ایران در رتبه نوزدهم صنعت گردشگری دنیا قرارگرفت

شورای جهانی سفر و گردشگری،ارزش صنعت گردشگری ایران در سال گذشته میلادی را ۱ر۴۸میلیارد دلار برآورد کرد و ایران را در رتبه ۱۹جهان از این نظر قرار داد .
به‌گزارش ایرنا، این شورا ۲۰ کشور نخست دنیا از نظر بزرگی صنعت گردشگری خود در سال ۲۰۲۱را معرفی کرده است و با بررسی میزان کمک صنعت گردشگری کشورهای دنیا به تولید ناخالص داخلی آن‌ها طی سال ۲۰۲۱، ایران را بالاتر از سوئیس در رتبه نوزدهم قرار داده است. این گزارش میزان کمک صنعت گردشگری ایران به تولید ناخالص داخلی طی سال ۲۰۲۱را ۱ر۴۸میلیارد دلار برآورد کرده است که بیشتر از همه کشورهای دنیا منهای ۱۸کشور بوده است.
آمریکا با صنعت گردشگری ۱۲۷۱میلیارد دلاری در رتبه نخست این فهرست و چین با ۸۱۴میلیارد دلار و آلمان با ۲۵۱میلیارد دلار به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته‌اند. کشورهای ژاپن، ایتالیا، هند، فرانسه، مکزیک، انگلیس، اسپانیا، برزیل، کانادا، استرالیا، هلند، روسیه، ترکیه، عربستان، و کره جنوبی نیز رتبه‌های چهارم تا هجدهم را به خود اختصاص داده‌اند. ارزش صنعت گردشگری کره جنوبی که یک پله بالاتر از ایران قرار گرفته است ۸ر۴۸میلیارد دلار است.
سوئیس با صنعت گردشگری ۵ر۴۴میلیارد دلاری یک پله پایین‌تر از ایران و در رتبه ۲۰جهان قرار گرفته است. ایران بر اساس آمار سال‌های ۲۰۱۹و ۲۰۲۰جزو فهرست ۲۰کشور نخست دنیا از نظر صنعت گردشگری قرار نگرفته بود. بدین ترتیب در سال ۲۰۲۱با تغییر دولت در ایران و روی کار آمدن دولت رئیسی، ایران جزو ۲۰کشور برتر جهان از لحاظ بزرگی صنعت گردشگری قرار گرفت.
شورای جهانی سفر و گردشگری در بخش دیگری از گزارش خود میزان هزینه‌کرد گردشگران داخلی در هر کشور را بررسی کرده و ایران را از این نظر در رتبه ۱۶جهان قرار داده است. بر این اساس، گردشگران ایرانی در سال ۲۰۲۱بالغ بر۳ر۳۳میلیارد دلار در کشور خود هزینه کرده‌اند که این رقم بیشتر از همه کشورهای دنیا به‌جز ۱۵کشور آمریکا، چین، آلمان، هند، ژاپن، مکزیک، انگلیس، ایتالیا، فرانسه، برزیل، کانادا، هلند، اسپانیا، استرالیا و روسیه بوده است.
میزان هزینه‌کرد گردشگران آمریکایی در کشورشان در سال ۲۰۲۱بالغ بر ۷۳۱میلیارد دلار بوده است و گردشگران چینی در کشورشان طی این سال ۴۵۸میلیارد دلار و آلمانی‌ها ۲۱۲میلیارد دلار هزینه کرده‌اند .
گفتنی است ایران در سال ۲۰۱۹در رتبه ۱۷جهان از نظر هزینه‌کرد گردشگران داخلی قرار داشت که بدین ترتیب در سال ۲۰۲۱یک پله در رده‌بندی جهانی صعود کرد.سه شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ روزنامه اطلاعات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *