فرهاد فخرالدینی در نشست آغاز به‌کار ارکستر ملی:عمرِ محمدرضا شجریان دراز باد

فرهاد فخرالدینی در نشست آغاز به‌کار ارکستر ملی:
عمرِ محمدرضا شجریان دراز باد
عمرِ محمدرضا شجریان دراز باد

فخرالدینی: من و آقای شجریان از ابتدای فعالیت ارکستر ملی فعالیت بسیاری داشتیم و من آرزو دارم که مشکلات به زودی رفع شود و آقای شجریان در ارکستر با ما همکاری کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ بهرام جمالی، مدیر بنیاد رودکی درباره تشکیل سازمان ارکسترها گفت: ایده تشکیل سازمانی که مسائل ارکسترها را بررسی کند مدت‌هاست مطرح شده و بحث‌هایی درباره ارکستر موسیقی ملی، مجلسی، معاصر و سمفونیک مورد بررسی و نظردهی قرار گرفته است. طبق آخرین توافقات صورت گرفته قرار شد ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک به صورت مجزا فعالیت خود را از شنبه‌ای که گذشت آغاز کنند و به زودی نیز برنامه چند ماه آینده ارکستر ملی ارائه می‌شود.

فخر‌الدینی: امیدوارم اشتراک نوازندگان ملی و سمفونیک مشکل‌ساز نشود

فرهاد فخرالدینی، رهبر و مدیر هنری ارکستر ملی درباره حضورش در این ارکستر گفت: خوشحالم در خدمت موسیقی ملی ایران انجام وظیفه می‌کنم؛ هر چند باطنا معتقدم که نوازندگان مشترک در گذشته برای دو ارکستر مشکل‌ساز شدند و الان هم با آن موافق نیستم؛ اما با قولی که از دوستان گرفته‌ایم امیدواریم مشکلات از میان برود و ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی فعالیت خود را ادامه دهند. در گذشته نوازندگانی در ارکستر سمفونیک فعالیت می‌کردند که همزمان در ارکستر رادیو و تلویزیون نیز موسیقی ملی می‌نواختند و در آن موقع ما با مشکلات بسیاری روبه‌رو بودیم.

او ادامه داد: طبق صحبت‌هایی که گفته شده بخش مهمی از نوازندگان سازهای بادی و زهی ارکستر سمفونیک در اختیار ارکستر ملی نیز قرار گرفته که در کنار آن سولیست‌هایی نیز از نوازندگان موسیقی ملی با ما فعالیت می‌کنند. به طور کلی باید بگویم که الان برای خدمت آمده‌ام و امیدوارم کاری که حدود ۱۰۵ سال پیش آغاز شده بود استمرار یابد.

اولین اجرای ارکستر ملی پس از بازگشایی در خرداد ماه

رهبر ارکستر ملی درباره حضور نوازندگان موسیقی ملی در ایران اظهار کرد: بخشی از نوازندگان موسیقی ملی به دلیل مسائل مالی هنوز نتوانسته‌اند به ارکستر ورود پیدا کنند، من امیدوارم شرایط فراهم شود تا ما میزبان تک نوازان خوب موسیقی ایرانی در ارکستر باشیم.آقای ساکت یکی از نوازندگانی هستند که به عنوان تک نواز در کنسرتو تار در قسمت آلگرو ما را همراهی می‌کنند همچنین محمد معتمدی و سالار عقیلی نیز خوانندگان ارکستر موسیقی ملی هستند. اولین کنسرت ارکستر ملی ۲۰، ۲۱، ۲۲ خرداد در تالار وحدت برگزار می‌شود.

فخرالدینی: عمر آقای شجریان دراز باد

فخرالدینی درباره رپرتوار اجرایی ارکستر ملی توضیح داد: باید بپذیریم که اجرای قطعات جدید در ارکستر ملی بسیار دشوار است البته ارکستر سمفونیک نیز قطعات تکراری بسیار می نوازد اما من از همین جا از آهنگسازان دعوت می‌کنم تا برای تولید قطعات بیشتر به ما کمک کنند. علاوه بر این ما رهبرهایی را نیز در نظر گرفته‌ایم که به صورت میهمان با ارکستر ملی فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه آروزی حضور شجریان در ارکستر ملی را دارد؛ بیان کرد: عمر آقای شجریان دراز باد. من و آقای شجریان از ابتدای فعالیت ارکستر ملی فعالیت بسیاری داشتیم و من آرزو دارم که مشکلات به زودی رفع شود و آقای شجریان در ارکستر با ما همکاری کنند.

رهبری: از فعالیت مشتر ارکستر ملی و سمفونیک احساس خوبی دارم

علی رهبری مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران درباره فخرالدینی گفت: من هم شاگرد تئوری آقای فخرالدینی و همکار ایشان در زمانی که تدریس می‌کردند بودم. اسفند ماه که به ایران آمدم تمام هدفم اتفاقی بود که الان شاهدش هستید و امروز بسیار احساس خوبی دارم که من و آقای فخرالدینی مثل گذشته به هم نزدیک شدیم و به این واسطه موسیقی ملی و سمفونیک که در گذشته بسیار با هم دشمن بودند هم اکنون امکان فعالیت مشترک دارند.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک درباره مشکلاتش در ارکستر گفت: زمانی که فعالیت در ایران را شروع کردیم با مشکلات بسیاری رو به رو بودیم و حل کردن این مسائل کار بسیار سختی بود چون ما با شرایطی مواجه شده بودیم که به هر نوازنده‌ای دست می‌زدید عده‌ای دیگر نیز از ارکستر می‌رفتند، اما خوشبختانه هم اکنون تمام لیدرهای سازهای بادی عوض شدند. به طور مثال نوازنده ساز کلارینت که از فاصله‌ای دور برای آزمون نزد من آمد یکی از بهترین نوازندگانی است که ما در طول تمام سالهای فعالیت ارکستر سمفونیک میزبانش بودیم و جالب این جاست که ایشان تنها ۲۲ سال دارد.

او ادامه داد: خوشحالم که تقریبا تمام خواسته‌هایم به مرحله آخر رسیده اما همچنان تا ماه مهر چهره ارکستر سمفونیک تغییر خواهد کرد. بسیاری از رسانه‌ها که خبر خروج نوازندگان را می‌نوشتند خبر ندارند چه تعداد از ارکستر رفته‌اند و نوازندگان دیگری جایگزین شده‌اند. این رفت و آمدها اتفاقی طبیعی است که ادامه هم خواهد داشت. من هیچ جای دنیا ابه این صورت در باره مسائل مجبور به توضیح دادن نبودم اما متاسفانه درایران همه به سراغ نکات منفی می‌روند.

عذرخواهی رهبری از رسانه‌ها

رهبری از صحبت‌هایی که در آخرین اجرا ارکستر سمفونیک درباره رسانه‌ها زده بود نیز عذرخواهی کرد و گفت: من متاسفم که واکنشم نسبت به حواشی پیش آمده اهالی رسانه را ناراحت کرده است. صحبت‌های که درباره رسانه‌ها داشتم تنها درباره چند رسانه خاص بود که نهایتا ۵ درصد از کل رسانه‌های کشور را تشکیل می‌دهند. من رسما از دوستانی که ناراحت شدند، غذرخواهی می‌کنم و امیدوارم این صبحت‌ها را از من به دل نگیرند.

افتتاح ارکستر مجلسی و بادی/ آرزوی رهبری برای ارکستر ملی

علی رهبری از تشکیل ارکستر مجلسی و بادی برنجی خبر داد و گفت: امروز آقای کیارس و احمدی‌نژاد مشغول تمرین با ارکستر مجلسی بودند که به زودی اجراهایی نیز روی صحنه می‌رود. همچنین آقای جاوید مجلسی فعالیت خود را با سازهای بادی آغاز می‌کند که اتفاق بسیار خوبی است. از سوی دیگر آقای قضات کاری تحسین برانگیز را آغاز کرده که به زودی نتیجه‌اش را خواهیم دید. ایشان آثار اپرایی را به فارسی ترجمه می‌کند که وقتی شنیدم بسیار لذت بردم. گروه کر نیز هم اکنون در حال تمرین آقای اوحانیان است.

این رهبر ارکستر ادامه داد: در کنار این فعالیت‌ها بزرگترین آرزوی من این است که ارکستر سازهای واقعی ایران مانند کشورهایی مثل ترکیه، آذربایجان، چین و … راه اندازی کنیم تا گروه‌هایی سازی مانند تار،‌ کمانچه، و سنتور در کنار هم به نوازندگی بپردازند و همچنین آهنگسازان ایرانی نیز برای ساخت موسیقی برای این ارکستر فعالیت خود را آغاز کنند.

تدریس رهبری ارکستر در ایران

وی افزود: آقای اِرور اِدوینچ رهبر بزرگ ترکیه امسال بازنشسته شدند و کارشان با دانشگاه آنکارا تمام شده است. همسر ایشان از من در خواست کردند تا با توجه به صلاحیت و فعالیت حرفه‌ای این رهبر بزرگ امکان حضورشان در ایران را فراهم سازم و اگر موفق شوم ایشان را برای تدریس رهبری ارکستر به ایران بیاورم بسیار شرایط خوبی در فضای رهبری ارکستر که رشته‌اش در ایران موجود نیست؛ فراهم می‌شود.

درخواست رهبری از روحانی

رهبری درباره حضور در ارکستر فیلارمونیک جوانان نیویورک نیز اظهار داشت: در شرایطی که درگیر مسائل بسیاری در ایران بودم؛ دعوت از من برای حضور در این ارکستر واقعا خوش‌شانسی بزرگی بود. برای فعالیت با این ارکستر ۲۰۰ نفره باید یا مافیا باشی یا یهودی اما خوشبختانه بدون این مسائل؛ رهبری ارکستر امکان پذیر شد.

او افزود:‌زمانی که با ایمیلی از من برای فعالیت با ارکستر فیلارمونیک دعوت شد؛ پاسخ مثبت دادم و تنها شرطی که گذاشتم، این بود که نوازندگانی را از ایران برای فالیت در این ارکستر ببرم. کنسرت من با ارکستر فیلارمونیک جوانان ۲۵ سپتامبر برگزار می‌شود که البته شعار صلح دوستی را نیز به همراه دارد. من علاوه بر این، درخواستی از آقای روحانی داشتم؛ تا برای سخنرانی شان در سازمان ملل، ارکستر سمفونیک تهران نیز سمفونی ۹ بتهوون را با پیام صلح دوستی اجرا کند. اگر چنین اتفاقی میسر شود، قطعا برای من از هر نشانی بالاتر خواهد بود.

علی رهبری نیز درباره حضور شجریان در ارکستر ملی توضیح داد: تمام شناختی که من با آقای شجریان دارم، از طرف مادرم اتفاق افتاده است و من واقعا آشنایی زیادی با ایشان نداشتم. مادر من علاقه بسیاری به آقای شجریان داشتند که حتی باعث شد من قطعه‌ای با عنوان مادرم ایران را به ایشان تقدیم کنم. میهمانی شامی که همراه با خواننده سنتی کشور داشتم هم با آقای شهرام ناظری بود. من با آقای ناظری صحبت‌هایی داشتم و ایشان بسیار علاقمند فعالیت با ارکستر بودند و من هم استقبال کردم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *