احمدی در گفت‌وگو با ایلنا: استدلال شورای نگهبان در اعلام نکردن دلایل رد صلاحیت لاریجانی و پزشکیان، عذر بدتر از گناه است/ جای لاریجانی بودم به مُهر محرمانه اهمیت نمی‌دادم/ اسناد محرمانه را قانون‌گذار تعیین می‌کند نه نهادها و سازمان‌ها

استدلال شورای نگهبان در اعلام نکردن دلایل رد صلاحیت لاریجانی و پزشکیان، عذر بدتر از گناه است/ جای لاریجانی بودم به مُهر محرمانه اهمیت نمی‌دادم/ اسناد محرمانه را قانون‌گذار تعیین می‌کند نه نهادها و سازمان‌ها

یک وکیل دادگستری با بیان اینکه هیچ نهاد و سازمانی حق ندارد بر مطلبی عنوان محرمانه قرار دهد، گفت: هر مطلبی را نمی‌توان اسناد سری و محرمانه تلقی کرد، اسناد سری و محرمانه را قانون‌گذار تعیین کرده است بنابراین من اگر به جای آقای لاریجانی بودم به این مهر محرمانه اهمیت نمی‌دادم و دلایل رد صلاحیت را منتشر می‌کردم.

نعمت احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص نامه علی لاریجانی به سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر اعلام عمومی دلایل عدم احراز صلاحیتش، اظهار کرد: استدلال شورای نگهبان که در قانون ذکر نشده که ما دلایل رد صلاحیت را به کاندیدای رد صلاحیت شده نگوییم،‌ عذر بدتر از گناه است.

این وکیل دادگستری افزود: قانون آنچه که نباید بگوید را می‌گوید یعنی در قانون تصریح نشده که به لحاظ امنیت ملی دلایل رد صلاحیت کاندیدا به صورت علنی اعلام نشود. شورای نگهبان سرنوشت یک شخص، ملت و کشور را پشت درهای بسته رقم زده است؛ اتفاقاً نظر قانون اساسی بر این است که حقوق اولیه کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری رعایت شود.

وی ضمن اشاره به درج مهر محرمانه بر روی نامه دلایل عدم احراز صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: هیچ نهاد و سازمانی حق ندارد بر مطلبی عنوان محرمانه قرار دهد. هر مطلبی را نمی‌توان اسناد سری و محرمانه تلقی کرد، اسناد سری و محرمانه را قانون‌گذار تعیین کرده است. لذا من اگر به جای آقای لاریجانی بودم به این مهر محرمانه اهمیت نمی‌دادم و دلایل رد صلاحیت را منتشر می‌کردم.

احمدی اضافه کرد: شورای نگهبان اگر نگهبان قانون اساسی است، بر چه اساسی یک تفسیر به این صورت از قانون دارد؟ تفسیر این چنینی از قانون خلاف قانون اساسی است.

این حقوقدان بیان کرد: آقایان لاریجانی و پزشکیان از اشخاص سالم هستند بر همین اساس خواستار شدند که دلایل عدم احراز صلاحیت‌شان، علنی شود. به نظر من علت اینکه شورای نگهبان اصرار دارد با تکیه بر مهر محرمانه پشت این مطلب پنهان شود، این است که هیچ دلیلی برای اقناع جامعه ندارد. شورای نگهبان می‌داند جامعه از بهانه‌هایی که برای رد صلاحیت پزشکیان و لاریجانی و هاشمی رفسنجانی آوردند، قانع نمی‌شود.

احمدی خاطرنشان کرد:‌ شورای نگهبان که به یک استدلال سست تکیه کرده است، می‌داند که دلیل قانع کننده‌ای برای رد صلاحیت این اشخاص ندارد و افکار عمومی را قانع نخواهد کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *