واتیکان، زنان و ناامیدی حقیقی  ( محمود فاضلی   روزنامه اعتماد ۴ بهمن ۹۹ صفحه ۱۶ )

در روزهای اخیر یکبار دیگر نقش کمرنگ زنان در کلیسای کاتولیک با انتقاداتی روبه‌رو شده است. خانم «لوچتا اسکارافیا» محقق و فعال حقوق زنان در کلیسا، درباره حکم اخیر پاپ در برسمیت شناختن حق بانوان برای قرائت انجیل در کلیسا و همکاری با کشیش در اجرای آیین‌های دینی گفته است:«پاپ هیچ کاری برای زنان نکرده است. پاپ ابتدا امید را در ما زنان بسیار رشد داد، اما سپس ما را مایوس کرد. پاپ با حکم اخیر خود فقط به قرائت انجیل و همکاری زنان در اجرای آیین‌های مذهبی، شکلی ثابت داده است. در واقع اسقف‌ها اجازه انجام آن را به زنان داده بودند و این موارد بدون حکم پاپ انجام می‌شد. پاپ در این حکم اعلام کرد که انجام این امور توسط زنان به معنای این نیست که می‌توانند کشیش شوند. هیچ زنی از این حکم پاپ خوشحال نیست. پاپ با این حکم عملاً به مسئله کشیش شدن زنان خاتمه داد. زنان این دو مورد را از زمان شورای واتیکان دوم انجام می‌دادند. حتی این امر در مراسم عبادی خود پاپ نیز انجام می‌شود و ضرورتی به صدور این حکم نبود.»

خانم «اسکارافیا» بنیانگذار مجله «کمیته جهانی زنان کلیسا» سال گذشته به عنوان یکی از اعضای هیأت مدیره مجله «زنان واتیکان» در اعتراض به «کنترل مستقیم مردان» و نقض آزادی بیان به همراه ۱۱ زن دیگر از این مجله استعفا کرده بود. او و تحریریه مجله پس از انتشار گزارش‌هایی در مورد آزار جنسی راهبه‌ها توسط کشیشان، تحت فشار قرار گرفته بود. این مجله از سال ۲۰۱۲، هر ماه به عنوان ضمیمه روزنامه «اوسرواتوره رومانو» واتیکان چاپ می‌شود و تنها نشریه واتیکان است که توسط زنان اداره می‌شد. او سردبیر روزنامه واتیکان را به کنترل محتوای مطالب این مجله و نقص آزادی بیانی که پاپ فرانسیس بر آن تأکید می‌کند متهم کرده و مدعی است رویکرد آنها در گزینش زنان، میزان «فرمانبرداری» آنها است.

به باور او طبق حکم پاپبه معنای کنترل است، بنابراین زنان در حقیقت توسط سلسله مراتب کلیسا انتخاب و تعیین می‌شوند در حالی که تاکنون آزادی بیشتری وجود داشت. پاپ امیدهای زیادی در ما زنان ایجاد کرده بود، اما هیچ اقدام اساسی برای زنان انجام نمی‌دهد. هیچ زنی نمی‌تواند از این حکم خوشحال باشد، این یک ناامیدی حقیقی است».

در این مجله موضوعاتی همچون «رسیدگی پاپ پس از آغاز رهبریت خود بر کلیسای کاتولیک، موضوعات مبتلابه بانوان، احتمال انتساب آنان به‌عنوان شماس براساس اسناد و رویکردهای شورای دوم واتیکان، بازنگری در سنت دیرینه تمرکز قدرت درکلیسا در دست مردان، آزارهای جنسی راهبه‌ها در کلیسا و لزوم شنیدن  زمزمه‌های افراد مروج مردسالاری در کلیسا» مورد توجه بوده است. از دیدگاه این مجله، هر چند برخی اوقات همانند مردان تلقی شده‌اند اما بیشتر مواقع حتی همانند افرادی با ارزش پائین عقلی و توانایی حرفه‌ای نسبت به مردان، همیشه آماده به خدمت و  مطیع فرامین ارشدهایشان، دیده شده‌اند لذا با این اوصاف به ضرورت تخریب دیوار تبعیض میان زنان و مردان در کلیسا نیازمندیم. براساس آموزه‌های پاپ، کارگردانی تمام جامعه با ائتلاف میان مرد و زن، امکان پذیر است.»

او قبلا ادعا کرده بود سردبیر جدید روزنامه رسمی واتیکان با وارد کردن نیروهای جدید به تحریریه این ماهنامه و اعمال کنترل بر تیم تحریریه آن، درصدد تضعیف مجله برآمده است. در این راستا، زنانی که از فرمانبرداری بالایی برخوردار باشند و از آزادی بیان مدنظر پاپ فرانسیس چشم پوشی کنند، برای فعالیت در این نشریه گزینش می‌شوند.

اگرچه پاپ چندی پیش شش زن غیر روحانی (دو آلمانی، دو اسپانیایی و دو بریتانیایی) را در شورای اقتصاد واتیکان منصوب کرده بود و یا یک وکیل زن را به  عنوان معاون بخش روابط خارجی واتیکان که مسئول فعالیت‌های سیاسی و دیپلماتیک دولت شهر مستقل در قلب شهر رم است، منصوب کرد، اما کلیسای کاتولیک فقط به مردان اجازه می‌دهد به عنوان کشیش منصوب شوند و بیشتر بروکراسی واتیکان تحت سلطه مردان است. پاپ معمولا در پیام‌های خود بر نقش زنان برای دستیابی به جهانی متحد‌تر در صلح و اینکه زنان باید ‌در فرآیندهای تصمیم‌گیری مشارکت داده شوند، و یا بعضا از زنانی که برای کلیسا کار می‌کنند دلجویی می‌کند، اما با قاطعیت موضع همیشگی کلیسای کاتولیک را تکرار کرده است که زنان نمی‌توانند کشیش شوند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *