معاون رئیس‌جمهور:یک سوم کارتن‌خواب‌ها زن هستند

 
 
 
 
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه یک سوم کارتن‌خواب‌ها زن هستند، گفت: ۱۳ دستگاه درباره زنان کارتن‌خواب مسئولیت دارند که باید هرچه سریع‌تر به وظایف خود عمل کنند. ارائه آمار درباره کارتن‌خوابان بویژه زنان از سوی مسئولان در چند سال اخیر شدت بیشتری به خود گرفته است، در حالی که تفاوت‌های زیاد و بعضا چشمگیری در این آمارها مشاهده می‌شود. سال گذشته شهیندخت مولاوردی درباره تعداد این زنان در تهران رقم پانصد نفر را اعلام کرده بود در حالی که فاطمه دانشور، رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران سال گذشته تعداد این زنان در پایتخت را بالای پنج هزار نفر عنوان کرده بود. شهیندخت مولاوردی روز گذشته در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود آمار ارائه شده از سوی معاونت امور زنان درباره تعداد زنان کارتن‌خواب سیاه‌نمایی است، گفت: این آمار را بر اساس مستندات ارائه کرده‌ایم. بررسی‌ها نشان می‌دهد که از ۱۵ هزار کارتن‌خوابی که در کشور وجود دارد، ۵ هزار نفر زن هستند. 
 5 هزار زن کارتن‌خواب در تهران یا کل کشور؟
بهمن سال گذشته مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده اعلام کرد: در تهران ۵۰۰ زن کارتن‌خواب وجود دارد و لازم است به امور آنها رسیدگی کنیم. چهار سال قبل تعداد زنان کارتن‌خواب ۲۰۰ نفر بود اما به صورت تصاعدی این آمار در حال افزایش است. با وجود این، ماه گذشته رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران، از افزایش آمار زنان کارتن‌خواب در پایتخت خبر داد و گفت: با زنانه شدن فقر و آسیب‌های اجتماعی نیاز به سامان سراها افزایش پیدا می‌کند. فاطمه دانشور به آمار کارتن‌خوابی در پایتخت اشاره کرد و اظهار داشت: در سال ۹۱ که تهران ۱۲ هزار کارتن‌خواب داشت، تعداد زنان کارتن‌خواب سه هزار نفر بود که تعداد کارتن‌خواب‌ها در سال ۹۲ به ۱۵ هزار و در سال ۹۳ به ۲۰ هزار نفر افزایش یافته و به همین نسبت تعداد زنان کارتن‌خواب نیز در شهر تهران رشد داشته است. بر این اساس و بنا بر اظهارات رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران، آمار پنج هزار زن کارتن‌خوابی که به تازگی مولاوردی آن را درباره تعداد کل زنان کارتن‌خواب کشور عنوان کرده است، فقط مختص شهر تهران بوده و آمار کلی کشور باید رقمی بیش از اینها باشد. رحمت‌ا… حافظی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای تهران نیز سال گذشته و در شرایطی که بنا بر اظهارات دانشور تعداد کارتن‌خوابان پایتخت بیست هزار نفر بود، اعلام کرد: بطور رسمی آمار زنان کارتن‌خواب در تهران بیش از ٣هزار نفر است. شهردار تهران نیز سال گذشته تعداد زنان کارتن‌خواب شهر تهران را ۵‌هزار نفر عنوان کرد. به نظر می‎رسد آمار مسئولان شهری به تعداد استفاده‌کنند‎گان از خدمات شهرداری در این زمینه برمی‎گردد. اما در هر صورت تفاوت آمارها آن‌قدر زیاد است که سیاست‎گذاری در این زمینه را با چالش مواجه کند. 
 مواد مربوط به زنان در برنامه ششم آرمان‌گرایانه  نباشد
روز گذشته معاونت امور زنان و خانواده، در ارتباط با اقدامات صورت گرفته برای بهبود وضعیت زنان کارتن‌خواب از سوی معاونت امور زنان و خانواده گفت: ساماندهی زنان کارتن‌خواب متولیان خودش را دارد و انتظار ما این است که متولیان برای رفع این مشکل پا پیش بگذارند. شهیندخت مولاوردی، ادامه داد: معاونت امور زنان و خانواده نیز وظیفه دارد در این زمینه ایجاد حساسیت کرده و به اهمیت پرداختن به این موضوع تاکید کند و هماهنگی‌های لازم برای انجام وظیفه دستگاه‌های متولی را نیز در نظر بگیرد که گمان می‌کنم در این زمینه به خوبی وظیفه خودمان را انجام داده‌ایم. مولاوردی افزود: ۱۳ دستگاه همچون شهرداری و بهزیستی وظیفه دارند که به مساله زنان کارتن‌خواب رسیدگی کنند که در واقع همه آنها باید برای این مساله به میدان بیایند، زیرا این انتظار که یک معاونت یا یک سازمان به تنهایی این وظیفه را برعهده بگیرد، انتظار درستی نیست و نتیجه نخواهد داد. معاون رئیس‌جمهور در ادامه درباره بخش‌های مربوط به زنان در برنامه ششم توسعه اظهار کرد: پیش‌نویس‌ها در این زمینه حاضر است و اکنون در مرحله ترکیب نظرات و پیش‌نویس دستگاه‌های مختلف هستیم، تا به یک ماده یا مواد مشخص برسیم. به گزارش ایلنا او تصریح کرد: نگاه دولت بر این است؛ برنامه‌ای را ارائه دهد که مشکلات برنامه‌های قبلی را نداشته باشد و همچنین آرمانگرایانه و کلی‌گو نیز نباشد تا در طول ۵ سال بتوانیم به نتایج مشخصی درباره آن برسیم. در واقع در تلاشیم تا برنامه نوشته شده، قابل‌اندازه‌گیری و سنجش باشد. 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *