گزارشگر سازمان‌ملل ترور شهید فخری‌زاده را نقض قوانین جهانی دانست:«قتل هدفمند فرامرزی که خارج از منطقه درگیری مسلحانه رخ می‌دهد، نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر در مورد منع محرومیت خودسرانه حق حیات و نقض منشور سازمان ملل متحد است که استفاده فرامرزی از زور را در زمان صلح ممنوع می‌سازد.»

گزارشگر سازمان‌ملل ترور شهید فخری‌زاده را نقض قوانین جهانی دانست

تهران – ایرنا – یکی از گزارشگران ویژه سازمان ملل در سلسله توییت‌هایی با اشاره به آنکه پرسش‌های بسیاری درزمینهٔ ترور شهید فخری زاده وجود دارد، خاطرنشان کرد که «قتل های هدفمند فرا مرزی» ناقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، خانم اَگنس کالامارد گزارشگر ویژه سازمان ملل در در امور اعدام های فراقضایی،شتابزده و خودسرانه در صفحه توییتر خود نوشت هنوز پرسش‌های فراوانی در مورد ترور (شهید محسن فخری زاده) وجود دارد. هنوز هیچ عامل دولتی یا غیردولتی مسئولیت این قتل به عهده نگرفته است؛ اما یادآوری می‌کنم:

«قتل هدفمند فرامرزی که خارج از منطقه درگیری مسلحانه رخ می‌دهد، نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر در مورد منع محرومیت خودسرانه حق حیات و نقض منشور سازمان ملل متحد است که استفاده فرامرزی از زور را در زمان صلح ممنوع می‌سازد.»

گزارشگر ویژه سازمان ملل در حوزه اعدام‌های فراقضایی در ادامه توییت‌های خود با اشاره به تعهدات بین‌المللی حقوق بشری کشورها که به تائید دیوان بین‌المللی دادگستری، کمیته حقوق بشر، کمیسیون بین آمریکایی حقوق بشر و دادگاه حقوق بشر اروپا رسیده، افزود:

کشورهایی که درگیر اقدام‌های تجاوزکارانه منجر به محرومیت از حق حیات هستند، فی النفسه تعهدات بین‌المللی خود را نقض می‌کنند. کشورهایی که از اقدام‌های منطقی برای حل‌وفصل اختلاف‌های بین‌المللی خود از طرق مسالمت‌آمیز کوتاهی می‌کنند، از تعهد خود برای حفظ حق حیات تبعیت نمی‌کنند.

به گفته روابط عمومی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بعدازظهر جمعه (۷ آذر) عناصر تروریست مسلح خودرو حامل محسن فخری زاده رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را مورد حمله قرار دادند. در جریان درگیری تیم حفاظت ایشان با تروریست‌ها آقای محسن فخری زاده به‌شدت مجروح شد و بیمارستان منتقل گردید.

متأسفانه تلاش تیم پزشکی برای احیاء ایشان موفق نبود و این مدیر خدوم و دانشمند پس از سالها تلاش و مجاهدت به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *