اخبار کوتاه از سراسر جهان،اسرائیل: اجازه بازجویی از نظامیانمان در پرونده ترور «ابوعاقله» را نمی دهیم

اسرائیل: اجازه بازجویی از نظامیانمان در پرونده ترور «ابوعاقله» را نمی دهیم

فارس: «یائیر لاپید» نخست‌وزیر پیشبرد امور رژیم صهیونیستی گفت تل‌آویو اجازه نخواهد داد طرف‌های خارجی از سربازانش در پرونده «شیرین ابوعاقله» خبرنگار فلسطینی شبکه الجزیره بازپرسی و تحقیق کنند و اتهام‌زنی به آن‌ها را نیز نخواهد پذیرفت. وی مدعی شد: در مواجهه با سازمان‌های تروریستی، ما به ارتشی قوی و منضبط با زنجیره فرماندهی روشن نیاز داریم که تنها در چارچوب قانون عمل کند، این راز قدرت ما و چیزی است که قدرت نیروهای دفاعی اسرائیل را ایجاد کرده است. این در حالی است که پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) ماه پیش اعلام کرد تحقیقاتی را برای اطلاع از نحوه کشته شدن ابوعاقله آغاز می‌کند.

تجمع معترضان علیه دولت چین در نزدیکی کاخ سفید

ایسنا: حدود ۲۰۰ معترض با روشن کردن شمع و شعار «چین را آزاد کنید»، دو خیابان آن طرف‌تر از کاخ سفید حضور یافتند تا حمایت خود را از اعتراضات در چین با درخواست پایان کنترل‌های شدید کرونایی و تغییر سیاست در این کشور نشان دهند. معترضان پلاکارد‌هایی در دست داشتند که رویشان شعار «نه به سانسور، نه به دیکتاتوری» نوشته شده بود. معترضان همچنین خواستار برکناری شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین و حزب حاکم کمونیست این کشور شدند.

مکرون: سیاست های آمریکا به تضعیف اروپا می انجامد

ایرنا: رئیس‌جمهوری فرانسه با انتقاد از یارانه‌های هنگفت دولت آمریکا به برخی صنایع بومی، هشدار داد که پس از جنگ اوکراین، اروپا بسیاری از صنایع خود را از دست خواهد داد و تضعیف خواهد شد. امانوئل مکرون با اشاره به تصمیم دو ماه قبل دولت بایدن در اعطای یارانه به پروژهای عظیم سبز که تولید باتری، هیدروژن و بسیاری از کالاهای دیگر از آن بهره مند خواهند شد، گفت: سطح این یارانه ها دو سه برابر بیشتر از اروپاست. مکرون در ادامه به موضوع قطع صادرات گاز روسیه به کشورهای اروپایی پرداخت و گفت: اروپا اکنون گاز بیشتری از آمریکا خریداری می کند ولی به قیمتی شش برابر مصرف کنندگان آمریکایی.

برگزاری رزمایش مشترک ترکیه و جمهوری آذربایجان

ایرنا: وزارت دفاع ترکیه از آغاز رزمایش مشترک با باکو در خاک جمهوری آذربایجان با استفاده از روش‌های جنگی مُدرن خبر داد و اعلام کرد بر اساس توافقنامه همکاری نظامی میان دو کشور، نیروهای ترکیه و جمهوری آذربایجان برای رزمایش در جمهوری آذربایجان مستقر شده اند. گفته می شود در این رزمایش نیروهای زمینی و هوایی، یگان های ویژه، یگان های اطلاعاتی و موشکی و توپخانه حضور دارند و ماموریت های مختلفی را انجام می دهند.

رئیس حزب محافظه‌کار بریتانیا: هرگونه اعتصاب در انگلیس، کمک به پوتین است!

فارس: رئیس حزب محافظه‌کار انگلیس در استدلالی خنده‌دار کارمندان اعتصاب‌کننده در کشورش را متهم به کمک به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه کرد. «ناظم زهاوی» گفت پرستاران و رانندگان آمبولانس انگلیسی که به دستمزدشان اعتراض دارند، با اعتراضاتشان دارند به حمله پوتین به اوکراین کمک می‌کنند. زهاوی که یک عراقی‌الاصل است ادعا کرد چنین اعتصاباتی باعث آسیب‌پذیر شدن انگلیس و گرفتار شدنش به تفرقه هنگامی که باید در قبال جنگ غیرقانونی روسیه جبهه‌ای متحد را نشان دهد، می‌شود.

آمریکا ، چین و روسیه ۳ قدرت برتر نظامی هستند

ایسنا، پایگاه اینترنتی «اینسایدر مانکی» در مقاله‌ای به رده بندی ۲۵ ارتش قدرتمند جهان در سال ۲۰۲۲ بر اساس معیارهایی چون تعداد هواپیما، زیردریایی و بودجه نظامی پرداخت و نوشت: آمریکا در حال حاضر قدرتمندترین ارتش جهان است. این پایگاه اینترنتی افزود: پس از آمریکا به ترتیب چین و روسیه در رتبه های دوم و سوم قرار دارند؛ همچنین عربستان در رتبه ۱۰ و ایران در رتبه ۱۱ این فهرست قرار دارند.

۹ وزیر دولت لبنان دعوت میقاتی برای شرکت در جلسه کابینه را رد کردند

ایرنا: ۹ وزیر از ۲۴ وزیر دولت لبنان ضمن رد دعوت «نجیب میقاتی» نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان برای شرکت در جلسه کابینه، بر مخالفت خود با هر تصمیمی که ممکن است در این جلسه اتخاذ شود، تاکید کردند. این وزرا با تاکید بر پایبندی خود به قانون اساسی لبنان، مخالفت و عدم پذیرش جلسه کابینه را بر اساس قانون اساسی و سوگندی که یاد کرده‌اند(منشور قانون اساسی) اعلام کردند. وزرای یاد شده اعلام کردند: هیچ یک از مصوبات جلسه هیات دولت مورد موافقت و قبول ما نیست.

فقر به سوئد هم رسید

ایسنا:روزنامه گاردین در گزارشی با بیان اینکه سوئدِ به سیستم رفاهی سخاوتمندانه و انبوه انرژی سبز معروف بود، نوشت:اما افزایش روزافزون قبض‌های برق و قیمت مواد غذایی در سطوح مختلف جامعه سوئد، نشانه های فقر را در این کشور نمایان کرده است.این گزارش افزود:سوئد اکنون با مشکل فقر دست و پنجه نرم می‌کند و سیستم رفاه سوئد در سال‌های اخیر به شدت دچار تزلزل و کاهش شده و این مساله، شکاف بین فقیر و غنی را زیاد کرده و مردم را بیش از گذشته در معرض تورمی قرار داده که در پاییز امسال حدود هشت درصد اعلام

شده است.

کره شمالی ۱۳۰ گلوله توپ به مرز کره جنوبی شلیک کرد

مهر: ستاد کل نیروهای مسلح کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی ۱۳۰ گلوله توپخانه به سمت دریای زرد و مناطق مرزی با کره جنوبی شلیک کرد. ارتش کره جنوبی همچنین اعلام کرد که ارتش کره شمالی یک موشک بالستیک قاره‌پیما را نیزآزمایش کرد. این پرتاب‌ها و آزمایش‌های موشکی پس از آن صورت گرفت که کره شمالی هفته گذشته هشدار داد پاسخ‌های نظامی سخت تری علیه تلاش‌های آمریکا برای تقویت حضور نظامی خود در منطقه دنبال خواهد کرد. از سویی ارتش کره شمالی اعلام کرد شلیک ۱۳۰ گلوله توپ به سمت مرز دریایی، هشداری به اقدامات نظامی کره جنوبی بود.سه شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ روزنامه اطلاعات 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *