۷ مرجع تقلید و عالم در تهران و قم صلاحیت علمی سید حسن خمینی را تایید کردند مهر تایید علما و مراجع پای کارنامه یادگار امام

 

 
 گروه سیاسی|«صلاحیت علمی مورد تایید است». تاییدکنندگان عالمان و مراجع تقلیدی هستند که می‌گویند با مراجعه‌ای که به فایل‌های صوتی و کتاب‌هایش داشته‌اند. صلاحیت علمی او را قابل تایید دانسته‌اند. ٧ مهر تایید پای کارنامه علمی مردی که پنج روز هفته نزدیک به ۵٠٠ طلبه پای درسش می‌نشینند. سید حسن خمینی نوه امام(ره) حالا در میانه راهی است که برای شروعش تردیدها داشت. در نهایت اما تردیدها را کنار گذاشت و به مسیر رقابت‌های خبرگان آمد. حالا در میانه مسیر است؛ جایی که ممکن است کمی جلوتر یک سد مقابلش قرار بگیرد و ممکن هم هست که مسیر را تا انتها برود. به انتهای مسیر انتخاب شده‌اش برسد یا نرسد مهم این است که با یک کارنامه علمی قوی از این مسیر خارج می‌شود. اکنون، چند روز مانده تا اعلام نهایی اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت‌شده مجلس خبرگان رهبری شرایط همچنان روی تیغه ابهام قرار دارد؛ ابهامی که شاید با موج حمایت‌های مراجع و علما کمی تکلیفش مشخص‌تر شده باشد. خمینی جوان که سال‌هاست در کوچه‌های قم درس خوانده و درس داده حالا با موج حمایت‌های شاگردان جدش و علمایی مواجه است که کمتر دست به چنین حمایت‌هایی می‌زنند.
چه کسانی درجه علمی را تایید کردند؟
آنها که درجه علمی یادگار امام را تایید کرده‌اند چهره‌های نام‌آشنایی هستند. بر اساس اخباری که سایت‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی نزدیک به سیدحسن خمینی منتشر کرده‌اند شماری از علما و مراجع در تهران صلاحیت علمی سیدحسن خمینی را تایید کردند. آیت‌الله علوی‌گرگانی یکی از این چهره‌هاست؛ مرجع تقلید شیعیان که ٧۶ سال دارد و ساکن شهر قم است. از شاگردان حضرت امام(ره) است که درجه علمی یادگار امام را تایید کرده است. شخصیت بعدی آیت‌الله عباس محفوظی است. از مراجع دیگر قم که از شاگردان آیت‌الله‌ بهشتی‌ و آیت‌الله‌ منتظری‌ است. درس خارج را نزد حضرات آیات عظام‌ بروجردی، امام‌ خمینی‌(ره)، میرزا هاشم‌ آملی‌، محقق‌‌داماد، گلپایگانی‌ و شیخ‌ عباسعلی‌ شاهرودی‌ آموخته و چندی پیش هم از درجه علمی و حضور سید حسن خمینی در رقابت انتخاباتی خبرگان رهبری حمایت کرده و گفته بود که «اگر کسی قصد مخالفت با ایشان را داشته است، مخالفت مبنایی نبوده است بلکه از روی عناد است؛ والا وقتی ایشان را با دیگران مقایسه می‌کنیم پی می‌بریم که در صلاحیت واقعی ایشان نباید تردید کرد.»  شخصیت بعدی آیت‌الله سید جعفر کریمی شاگرد، همراه و یار دیرین حضرت امام خمینی «ره» است که محور حوزه استفتاء امام در نجف و ایران و بعد از امام بوده است. آیت‌الله علی‌اکبر مسعودی خمینی نیز از دیگر شاگردان آیت‌الله بروجردی و حضرت امام و آیت‌الله مرتضی مقتدایی روز گذشته به جمع تایید‌کنندگان این موضوع پیوست. آیت‌الله احمد بهشتی از اعضای فعلی مجلس خبرگان رهبری از سوی دیگر اما آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی، عضو فعلی مجلس خبرگان رهبری هم از جمله دیگر کسانی بود که مهر تایید را پای شرایط علمی یادگار امام زد. آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی پیش از این نیز اعلام کرده بود که از نگاه او سید حسن خمینی نیازی به شرکت در آزمون خبرگان ندارد.
٧ مرجع تقلید و عالمی که روز گذشته از صلاحیت علمی سید حسن خمینی حمایت کردند با این حمایت این جمله را تایید کردند: «صلاحیت علمی حاج سید حسن خمینی با مراجعه به کتاب‌ها و فایل‌های صوتی ایشان قابل احراز است.» موضوعی که حالا می‌تواند محور کار فقهای شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت علمی سید حسن خمینی باشد.
در کنار موج‌هایی که برای حمایت از صلاحیت علمی یادگار امام برخاسته است دیروز زمزمه‌های مجددی در مورد انصراف سید حسن خمینی از رقابت انتخابات خبرگان شنیده شد؛ شنیده‌هایی که به رسم روزهای اخیر بازهم تکذیب شد. ایسنا در این مورد نوشت: «حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی تاکنون تصمیمی برای کناره‌گیری از حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نگرفته است. سید حسن خمینی برای حضور در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری تاکنون باعث ایجاد اخبار متفاوت و متناقضی شده است، اما یادگار امام(ره) تاکنون تصمیم برای کناره‌گیری از حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نگرفته و همچنین اخبار منتشرشده مبنی بر عدم احراز صلاحیت او تایید نمی‌شود.»

سید حسن آقا صلاحیت حضور در مجلس خبرگان را دارد

حضرت آیت‌الله موسوی‌اردبیلی از کاندیداتوری آیت‌الله سیدحسن خمینی در انتخابات خبرگان استقبال کرد. به گزارش «انتخاب»، حضرت آیت‌الله موسوی‌اردبیلی عصر یکشنبه بیستم دیماه در دیدار با برخی فضلای حوزه ضمن مفید دانستن حضور حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج سید حسن خمینی در انتخابات خبرگان فرمودند: حضور ایشان به خیر و صلاح همه است و موجب تشویق مردم به شرکت در انتخابات می‌شود. این مرجع تقلید ادامه داد: ایشان انصافا فردی خوشفکر است و به مسائل احاطه دارد و اگر ١٠ نفر مانند ایشان داشتیم، اوضاع ما بهتر از این می‌توانست باشد. وی افزود: سید حسن آقا صلاحیت حضور در مجلس خبرگان را دارد و به گمان من کارشکنی‌های صورت گرفته به جایی نخواهد رسید، چرا که مردم ما به امام عقیده دارند و ایشان علاوه بر انتساب به امام، فردی خوشنام و مورد علاقه مردم است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *