۹۱ هزار گردشگر از نقاط مختلف تربت‌حیدریه بازدید کردند

۹۱ هزار گردشگر از نقاط مختلف تربت‌حیدریه بازدید کردند

تربت‌حیدریه – ایرنا – رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه گفت: ۹۱ هزار گردشگر از ۱۵ اسفند پارسال تا پایان دوم فروردین امسال از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، مذهبی و تفریحی این شهرستان بازدید کردند.

علی محمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین در مدت یاد شده، پنج هزار و هشت نفر گردشگر وارد این شهرستان شدند که از این تعداد هزار و ۴۰۰ نفر در اقامتگاه‌های رسمی تحت پوشش میراث فرهنگی، ۹۱۵ نفر در مدارس و بقیه در مهمانسراهای ادارات، زایرسراها، کمپ‌ها و اقامتگاه‌های موقت اسکان یافتند.

وی با اشاره به دلیل افزایش تعداد بازدیدکنندگان نسبت به اقامت کنندگان گفت: غالب گردشگران در مدت توقف کوتاه در این خطه بر اساس ذوق وسلیقه خود و بدون اقامت شبانه، از نقاط مختلف بازدید کرده و بلافاصله تربت‌حیدریه را ترک کردند.

دبیر ستاد خدمات سفر تربت‌حیدریه افزود: انجام بیش از ۵۰۰ بازدید نظارتی و بهداشتی از واحدهای خدمات رسان توسط گشت‌های مشترک ستاد خدمات سفر، توزیع آبجوش صلواتی در پایگاه‌ها و رستوران‌های بین راهی، توزیع بیش از ۱۰ هزار بروشور و اقلام تبلیغاتی از دیگر اقدامات انجام شده توسط اعضای ستاد خدمات سفر این خطه است.

محمدی اظهار کرد: اکنون تعداد چهار پایگاه امداد و نجات، ۲ پایگاه خدمات انتظامی، ۱۲ پایگاه علوم پزشکی، به کارهای امدادرسانی و دیگر خدمات مورد نیاز زایران مشغول هستند.

وی با بیان اینکه چهار بازارچه صنایع دستی و سوغات در مبادی ورودی و خروجی و نیز داخل شهر، صنایع دستی و خوراکی های سنتی این خطه را به گردشگران عرضه می‌کنند، افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال ورود ۵۰۰ هزار گردشگر وارد تربت‌حیدریه شوند.

محمدی همچنین گفت: پارسال بالغ بر ۲۰۰هزار نفر از جاذبه‌های تربت‌حیدریه بازدید کردند و امیدواریم امسال حداقل یک سوم از مسافران وارد تربت‌حیدریه شوند و هدف ما نیز بیشتر معرفی توانمندی این خطه است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه در بخش دیگری به معرفی تفرجگاه‌ها و مناطق گردشگری شهرستان پرداخت و گفت: در محدوده تربت حیدریه سه رشته کوه به هم پیوسته که عموماً جهت شرقی – غربی دارند به همراه ارتفاعات پراکنده در جنوب و جنوب شرقی عمده نقاط مرتفع این شهرستان را تشکیل می‌دهند.

محمدی افزود: وجود این کوه‌های متعدد که جلگه‌های وسیعی را در برگرفته از عوامل مهم تنوع آب و هوایی در تربت حیدریه به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: همچنین می‌توان از دیگر جاذبه های گردشگری تربت حیدریه به آبشار رودمعجن، رودخانه حصار، ارتفاعات ملکوه، مناطق ییلاقی صنوبر، بکاول، کامه، منطقه شکارممنوع سریشا، موزه حیات وحش، باغ ملی و بوستان پیشکوه اشاره کرد.

محمدی گفت: این مناطق قابلیت بازدید برای گردشگران اکوتوریسم، توریسم روستایی و عشایری و گردشگران ورزشی را دارد.

وی با یادآوری میراث معنوی تربت حیدریه به آداب و رسوم تاریخی، موسیقی مقامی، هنرهای سنتی، غذاهای محلی و پوشش‌های بومی، بازی های محلی و مواردی از این دست اشاره کرد که جذابیت زیادی برای گردشگران دارد.
محمدی صنایع دستی و مشاغل سنتی تربت حیدریه را نیز ارزشمند خواند و گفت: آهنگری، مسگری، نجاری، نمدمالی، حصیربافی، فرت‌بافی و فرش‌بافی از جمله این مشاغل هستند.

وی در ادامه به وجود گیاهان دارویی منطقه اشاره کرد و گفت: وجود جلگه‌های وسیع و کوه‌های پراکنده، باعث تنوع آب وهوایی و در نتیجه گوناگونی محصولات کشاورزی این خطه شده‌ است.

محمدی افزود: کنگر، انواع گون، انواع درمنه، لاله، ریواس، گل گاوزبان، کلپوره، آویشن، گل ختمی و کما از جمله مهمترین گونه های گیاهی دارویی منطقه هستند که برخی از آنها در فصل بهار روییده و نوبرانه استفاده می شود.

وی ادامه داد: تربت‌حیدریه از دیرباز دروازه ورود به مشهد از بخش جنوب خراسان بزرگ بوده است و هم اکنون نیز در آن ۹ رباط و کاروانسرا و پنج سرای تاریخی وجود دارد که نشان از موقعیت راهبردی این شهرستان در گذشته تاریخ دارد.

محمدی افزود: وجود بیش از ۴۰ خانه تاریخی مربوط به دوران قاجار در بافت داخلی شهر، کاروانسرای شورحصار، میاندشت، ‌کامه و لاری مربوط به دوران صفویه و تیموری از دیگر جاذبه‌های شاخص تاریخی تربت‌حیدریه است.

وی همچنین از گردشگران خواست تا ضمن لذت بردن از سفر، حرمت ماه مبارک رمضان را نیز رعایت کنند. 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *