ایرنا گزارش می‌دهد؛ وضعیت تورم در آمریکا و اتحادیه اروپا/ تب گرانی در جبهه غربی جنگ اوکراین بالا رفت

تهران- ایرنا- چهار ماه پس از آغاز جنگ اوکراین، تورم در غرب منازعه به بیشترین میزان خود در دو دهه اخیر رسیده است. تورمی که بنا به اظهارات رئیس بانک مرکزی اروپا کاهش آن در کوتاه‌مدت بعید به نظر می‌رسد.

به گزارش ایرنا، با شروع جنگ اوکراین، تورم در اروپا و آمریکا به بالاترین حد در چند دهه گذشته رسیده به طوری که بر اساس آمارها تورم در آمریکا در ماه ژوئن به عدد ۹.۱ درصد رسیده است.

افزایش نرخ تورم، زندگی روزمره مردم ایالات‌متحده آمریکا را دشوارتر کرده است. نرخ تورم در این کشور پس از روی کار آمدن بایدن به‌طور پیوسته افزایش داشته و به بالاترین حد خود از سال ۱۹۸۱ رسیده است. قیمت سوخت در آمریکا تنها در ماه مه بیش از ۱۷ درصد بالا رفت. هزینه‌های سوخت نسبت به یک سال قبل بیش از دو برابر شده است. قیمت مواد غذایی نیز نسبت به سال گذشته به‌طور متوسط ۱۰ درصد افزایش یافت.

هرچند بایدن در تلاش است تورم افسارگسیخته را تماماً به جنگ اوکراین ارتباط دهد، اما جروم پاول در جلسه با قانون‌گذاران آمریکایی در پاسخ به سناتور بیل هاگرتی در مورد دلایل تورم گفت که جنگ اوکراین محرک اصلی تورم نیست و قبل از آن هم تورم بالا بود.

در اتحادیه اروپا اما اوضاع بهتر از آمریکا نیست. آمارها نشان می‌دهد تورم سالانه در این اتحادیه به عدد ۸.۶ درصد رسیده که نسبت به ماه گذشته نیم درصد افزایش یافته است. در بین کشورهای حوزه یورو استونی با تورم حدود ۲۲ درصد رکورددار است.

اختلاف نرخ تورم بین اعضای بلوک ارزی اروپا نیز به رقم بی‌سابقه  ۱۶.۲ درصد رسیده است که نسبت به ماه قبل این اختلاف ۲ درصد افزایش یافته است. فرانسه و مالت با تورم ۵.۸ دارای کمترین تورم منطقه یورو هستند؛ (منطقه یورو شامل ۱۹ کشور بلژیک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی و فنلاند است).

کاهش تورم در کوتاه‌مدت بعید است

هفته گذشته روسای بانک‌های مرکزی آمریکا انگلیس و اتحادیه اروپا نشستی برای بررسی مسئله تورم برگزار کردند. کریستین لاگارد رییس بانک مرکزی اروپا در این نشست ضمن بیان اینکه انتظارات تورمی در حوزه یورو بیشتر از قبل هستند، رسیدن به اعداد پایین تورمی در کوتاه‌مدت را بعید دانست. وی افزود بانک مرکزی اروپا در اشتباه کردن در مورد تورم تنها نبود!

جروم پاول رییس بانک مرکزی آمریکا نیز جنگ اوکراین را مانعی برای بازگشت به دوران قبل از پاندمی کرونا دانست و افزود امیدوار است با افزایش نرخ بهره در آینده تورم را کنترل کند هرچند این بازگشت چالش‌برانگیز و کند خواهد بود.

آندرو بیلی رییس بانک مرکزی انگلیس نیز در تشریح شرایط تورمی بغرنج کشورش دو عامل جنگ و انرژی را مهم‌ترین چالش‌های پیش روی اقتصاد کشورش برشمرد و خواستار هم‌افزایی بیشتر متحدان اروپایی برای پایان وضع موجود شد.

تورم دورقمی در بیش از یک‌سوم اتحادیه اروپا

افزایش هزینه‌های انرژی بیشترین تأثیر را بر کشورهای نزدیک به مرزهای روسیه داشته است. به‌عنوان مثال، تورم در استونی که قبلاً خود را از گاز روسیه کنار گذاشته بود، اما اکنون در معرض نوسانات بازار در قیمت انرژی است با نرخ چشمگیر سالانه ۲۱.۹ درصد افزایش یافته است که تقریباً دو برابر ۱۱ درصد ثبت‌شده در ژانویه است. آمارها نشان می‌دهد تورم دو رقمی اکنون به بیش از یک‌سوم اتحادیه اروپا شیوع پیدا کرده و با ادامه این شرایط احتمال گسترش بیشتر آن نیز وجود دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *