معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری آنلاین: ساخت ۵ پیاده‌ راه جدید در تهران | طراحی فاز یک پیاده‌راه‌سازی میدان تجریش تا قدس

معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران از ساخت پیاده‌راه قدمگاه صالحیه حد فاصل میدان تجریش تا قدس خبر داد و گفت: در چند خیابان شهری دیگر که اغلب در جنوب و مرکز شهر واقع شده‌اند، برای پیاده‌راه‌سازی برنامه داریم.

پیاده راه

شاهپور دیوسالار در گفتگو با همشهری آنلاین درباره نهضت پروژه‌های پیاده‌راه سازی در شهر تهران گفت: مهمترین برنامه امسال و سال‌های آینده در تهران ایجاد قدمگاه صالحیه ( حدفاصل میدان تجریش تا قدس) در منطقه یک است و در کنار آن همچنین در میدان شهرری و بلوار مدرس در منطقه ۲۰، خیابان بهار در منطقه ۷، میدان حسن آباد در منطقه ۱۱ و خیابان آیت در منطقه ۸ نیز در دستور کار قرار دارند. اما همواره برای اجرای این طرح‌ها معارضان و ممانعت‌هایی به خصوص در حوزه ترافیک و حمل و نقل خودرویی وجود دارد.

او در ادامه به نمونه‌های موفق اجرای این پروژه‌ها مانند بازار شهرری در منطقه ۲۰، بازار کفش فروشان خیابان صف (سپهسالار)، خیابان باب همایون یا تعریض خیابان ۱۵ خرداد و میدان مشق در منطقه ۱۲ اشاره کرد و توضیح داد: عمده دلیل موفقیت این طرح‌ها، اقدام مهندسی مناسب و تامین زیرساخت‌ها بوده است و اگر اجرای پیاده‌راه خیابان ۱۷ شهریور نیز همگام و در همراهی با طرح تهیه شده  و با اجتناب از شتابزدگی و آمرانه انجام می‌شد، این طرح نیز مانند سایر طرح‌ها  با رضایتمندی شهروندان روبرو می‌شد.

معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران در ادامه اظهار داشت: به عنوان مثال حد فاصل میدان تجریش و میدان قدس به دلیل وجود مزیت‌های طبیعی و تفرجگاهی، مراکز تجازی، بازار قدیمی، پاساژها و همچنین فضاهای مذهبی و امامزاده روزانه حدود ۶۰۰ هزار نفر تردد دارد که لازم است فضاهایی متناسب، درخور و ارتقایافته تدارک دیده شود. اما به دلیل ترس از مواجهه شدن با مسائل ترافیکی و اساسا حل نشدن معضل خودرو در سطح شهر، پیش بینی می‌شود عملیات اجرایی این طرح در فازهای بلند مدت‌تر با چالش‌های جدی‌تری روبه رو شود.

دیوسالار افزود: در تهران هیچ میدانی را غیر میدان امام حسین(ع) به عنوان قدمگاه نداریم و اگر توجه کرده باشید همه میدان‌های شهر ما صرفا برای استفاده خودروها است و تبدیل به فلکه شده‌ و کمتر برای حضور جمعی و بی‌دغدغه عابرین و خانواده‌ها ساخته شده است.

او درباره آخرین اقدامات انجام شده برای پروژه قدمگاه صالحیه(حد فاصل تجریش تا میدان قدس) گفت: طراحی فاز یک به اتمام رسیده که شامل اجرای کف سازی پیاده‌روی موجود، اجرای نهر و درختکاری چنار باهدف اتصال کریدور سبز خیابان ولیعصر به خیابان شریعتی، کانال جمع آوری آب های سطحی، حذف زواید از پوسته و جداره، اصلاح جداره‌ها، اجرای فضای مکث موجود در محوطه ایستگاه مترو، اجرای رواق‌ها و سایر پروژه های مورد نظر است. البته قبل از شروع عملیات اجرایی جلساتی را برای تحقق پذیری، با ذینفعان  و کسبه بازار و همچنین معاونت‌های شهرداری منطقه یک بویژه معاونت حنل و نقل خواهیم داشت تا طرح با کمترین چالش‌های ممکن اجرایی شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *