اخباری آمد مبنی بر اینکه دولت وقت دستور استخدام حدود ۵۰۰ هزار نفر را بدون ضابطه داده است. در تیر۹۳ غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم گفت: دولت گذشته (احمدی‌نژاد) بر اساس قانون باید حدود ۱۲۵هزار نیروی قراردادی جذب می‌کرد اما این تعداد به ۵۴۸هزار نفر در شرایط کنونی رسیده است، از طرف دیگر ۴۲۲هزار نفر بدون رعایت هر گونه تشریفات مانند آگهی استخدامی و برگزاری آزمون استخدام شدند.

آفتاب یزد- گروه سیاسی: روزگاری می‌گفتند مدیران اتوبوسی می‌آیند و اتوبوسی می‌روند اما حالا چند سالی است که وضعیت فرق کرده است، مدیران با اتوبوس می‌آیند اما نهایتا با یک ون برمی گردند!

در واقع تعداد زیادی از اطرافیان خود را در این فاصله با استفاده از اعمال نفوذ خود استخدام می‌کنند تا اگرچه عملکرد آنها برای مردم میراثی چون دشوار‌تر شدن زندگی نداشته اما برای حامیان و نزدیکان این مدیران منفعتی وجود داشته باشد. نکته مهم در این موضوع این است که مانند بسیاری دیگر از مزایا و رانت‌های اقتصادی در این مورد نیز اصلاح‌طلب و اصولگرا فرقی ندارد و هر دو به نحوی مشغول کارند و با توجه به فرصتی که بدست می‌آورند دریغ نمی‌کنند! در همین زمینه به تازگی لیست بلندبالایی به بیرون درز کرده که برخی فعالین رسانه‌ای حامی دولت روحانی یا آنهایی که در ستادهای انتخاباتی روحانی فعال بودند در این چند ماه آخر، یکی یکی مزد خود را می‌گیرند تا میراث روحانی تنها افزایش هفت برابری قیمت ارز و طلا یا پراید نباشد بلکه استخدام‌های خاص نیز در کارنامه او دیده شود! هرچند شاید لازم بود فعالین ستاد انتخابات روحانی حتی به دلیل تبلیغ او با وجود کارنامه‌ای که حالا می‌بینیم شماتت هم بشوند!

> نگاهی به ۱۰ سال اخیر

البته این تنها دولت روحانی نیست که دست به چنین اقدامی زده از قرار او رویه پیشینیان را ادامه داده است. در واقع سال آخر دولت احمدی‌نژاد بود که اخباری آمد مبنی بر اینکه دولت وقت دستور استخدام حدود ۵۰۰ هزار نفر را بدون ضابطه داده است. در تیر۹۳ غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم گفت: دولت گذشته (احمدی‌نژاد) بر اساس قانون باید حدود ۱۲۵هزار نیروی قراردادی جذب می‌کرد اما این تعداد به ۵۴۸هزار نفر در شرایط کنونی رسیده است، از طرف دیگر ۴۲۲هزار نفر بدون رعایت هر گونه تشریفات مانند آگهی استخدامی و برگزاری آزمون استخدام شدند. جعفرزاده گفت: از طرف دیگر ۲درصد از ۷۶هزار نفری که در دو سال گذشته در وزارت آموزش و پرورش استخدام شدند، بی‌سواد هستند، ۱۴درصد تحصیلاتی تا مقطع ابتدایی، ۱۹درصد راهنمایی، یک درصد دیپلم و ۳۳درصد بالاتر از دیپلم هستند که نشان‌دهنده

بروز فاجعه در این حوزه است. وی ادامه داد: بر اساس این گزارش از سال ۸۳ تا ۹۱ حدود ۳۳۲هزار نفر در آموزش و پرورش استخدام شده‌اند، از طرف دیگر درباره پرونده مهرآفرین هم‌اکنون حدود ۳۹۲هزار نفر در انتظار استخدام بر اساس طرح مهرآفرین هستند که تا سه برابر این افراد بازنشسته نشوند امکان جذب این افراد وجود ندارد. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، ادامه داد: متاسفانه در دولت گذشته عمده اطرافیان و خانواده‌های مسئولان، فرمانداران، استانداران و وزرا بدون هیچ قانونی استخدام شدند، به طوری که دختر یکی از فرمانداران که الفبای زبان عربی را بلند نبود در آن دوران به‌عنوان معلم عربی استخدام شد و هم‌اکنون در حال تدریس درس جغرافیا است، از این‌رو باید تخلفات دولت گذشته در مراجع قانونی و قضائی پیگیری شود تا هیچ دولت دیگری دست به چنین اقداماتی نزند (هرچند که همچون همیشه این رویه متوقف نشد و به دولت روحانی نیز به شکل دیگری رسید). در واقع در دی ماه ۹۱ یعنی حدود پنج ماه مانده به انتخابات ۹۲ بود که طرح مهرآفرین دولت احمدی‌نژاد و استخدام‌های در حجم انبوه دولت با گذاشتن اختیارات خود در طبق اخلاص و تقدیم آن به استانداران، در دستور کار قرار گرفت. وب سایت تابناک در این باره در همان زمان نوشت:«سر و صداهایی که با تصمیم دولت برای استخدام نیروی انسانی در دستگاه‌های اجرایی استان‌ها بر پا شد، همچنان ادامه دارد و گفته می‌شود، مصوبه‌ای که به تازگی دولت با نام طرح مهر آفرین به امضای هیئت وزیران رسانده است، مجوز استخدام پانصد هزار نفر را در کل کشور و بیرون از ضوابط قانونی به دولت می‌دهد.

بنا بر این گزارش، پیش از تصویب این طرح، البته موضوع شروع این گرد و خاک دولت، ابلاغیه‌ای به معاون رئیس جمهور بود که به وی اختیار استخدام ۱۵۰۰ نفر را بنا بر صلاحدید خود می‌داد. هنوز انتقادات به این موضوع آغاز نشده بود که موضوع طرح مهرآفرین مطرح و مشخص شد که استخدام ۱۵۰۰ نفری از سوی معاون رئیس جمهور، تکه‌ای از یک پازل بزرگ‌تر بوده است؛ اما خود مصوبه طرح مهر آفرین به اندازه‌ای چالش بر انگیز بود که واکنش‌های شدید نمایندگان مجلس را به دنبال خود آورد.»

بعدها در سال ۹۳ لطف‌الله فروزنده معاون توسعه انسانی دولت نهم و دهم با اشاره به درخواست برخی نمایندگان برای حضور وی در مجلس به منظور پاسخگویی به آنان درباره تخلفات استخدامی و اداری اظهار داشت: «گزارشی ۸ ساله در این رابطه وجود دارد که در اختیار نمایندگان قرار خواهیم داد. وی در واکنش به حضور خود در مجلس گفت: تاکنون خبری برای حضور بنده نیست اما اگر لازم باشد حضور خواهیم یافت.» معاون توسعه انسانی رئیس جمهور سابق پیشتر نیز اعلام کرده بود: استخدام‌های غیرقانونی در دولت گذشته دروغ محض بوده و دولت یازدهم باید اسنادش را ارائه کند. گفتنی است، عسگری آزاد جانشین معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور در جلسه اخیر خود با نمایندگان مجلس با اعلام استخدام ۶۵۰ هزار نفر به صورت رسمی، پیمانی یا قراردادی در دولت احمدی‌نژاد، عنوان کرده بود: استخدام ۴۰۰ هزار نفر از این تعداد بدون نشر آگهی و برگزاری آزمون بود.» البته هیچ وقت مشخص نشد که تکلیف این استخدام‌ها چه بوده است چرا که اساسا در ساختار اداری ایران «گذشته‌ها گذشته» بسیار پرکاربرد است. در آن روزها رسانه‌های اصلاح‌طلب با تیترهایی مانند «شاهکار دولت احمدی نژاد در استخدام بی‌ضابطه» به موضوع پرداختند.

بعد از احمدی‌نژاد این بار نوبت شهرداری قالیباف بود. او در سال ۹۶ پس از ۱۲ سال شهرداری را تحویل داد و در آخرین ماه‌های حضور قالیباف در شهرداری تهران نیز بازهم موضوع استخدام‌ها مورد توجه قرار گرفت. وب سایت اصلاح‌طلب مردم سالاری در این باره نوشته بود:« ماجرای استخدام‌های بی‌ضابطه در مترو تهران و در ماه‌های پایانی حضور محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران بارها مطرح شده است ولی بحث استخدام‌های بی‌ضابطه در مجموعه‌های بانک شهر مسئله جدیدی است که تازه روشن می‌شود.» علاوه بر این سایت خبرآنلاین نیز در این‌باره نوشت:« ماجرای استخدام‌های

کیلویی در شهرداری تهران در زمان تصدی شهردار اسبق، محمدباقر قالیباف، باعث شده تا این روزها امواج سهمگین تعدیل نیرو، یکی پس از دیگری، تن و بدن کارمندان شهرداری پایتخت را بلرزاند.

در تازه‌ترین امواج تعدیل، عنوان شده به زودی قرارداد کار ۶ هزار نفر از نیروهای شهرداری به سر می‌رسد و موعد بیکاری فرا رسیده است. یکی از دلایل بیکاری کارمندان شهرداری، استخدام‌های بی‌ضابطه در مجموعه‌های وابسته به این نهاد در دوره قالیباف است. از جمله این مجموعه‌ها، می‌توان به شرکت‌های زیرمجموعه بانک شهر اشاره کرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد شرکت وابسته به بانک شهر با نام توسعه گردشگری شهر آیین وضعیت اسفباری از لحاظ نیروی انسانی دارد و عملا تبدیل به حیاط خلوتی برای استخدام بی‌ضابطه و بی‌قاعده و افزایش تنه سنگین نیروی انسانی در مجموعه‌های وابسته به بانک شهر شده است.» محمد مهدی تندگویان عضو اصلاح‌طلب شورای چهارم تهران نیز در اردیبهشت ۹۶ یعنی در واپسین‌های حضور قالیباف در شهرداری گفته بود:«استخدام‌های بی‌ضابطه در شهرداری در حالی است که برای استخدام یک نیروی متخصص با مشکلات بسیاری مواجه هستیم و در بحث بکارگیری نیروهای غیر متخصص ۱۰۰ درصد با مشکل مواجهیم.» محسن سرخو یکی دیگر از اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر چهارم نیز گفته بود: «اطلاعاتی که من از کمیته طبقه‌بندی مشاغل شرکت بهر‌ه‌برداری مترو کسب کرده‌ام حاکی از این است که متاسفانه بعضی از این افراد بدون این‌که واجد شرایط باشند، تنها به واسطه نسبت فامیلی که با بعضی از افراد و مسئولانی داشته‌اند که عضو «ستادهای انتخاباتی» در ‌سال٩٢ بوده‌اند، در پست‌هایی به کار گرفته شدند که هیچ تخصصی در آن نداشتند که ظاهرا اصل و مبنای این استخدام‌ها هم داشتن نسبت فامیلی با افراد خاص بوده است.» او گفته بود که ‌سال ٩٢ همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، استخدام‌های بی‌رویه‌ای در شرکت بهره‌برداری مترو صورت گرفت که این نیروها آن‌قدر زیاد بودند که تا امروز با وجود افزایش ایستگاه‌ها و خطوط مترو نیازی به نیروی جدید نبوده و هیچ مجوز استخدامی جدیدی صادر نشده است. احمد حکیمی پور دیگر عضو اصلاح‌طلب شورا نیز در همان زمان از استخدام‌ها انتقاد کرده بود تا تقریبا اصلاح‌طلبی نباشد که در این زمینه انتقاد نکرده باشد همانطور که همه اصلاح‌طلبان از استخدام‌های دولت احمدی‌نژاد حمایت کردند و به طعنه از آن به «شاهکار» یاد کردند.

حالا اما صدای سکوت فضا را به خود گرفته است. این بار دولت روحانی است که چنین استخدام‌هایی را در دستور کار قرار داده که در میان آن از نمایندگان اصلاح‌طلب سابق تا خبرنگارانی که شاید

همان‌هایی بودند که از احمدی‌نژاد و قالیباف انتقاد می‌کردند حالا خودشان غنیمت نبرد ۹۶ را در ۹۹ بدست آورده اند. افرادی که بیشتر آنها به لحاظ سابقه کاری یا مدرک تحصیلی سنخیتی با پستی که دریافت کرده‌اند ندارند و در این میان حقوق‌های بالای ۱۰ میلیون و ۲۰ میلیون را باید در حساب خود ببیند و بگویند «روحانی مچکریم». درباره رویه استخدام‌های جدید شاید یکی از جالب‌ترین موارد نامه‌ای باشد که اخیر از سوی یک مقام استانی به نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است(که تاکنون تکذیب نشده است). در این نامه آمده است: «با عنایت به قول مساعد ریاست محترم جمهور در همایش استانداران در مجموعه سعدآباد در سال ۱۳۹۸ مبنی بر بکارگیری و جذب تعداد ۲۰ نفر از فعالان ستاد انتخاباتی در سال‌های ۹۲ و ۹۶ در استان کرمانشاه به استحضار می‌رساند با توجه به اینکه تاکنون مکاتبات و پیگیری‌های مکرری در این خصوص صورت پذیرفته و نتیجه مشخصی در خصوص اخذ و تخصیص شناسه استخدامی افراد معرفی شده حاصل نگردیده، لذا خواهشمند است با توجه به فرصت اندک باقی مانده تا پایان دولت دوازدهم و وضعیت خاص معیشتی این افراد که عمدتاً دارای تحصیلات عالیه و جایگاه خاص سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می‌باشند دستور فرمائید اقدام لازم در این خصوص

معمول گردد.»

نکته‌ای که به نظر می‌رسد باید گفت اگر احمدی‌نژاد هوای همه حامیان خود در سراسر کشور را داشت به نظر می‌رسد دولت روحانی در این زمینه نیز تبعیض به خرج داده و تهرانی‌ها را به پست‌های پولساز فرستاده و برای شهرستانی‌ها خبری از استخدام‌های معمولی هم نیست!

اما آنچه مهم است اینکه رسانه‌های اصلاح‌طلب یا فعالین سیاسی هیچکدام صحبتی در این زمینه نداشته و میلی برای پرداختن به این موضوع ندارند! گویی اصلاح‌طلبان می‌گویند حالا که نوبت به ما رسیده و احتمالا ۱۴۰۰ را هم واگذار خواهیم کرد چرا از این شانس استخدام‌ها استفاده نکنیم! در چنین شرایطی چگونه اصلاح‌طلبان می‌توانند امیدوار به این باشند که اعتماد عمومی از دست رفته را بازگردانند. در حالی که شواهد یکی بعد از دیگری بیرون می‌آید که منافع شخصی و گروهی اولویت اصلی برخی شده است!


G

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *