سیلی برچهره قانون نماینده اصولگرای مجلس، سرباز وظیفه راهنمایی و رانندگی را مورد ضرب و شتم قرار داد

صدای سرباز راهنمایی و رانندگی می‌لرزد و در میان هیاهوی عابرانی که در حمایت از او فریاد می‌زنند و بوق ماشین‌های معترض، می‌گوید در حالی که می‌خواسته جلوی عبور ماشین «نماینده مجلس» از خط ویژه را بگیرد، آقای نماینده به او سیلی زده است؛ «حامد اکبری هستم، سر دروازه دولت شیفتم، این ماشین آمده {در خط ویژه} راننده‌اش پیاده شده و بدون مجوز تردد خط ویژه {می‌خواسته عبور کند}، به من گفته {…}، من هم جواب (فحاشی‌اش) را دادم و بهش گفتم بچه‌خوشگل، خود نماینده مجلس پیاده شد، یک چک زده زیر گوش من که هم شاهد دارم، هم آن قسمت دروازه دولت دوربین است.» شاهدان تایید می‌کنند. می‌گویند به او سیلی زده است. آقای نماینده، راننده و به نظر می‌رسد شخصی دیگر که روی صندلی عقب نشسته، همچنان داخل دنای مشکی‌رنگی نشسته‌اند که احتمالا خودروی خدمت مجلس شورای اسلامی باشد و چنان نو نوار و صفر کیلومتر است که هنوز حتی برگه سفید کارخانه‌اش روی شیشه جلو چسبیده است. شیشه‌ها را که به نظر می‌رسد دودی شده، بالا کشیده‌اند. عابر و ماشین است که اطراف این جنجال قُل می‌زند. شاهدانی که از سرباز وظیفه سیلی‌خورده هم عصبانی‌ترند، با تکرار اینکه «نماینده مجلس سرباز را کتک زده»، از تصویرکه احتمالا یکی از ماموران راهنمایی و رانندگی می‌پرسند «چرا باید مامور شما را بزند؟!» مردم اعتراض دارند و رو به شیشه‌های دودی بالاکشیده، از آقای نماینده می‌پرسند «تو نماینده مردمی؟!» و اعتراض می‌کنند به لجبازی «وکیل‌المله»ای که نتیجه‌اش سیلی خوردن یک سرباز وظیفه راهنمایی و رانندگی و ترافیک سنگین خیابان انقلاب است. حتی راننده‌های BRT هم پا به میدان گذاشته و می‌گویند ۳۰ دستگاه اتوبوس به‌خاطر رفتار آقای نماینده و توقف خودروی او، معطل مانده و یکی از همین رانندگان از او می‌خواهد «کاسه کوزه‌اش را جمع کند!»  ویدیو بلافاصله در فضای مجازی دست به دست و آقای نماینده، «علی‌اصغر عنابستانی» معرفی می‌شود. عده‌ای می‌گویند ازقضا سرباز حامد اکبری، شهروندی سبزواری است و به همین دلیل هم نماینده حوزه انتخابیه‌اش را به خوبی شناخته است. علی‌اصغر عنابستانی، ۷ ماهی است که نماینده این حوزه انتخابیه در مجلس یک‌دست اصولگرای یازدهم است و درگذشته، مسوول ستاد محمود احمدی‌نژاد در استان خراسان رضوی، استاندار چهارمحال و بختیاری در دولت احمدی‌نژاد بوده است؛ سیاستمداری اصولگرا که با ۸ هزار و ۲۸ رای وارد «خانه ملت» شد و از همان بدو ورود، با انتقادات تند و تیزش علیه دولت و وزرای حسن روحانی، «پاستور» را به رگبار بست و حالا خود به عنوان قانونگذار روبه‌روی سربازی ایستاده که تنها درپی اجرای قانون بوده و واکنش آقای قانون‌گذار، سیلی بر چهره مجری قانون!

ساعاتی پس از انتشار این تصاویر که «عنابستانی» را به هشتگی پُرکاربرد در توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی تبدیل کرد و البته همزمان با مطالبه افکار عمومی برای استعفای، رییس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس به این اتفاق واکنش نشان داد. بنابر آنچه امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی گفته، «با وجود پیگیری‌های چند روزه» گزارش نیروی انتظامی در این باره هنوز به مجلس ارسال نشده است. موضوعی که نشان می‌دهد این حادثه نه روز گذشته، که احتمالا چند روز پیش روی داده اما خبرش درز نکرده و حالا انتشار تصاویر در فضای مجازی سبب شده بالاخره نایب‌رییس نخست مجلس به فکر توضیح بیفتد.  رییس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس البته گفته که پس از رسیدن گزارش‌ها و‌ ادعاهایی مبنی بر درگیری نماینده مجلس و یکی از ماموران پلیس راهور، هیات نظارت بر رفتار نمایندگان پیگیری را برای بررسی صحت و سقم و چگونگی موضوع آغاز کرده است. این نماینده عضو جبهه پایداری مجلس گفته که این هیات ادعاهای موجود را بررسی و درصورت صحت و سقم حادثه و چگونگی ماجرا را بررسی و در صورت احراز تقصیر، برخورد قانونی را انجام خواهد داد.
علی‌اصغر عنابستانی اما رفتار ناپسندش را تکذیب کرده و با بیان اینکه «ما حتی از ماشین هم پیاده نشدیم»، مدعی است «سرباز مذکور به راننده خودروی ما توهین کرد اما من به صورت سرباز سیلی نزدم.» آن‌چه آقای نماینده احتمالا به عنوان «توهین» مدعی شده احتمالا همان تعبیری است که حامد اکبری مدعی است در پاسخ به فحاشی راننده نماینده، به زبان آورده است؛ تعبیری چنان رکیک که «اعتماد» از بازنشر آن معذور است. نماینده اصولگرای سبزوار اگرچه مدعی شده که «پس از این توهین، آنها از پشت و جلو راه را به روی ما بستند و این باعث شد تا شلوغ شده و با حضور جمعیت، التهاب ایجاد شود» اما توضیح نداده که اساسا بدون مجوز عبور از خط ویژه در آن بخش از خیابان چه می‌کرده و چرا به خواسته قانونی سرباز راهنمایی و رانندگی که مشغول انجام وظیفه و اجرای قانون بوده، توجه نکرده است؟! شاید لازم باشد به آقای نماینده که در حساب کاربری‌اش در توییتر نیز خود را «حقوقدان» معرفی کرده، یادآوری شود که مطابق ماده ۶۰۷ قانون مجازات «هرگونه حمله یا مقاومتی که با علم و آگاهی نسبت به مامورین دولت حین انجام وظیفه آنان به عمل‌ آید، تمرد محسوب می‌شود.» همچنین آن‌طور که در ماده ۶۱۴ این قانون آمده، «چنانچه اقدام او موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد به ۲ تا ۵ سال حبس محکوم خواهد شد.» در ویدیوی یک دقیقه و ۴۰ ثانیه‌ای منتشر شده، تعدادی از مردم به‌طور جدی نسبت به اینکه آقای نماینده به صورت آن سرباز وظیفه سیلی زده، شهادت می‌دهند. سرباز حامد اکبری هم تاکید دارد که علاوه بر شهادت شاهدان، می‌توان موضوع را از طریق تصاویر دوربینی که کمی آن طرف‌تر تعبیه شده، پیگیری کرد. حال اگرچه نماینده سبزوار گفته «در حال پیگیری موضوع از طریق سردار اشتری، فرمانده نیروی انتظامی» است اما ساعتی پیش از انتشار اظهارات عنابستانی، سردار مهدی حاجیان، سخنگوی نیروی انتظامی گفته بود که «سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی بلافاصله دستور ویژه‌ای برای حمایت از حقوق سرباز وظیفه راهور و پیگیری موضوع از طریق معاونت حقوقی و بازرسی نیروی انتظامی صادر کرد.» حاجیان با اشاره به باور و تاکید سردار اشتری به صیانت از شخصیت، کرامت انسانی و حق و حقوق سربازان وظیفه، خود نیز تاکید کرده که درصورت احراز تقصیر نماینده مجلس، نیروی انتظامی از حق کارکنان خود به جدیت دفاع خواهد کرد. این جنجال تازه در مجلس یازدهم اما درحالی رقم خورده که محمدباقر قالیباف، رییس کنونی قوه مقننه، زمانی فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی بوده، در حالی در واکنش به این رویداد در توئیتی از پیگیری موضوع خبر داد اما  از او در قامت رییس مجلس، انتظاری دوچندان است که به این پرسش افکار عمومی پاسخ دهد که چطور نماینده مجلس و قانونگذار  بر چهره‌ مجری قانون  سیلی می‌زند؟!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *