مدیرعامل کانون: اجازه واگذاری کتابخانه‌های کانون را نمی‌دهیم

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه رایزنی و تلاش برای حل موضوع واگذاری کتابخانه‌های کانون ادامه دارد، گفت: بر اساس دلایل قانونی و متقن، ثابت می‌کنیم که واگذاری کتابخانه‌های کانون، ممکن نیست.
حامد علامتی در گفتگو با مهر، در این رابطه اظهار کرد: طی چند روز گذشته با وزیر آموزش و پرورش و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مجدداً صحبت کردم و آقای اسماعیلی به پیامی که اخیراً منتشر کرده بود اشاره کرد و گفت هدف از ارسال آن پیام این بود که موضوع حل شود. بنابراین ما در حال رایزنی هستیم تا موضوع از همان مسیری که آغاز شده است، منتفی شود. حوزه کودک و نوجوان، حوزه تخصصی است و ما برای عدم واگذاری کتابخانه‌های کانون دلایل متقن داریم که یکی از دلایل قانونی ما، اساسنامه کانون است که چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد و حتی براساس مصوبه شورای انقلاب فرهنگی هم نمی‌توانیم کتابخانه‌های کانون را به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور واگذار کنیم.
وی افزود: مربیان کانون، نیروهای خوب و کاربلد هستند و نمونه‌هایشان را در هیچ جایی نمی‌بینیم. همچنین در برنامه ششم توسعه موضوع گسترش توسعه کتاب و کتابخوانی در ماده ۶۳بند ح آمده است. از این بابت کانون بر بستر کتابخانه است و کانون بدون کتابخانه معنایی ندارد؛ زیرا کار فکری جز با کتاب خواندن امکان‌پذیر نیست. قصه‌گویی، تئاتر و حتی نقاشی در بستر کتاب و کتابخوانی است و اینطور نیست که در کتابخانه‌های کانون فقط مطالعه و امانت گرفتن کتاب انجام ‌شود. بر این اساس، بستر تشکیل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتابخانه بوده و جزو لاینفک کانون است. علامتی تصریح کرد: ما این دلایل را به‌صورت کتبی اعلام کرده‌ایم و رایزنی‌های لازم را انجام داده‌ایم و هفته‌های آتی در کمیسیون مدیریت امور عمومی و سرمایه انسانی دولت نیز تلاش خواهیم کرد تا تصمیم را در همان نقطه منتفی کنیم.
مدیرعامل کانون درباره طرح این پیشنهاد از سوی وزیر ارشاد گفت: افرادی در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، به دنبال یکپارچه‌سازی کتابخانه‌های عمومی هستند و در این تصمیم هم به کتابخانه‌های کانون هم به کتابخانه‌های شهرداری چنین نگاهی دارند تا مدیریت همه کتابخانه‌ها زیر نظر این نهاد باشد. درباره درست یا غلط بودن این تصمیم نظر نمی‌دهم، اما این نگاه در حوزه کانون درست نیست؛ زیرا کتابخانه کانون تخصصی است.
وی درباره انتقادهایی که به علت ضعف این نهاد بر آن وارد شده، توضیح داد: ما در راستای ارتقای کیفی و کمی فعالیت‌های کانون تلاش می‌کنیم تا کانون را به جایگاه اصلی خودش برسانیم. همانطور که از اسمش بر می‌آید، کانون محلی برای پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و در این مسیر به صورت شبانه‌روزی تلاش خواهیم داشت. نیروی انسانی کارآمد هم جزو بایسته‌های این ارتباط است و البته هم‌اکنون شاهدش هستیم. ما باید برای توانمند شدن مربیانمان تلاش ‌کنیم. همزمان این فرایند نیازمند ابزارهای مناسبی شامل فیلم و کتاب است تا به‌واسطه آنها بتوان محتوای ارزشمند و فاخر تولید کرد.
علامتی افزود: کانون مربی‌محور است و یکی از تفاوت‌های آشکار ما با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در همین موضوع است. نهاد کتابخانه‌های عمومی یک کتابدار دارد اما محور کانون، مربیگری است و مربی براساس کتاب، کارهای فرهنگی را انجام می‌دهد. برای مثال کتابی برای بچه‌ها خوانش می‌شود و مربی دیگری آن داستان را در قالب تئاتر با کودکان به اجرا درمی‌آورد.
وی برنامه‌هایش برای ارتقاء کیفی مراکز کانون را چنین تشریح کرد: ما برای این برنامه‌های راهبردی چند ضلع درنظر گرفته‌ایم از جمله کودک، والدگری، محتوا و مربیان که مهم‌ترین ضلع این برنامه‌ها، مربیان ما هستند. ما برای تدوین برنامه راهبردی ابتدا باید آسیب‌شناسی می‌کردیم تا نقاط ضعف و قوت را بیابیم. هم‌اکنون در مرحله استفاده از آراء صاحبنظران عرصه کودک و نوجوان هستیم. جلساتی با آقایان مصطفی رحماندوست شاعر و فاضل نظری مدیر اسبق کانون داشتیم و قرار است جلسه‌ای با آقایان چینی‌فروشان و حاجیان‌زاده برگزار کنیم تا از نظراتشان بهره‌مند شویم. در حوزه سینما با آقای حامد جعفری کارگردان فیلشاه جلسه‌ خواهیم داشت. همچنین در حوزه کودک و نوجوان با وزیر آموزش و پرورش به‌طور مفصل و در خارج از چارچوب اداری صحبت‌هایی انجام داده‌ام و با مشاوران و رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک هم به‌صورت اداری و غیراداری نشست‌هایی داشته‌ام. همه موارد مطرح شده توسط یک تیم تخصصی کانون جمع‌آوری می‌شوند تا در نهایت به نقاط قوت و ضعف کانون برسیم و قوت‌ها را ارتقا دهیم و چالش‌ها را حل کنیم.
مدیر عامل کانون ادامه داد: شاید مجبور شویم در این فرآیند افرادی را تربیت کنیم یا حتی رویکردمان را عوض کنیم. پس از این آسیب‌شناسی به برنامه راهبردی بلندمدت می‌رسیم و امیدواریم آن را از سال ۱۴۰۲آغاز و عملیاتی کنیم. علامتی درباره آسیب‌های این نهاد گفت: حتماً برخی از فرآیندها باید اصلاح شوند. برای مثال تولید و محتوای کتاب در یک اداره کل انجام می‌شود و چاپ آن در اداره‌ای دیگر. همین امر یک پروسه یک‌ساله را طی می‌‌کند. این فرایند باید اصلاح شود و ما از تصدی‌گری به تولی‌گری برسیم. کانون باید خودش در هر حوزه‌ای یک نمونه اثر فاخر تولید کند و سپس به سمت شاخص‌گذاری و نظارت برود تا گروه‌ها و حلقه‌های میانی وارد شوند و کانون از آنها حمایت کند.
وی تأکید کرد: هیچ کدام از مراکز کانون تعطیل نشده‌اند و همچنان فعالند. کانون باید مرکزی برای پرورش فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان باشد. این امر ملزوماتی دارد. یکی از کارهای کانون بحث عدالت تربیتی و آموزشی است. باید مناطق محروم و کم‌برخوردار زیر چتر کانون باشند تا ادعا کنیم که کانون به جایگاه اصلی خود برگشته است. این موضوع هم با تلاش و همت همین مربیان محقق می‌شود. همچنین کانون باید از همه حلقه‌های میانی و گروه‌های مردمی، مادران و زنانی که در حوزه کودک فعالیت می‌کنند، حمایت کند و آنها هم زیر چتر کانون باشند.
مدیرعامل کانون افزود: ما به مرور به سمتی می‌رویم که محصولاتمان براساس محیطی که کودکان و نوجوانان در آنجا زیست می‌کنند، در اختیارشان قرار بگیرد و برنامه‌‌های کانون متناسب با سن و محل سکونت کودکان و نوجوانان باشد. نسخه واحد دیگر جواب نمی‌دهد، زیرا روحیه کودکان و نوجوانان یک شهر با شهر دیگر، یک منطقه با منطقه دیگر و یک محل با یک محل دیگر متفاوت است.سه شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ روزنامه اطلاعات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *