فریاد کوچک‌زاده بر‌سر‌ظریف

فریاد کوچک‌زاده بر‌سر‌ظریف

عکس: عبدالواحد میرزازاده / آرمان – فائزه عباسی: باردیگر وزیر به بهارستان فراخوانده شد تا از مذاکرات بگوید. از روزی که این پرونده به وزارت خارجه بازگردانده شد و ظریف مسئولیت آن را به عهده گرفت تصمیم بر نگفتن جزئیات مذاکره گرفته شد. مساله‌ای که چندان به مذاق برخی نمایندگان خوش نیامد و همواره صحبت از محرم و نامحرم به میان آوردند تا از این طریق وزارت خارجه تحت فشار قرار گیرد و قرار با ۱+۵ نقض شود. وقتی این عده با پاسخ صریح ظریف که گفت: «حتی اگر استیضاح شوم، جزئیات را نمی‌گویم» مواجه شدند، سعی کردند تا از مقابله بپرهیزند هرچند در ظاهر یک گام به عقب گذاشتند وخود را موافق گزارش وزیر در زمینه کلیات مذاکرات و البته گزارشی که تنها مخصوص نمایندگان و مجلس است نشان دادند اما بر طبل انتقاد کوبیدند و می‌کوبند.

چهار روز مذاکره و حرف‌ها و حدیث‌ها پیرامون آخرین دور مذاکرات بار دیگر ظریف را به صحن غیرعلنی کشاند. روز گذشته وزیر امورخارجه به بهارستان رفت تا گوش به سوالات نمایندگان بسپارد و پاسخ‌هایش را برای آنان توضیح دهد. ظریف مانند دفعه پیش که درست بعد از پایان تعطیلات نوروز و پس از بیانیه لوزان به مجلس رفته بود تنها نبود البته این‌بار به‌جای علی‌اکبر صالحی، سیدعباس عراقچی او را همراهی کرد. وزیر و معاون آمدند و در جلسه غیرعلنی با نمایندگان به صحبت نشستند.
باز حاشیه‌سازی دلواپسان
ساعت هشت‌ونیم صبح دیروز، جلسه غیرعلنی مجلس آغاز شد و طبیعی بود که از چند و چون آنچه در صحن می‌گذرد خبری وجود نداشت. ساعت ۱۰و۱۲دقیقه بود که صدای زنگ یعنی پایان جلسه غیرعلنی به صدا درآمد. وقتی در‌ها باز شد درحالی که علی لاریجانی داشت درمورد جلسه غیرعلنی توضیحاتی را ارائه می‌کرد، گوشه دیگر صحن حلقه‌ای از نمایندگان و ظریف تشکیل شده بود. حلقه‌ای که چندان دوستانه به‌نظر نمی‌رسید. ماجرا تاحدودی قابل حدس بود؛ هرجا ظریف باشد دلواپسان، دلواپس‌تر می‌شوند؛ در این هنگام کوچک‌زاده و رسایی با صدایی بلند ظریف را خطاب قرار دادند و می‌گفتند: «آقای ظریف! چرا درباره مذاکرات هسته‌ای به مردم گزارش نمی‌دهید؟!» همین مساله واکنش ظریف را به دنبال داشت و البته دیگر نمایندگان در تلاش بودند تا با وساطت مساله را حل‌وفصل نمایند. البته این بحث لفظی پیش‌زمینه داشت. محمدرضا تابش می‌گوید: «در نشست غیرعلنی دیروز صبح عده‌ای از نمایندگان نظرات اصولی خود را درمورد مذاکرات هسته‌ای بیان کردند و در مقابل نیز عده محدودی با داد و فریاد و متلک‌گویی در مقابل ارائه گزارش ظریف ابراز عقیده کردند.» همچنین گفته می‌شود فضای مثبت مجلس و حمایت تعداد دیگری از نمایندگان از جمله جلیل جعفری و داوود محمدی نمایندگان خلخال و قزوین، زمان نطق میان‌‌دستور، فرصت مناسبی را برای منتقدان ظریف فراهم کرد و سیدمحمود نبویان، نماینده اصولگرای مجلس، نطق هفت دقیقه‌ای خود را به انتقاد از جریان مذاکرات ایران با ۱+۵ اختصاص داد.
به من می‌گویند خائن
کوچک‌زاده هرچند حاضر نشد با «آرمان» صحبت کند اما به ایرنا گفت: «گفت‌وگوی من با آقای ظریف آرام البته چالشی بود و محتوای آن این بود که گفتم شما با این رویه‌تان به حرف آقا توجه نمی‌کنید و موجب خدشه در وحدت جامعه می‌شوید و خودتان فرمودید که داعش در منطقه چه می‌کند و کشورهای منطقه خیلی با ما بد هستند و در این شرایط به وحدت احتیاج داریم و جز مسیر آقا نمی‌شود.» نماینده تهران در مجلس افزود: «در این هنگام آقای ظریف داد کشید که به من می‌گویند خائن. شما چرا این را نمی‌نویسید که اول ایشان داد کشید؟ چرا می‌نویسید کوچک‌زاده فریاد زد؟ این درست نیست.» وی اضافه کرد: «بله، بعد از این اصولا فضای گفت‌وگو بلند صحبت کردن بود نه دعوایی بود و نه کسی به کسی فحش داد ایشان بی‌جهت صدا را برد بالا و بی‌ادبی کرد و جوابش را هم گرفت و رفت.» عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: «شما هر طور صلاح می‌دانید، عمل کنید. نظر مثبتی که ما داریم، عوض نمی‌شود البته این تهدید نیست و اگر فرصت کنم در اینستاگرام هم می‌نویسم.»
از تهدید تا عمل
اختلافات دلواپسان با تیم مذاکرات هسته‌ای و در سطح کلان با دولت، به مجلس و بگومگوی صحن علنی ختم نشد و به فضای مجازی نیز راه پیدا کرد. رسایی در وبلاگش نوشت و کوچک‌زاده در اینستاگرام حکایت دیروز را قلمی کرد. مهدی کوچک‌زاده نوشت؛ «تا کی می‌توان چهره واقعی افراد را از دید مردم پنهان کرد؟ تا کی می‌توان کم‌کاری‌های موجود در دولت را (به‌خصوص در بحث مذاکرات) با حاشیه‌سازی و جنجال رسانه‌ای پنهان کرد؟ تا کی می‌توان فریاد‌های دیگران را به آوازخوانی بلبل تشبیه کرد؟ آیا زمان آن نرسیده تا پرده از واقعیت‌ها برداریم و مردم را امین‌تر از غربی‌ها بدانیم؟ در جلسه غیرعلنی دیروز مجلس که با حضور آقایان ظریف و عراقچی برای تشریح روند مذاکرات برگزار شد، باز شاهد حاشیه‌سازی دوستانی بودیم که میانه‌ای با واقعیت ندارند و درحالی که در پایان جلسه، نمایندگان ملت برای توضیحات بیشتر با آقای ظریف صحبت می‌کردند، اما متاسفانه آقای وزیر با صدای بلند و لحنی تند شروع به توجیه کارهای خود کرد و این درحالی بود که وقتی نوبت به بنده و دیگر دوستان رسید، خبرنگاران وارد صحن مجلس شدند و تنها بازتابشان از صحبت‌های نمایندگان با آقای وزیر، حاشیه‌سازی و بزرگنمایی صحبت‌های نمایندگان جهت افزایش بازدید سایت‌هایشان بود. حال باید پرسید تا کی می‌توان با تخریب دیگران و بد جلوه دادن چهره آنان، می‌شود واقعیت را از دید مردم فهیم و ملت بزرگ ایران اسلامی پنهان کرد؟» حمید رسایی نیز عکس‌هایی از سوالات خود گرفته بود و آن را در وبلاگش منتشر کرد با این مفهوم که ظریف به سوالات او پاسخ نداده است.
اینستاگرام در برابر اینستاگرام!
مهدی کوچک‌زاده که در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام نسبت به حواشی جلسه غیرعلنی روز گذشته واکنش نشان داده بود با پاسخی از همین جنس روبه‌رو شد. پرویز اسماعیلی، معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری در اینستاگرام خود نوشت: «۱- امام خمینی(ره): هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید ۲- رهبر معظم انقلاب: هیچ‌کس نباید مذاکره‌کنندگان را سازشکار بداند و یا مورد تضعیف و توهین قرار دهد (۱۲/۸/۹۲). اطمینان داریم تیم مذاکره‌کننده اجازه دست‌اندازی به حقوق ملت را نمی‌دهند (۱۶/۴/۹۳). مذاکره‌کنندگان ما حقا و انصافا و با منطق ایستادگی می‌کنند (۶/۹/۹۳). و…۳- جان کری: در طول خدمتم تنها دیپلماتی که در مذاکرات سر من بارها داد کشیده، جواد ظریف است. به او گفتم در طول عمرم هیچ فردی اینگونه سرم فریاد نکشیده و مرا اینگونه متهم به سوءنیت و بی‌اعتمادی نکرده بود ۴- آقای کوچک‌زاده جانباز دفاع مقدس و انسان دلسوزی است. ان‌شاءا… هدفش از اینگونه سخن گفتن با «فرزند انقلاب» این است که او این حرارت و فریاد را در دور بعدی مذاکرات بیشتر به طرف آمریکایی منتقل کند.»
جنگ روانی راه انداخته‌اند
هرچند این رفتار کوچک‌زاده و رسایی مساله جدیدی نبود و همواره به‌ویژه درمورد موضوع پرونده هسته‌ای چنین برخوردهایی از این طیف مشاهده شده است اما واکنش‌هایی نیز به دنبال داشت. مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در این مورد می‌گوید: «ممکن است هر جلسه حواشی‌ای داشته باشد اما باید به متن پرداخت تا به حاشیه آن.» انصاری با انتقاد از فضای کنونی ابراز کرد: «متأسفانه در روزهای اخیر فضای تند رسانه‌ای به وجود آمده و برخی جریان‌های سیاسی فشارهای زیادی را بر مذاکره‌کنندگان کشورمان وارد کرده و نوعی جنگ روانی علیه آنها به راه انداخته‌اند.» اما رئیس مجلس توضیحاتی درباره جلسه غیرعلنی نمایندگان با ظریف و عراقچی داد و ابراز امیدواری کرد که این تعاملات دوجانبه نتایج مثبتی داشته باشد. علی لاریجانی گفت: آقای ظریف و عراقچی توضیحات کافی در مورد نحوه مذاکرات و مذاکرات اخیر داشتند. وی ادامه داد: نمایندگان هم نقطه نظرات خود را مطرح کردند. امیدوارم در این تعامل و گفت‌وگوهای دوجانبه مذاکرات به نحو بسیار خوب و متینی ادامه پیدا کند و دستاورد مناسبی برای ملت ایران داشته باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *