در حاشیه قرائت بیانیه کمیسیون امنیت ملی رخ داد؛ از خودداری نقوی حسینی برای قرائت بیانیه و اخطار به کریمی قدوسی تا اتهام‌زنی به خبرنگار ایلنا


قرائت بیانیه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در محکومیت مسائل اخیر با حواشی همراه بود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، علیرضا رحیمی و اردشیر نوریان دو عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان نشست علنی نوبت صبح امروز با حضور در جمع خبرنگاران در حالی بیانیه‌ای را در واکنش به انتشار گزینشی و ناقص سخنان وزیر امور خارجه قرائت کردند که سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی این کمیسیون در چند قدمی این دو  نماینده و خبرنگاران حضور داشت. 

بیانیه کمیسیون امنیت به امضای اکثریت اعضا رسیده

علیرضا رحیمی پیش از قرائت بیانیه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص علت عدم قرائت بیانیه از سوی سخنگوی کمیسیون امنیت، اعلام کرد: این بیانیه با امضای اکثریت اعضای کمیسیون تهیه شده و تفاوتی ندارد که چه کسی آن را قرائت کند. بنابراین ما این بیانیه را قرائت می‌کنیم و ایشان نیز در صورت تمایل می‌توانند اظهارنظر کنند. 

رحیمی تاکید کرد که این بیانیه به امضای تعداد قابل توجهی از اعضای کمیسیون رسیده و بیانیه رسمی کمیسیون است. 

اخطار به کریمی قدوسی

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که معمولاً کمتر در جمع خبرنگاران حاضر می‌شود، پیش از قرائت بیانیه دقایقی به چند سوال خبرنگاران پاسخ داد که از جمله در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره حواشی ایجاد شده در مورد انتشار سخنان وزیر خارجه، این اقدام را نادرست خواند و تاکید کرد که به کریمی قدوسی اخطار داده شده است. 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با این حال به سوال خبرنگار ایلنا درباره سوابق انجام چنین اقداماتی از سوی کریمی‌قدوسی از جمله نقل قول خودسر از رهبری و حتی افشاگری علیه خود بروجردی گفت که به اندازه کافی در این رابطه صحبت کردیم و نباید بیش از این به آن پرداخت. 

عدم اطلاع سخنگو از بیانیه کمیسیون/ بازرس نیستم که در امور ورود کنم

سیدحسین نقوی‌حسینی که در طول قرائت بیانیه در چند قدمی محل حضور خبرنگاران بایکی از رسانه‌های تصویری مصاحبه می‌کرد در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره علت عدم قرائت بیانیه توسط خود گفت: نیازی به قرائت بیانیه توسط بنده نیست. 

او ادامه داد: کمیسیون امنیت ملی جسله‌ای در این باره نداشته و صرفاً تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی این بیانیه را تهیه و امضا کردند و به بنده در این باره اطلاعی نداده‌اند و در جریان آن نبودم. 

نماینده اصولگرای مردم ورامین همچنین خاطرنشان کرد: این موضوع ارتباطی به من نداشته و قرار هم نیست در خیابان جلسه کمیسیون امنیت برگزار شود. من صرفاً یک عضو این کمیسیون و سخنگوی آن هستم و کمیسیون باید به صورت رسمی تشکیل جلسه بدهد و از بنده بخواهد که بیانیه را قرائت کنم و این در حالی است که جلسه‌ای تشکیل نشده است. 

او اضافه کرد: ممکن است در گوشه‌ای از مجلس جلسه‌ای تشکیل شده باشد اما من در جریان نیستم با این حال ایرادی ندارد که تعدادی اعضا به صورت غیررسمی تشکیل جلسه بدهند و بیانیه‌ای را قرائت کنند. 

او در واکنش به سوال دیگر خبرنگار ایلنا درباره رسیدگی به این ناهماهنگی خاطرنشان کرد: البته من بازرس کمیسیون نیستم و قرار نیست در این امور ورود کنم اما طبیعتاً سوال خواهم کرد تا متوجه بشوم موضوع از چه قرار بوده است. 

نقوی‌حسینی در واکنش به پرسشگری خبرنگار ایلنا او را متهم به جوسازی و ایجاد جنجال کرد و گفت: شما این بار هم قصد دارید صدای من را ضبط کنید و جنجال ایجاد کنید. 

او در ادامه مدعی شد در جریان حاشیه ایجاد شده در موضوع حمله به فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ورامین مصاحبه‌ای انجام نداده بود و خبرنگار ایلنا صحبت‌های غیر رسمی او را منتشر کرده و این در حالی است که مصاحبه یاد شده در حضور  تعدادی از خبرنگاران عنوان شده بود. 

رحیمی: علاوه بر هیات رییسه کمیسیون، نقوی‌حسینی و کریمی‌قدوسی هم در جریان بیانیه بودند

در ادامه خبرنگار ایلنا مجدداً درباره علت عدم قرائت بیانیه ازسوی سخنگوی کمیسیون از علیرضا رحیمی سوال کرد که این عضو کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: آنچنان که در نشست خبری روز گذشته نیز اشاره کردم در حاشیه نشست علنی مجلس در روز شنبه این هفته که با حضور اعضای هیات رئیسه کمیسیون و همچنین آقای نقوی‌حسینی برگزار شد، تصمیم گرفتیم درباره اتفاق پیش‌آمده بیانیه داده و اعلام موضع کنیم. 

رحیمی همچنین درپاسخ به این سوال که آیا بیانیه صادر شده رسمیت دارد گفت: بیانیه رسمی و غیر رسمی نداریم و این بیانیه‌ای است که توسط کمیسیون تهیه شده و روی سربرگ کمیسیون امنیت درج و به امضای اکثریت اعضا رسیده است. 

به گزارش ایلنا لحظاتی بعد سید جواد کریمی‌قدوسی نیز در راهرو حاضر شد و به ارائه توضیحاتی در این باره پرداخت که این اتفاق نیز با حواشی همراه بود. 

عقب‌نشینی نقوی‌حسینی در پی اصرار دیگر خبرنگاران بر لزوم قرائت بیانیه توسط سخنگو

نقوی حسینی نیز که حاضر به پذیرش رسمی بودن بیانیه کمیسیون امنیت ملی نشده بود، پس از آنکه  در معرض پرسش‌های متعدد خبرنگاران قرار گرفت و هنگامی که آنها تاکید کردند رییس کمیسیون رسمی بودن بیانیه را تایید کرده است، گفت: وقتی رئیس کمیسیون این بیانیه را تائید می کند به معنای این است که موضع رسمی کمیسیون است و دیگر نیازی به تائید سخنگو نیست.

کمال دهقانی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی نیز که دقایقی پس از اتمام این غائله از راهروی محل استقرار خبرنگاران عبور می‌کرد در پاسخ به خبرنگار ایلنا درباره این بیانیه تصریح کرد: آنچه امروز قرائت شد بیانیه‌ رسمی کمیسیون امنیت ملی بود که به امضای اکثریت اعضا رسیده است.

نائب رئیس نخست کمیسیون امنیت با این حال در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره خودداری سخنگوی این کمیسیون از قرائت بیانیه سکوت کرد و صرفا گفت که علت این مساله را نمی‌دانم.

تایید رسمیت بیانیه ازسوی نایب رییس کمیسیون امنیت

دهقانی با این حال در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان گفت نقوی حسینی با عدم قرائت بیانیه رسمی کمیسیون به نوعی سعی در حمایت از کریمی قدوسی داشته و نیز اینکه آیا یک عضو کمیسیون می‌تواند بر خلاف نظر رسمی کمیسیون مطبوعش و در راستای سلایق و علایق سیاسی و جناحی خود اقدام کند، گفت: احتمالا هدف وی نوعی حمایت از کریمی قدوسی بوده است. 

بیانیه مصوبه کمیسیون امنیت ملی نیست

با این حال ساعاتی بعد علاءالدین بروجردی علاءالدین بروجردی درباره انتشار بیانیه ای منتسب به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص انتشار مذاکرات محرمانه وزیر امور خارجه با اعضای این کمیسیون، اظهار داشت: بیانیه رسمی کمیسیون مستلزم تشکیل کمیسیون است، از آنجایی که در ایام بررسی لایحه برنامه ششم در صحن علنی هستیم، کمیسیون ها این روزها تشکیل جلسه نداده اند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی  هم جلسه ای برای تصویب بیانیه نداشته است؛ بنابراین بیانیه منتشر شده مصوبه کمیسیون نیست.

بروجردی که با خبرگزاری خانه ملت گفت‌وگو می‌کرد، یادآور شد: بیانیه تعدادی از اکثریت اعضای کمیسیون است اما بیانیه رسمی کمیسیون امنیت محسوب نمی شود.

بروجردی در این باره که اگر نصف به علاوه یک نفر از اعضای کمیسیون، بیانیه را تایید کنند، بیانیه رسمی تلقی می شود، توضیح داد: با این حال مستلزم است که جلسه ای رسمی برای تصویب بیانیه تشکیل شود که چنین امری صورت نگرفته است در این صورت تایید نصف به علاوه یک نفر برای تصویب بیانیه حرف درستی است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *