گفت و گو با محمود دولت آبادی درباره انتشار «تا سر زلف عروسان سخن

 

سرویس هنری، فرهنگی: «تا سر زلف عروسان سخن»، عنوان کتاب جدید محمود دولت آبادی، نویسنده و رمان نویس معاصر ایرانی است. این کتاب که در فرصتی کوتاه به چاپ دوم رسید گزیده‌ای از آثار مهم و شاهکارهای نثر کهن و کلاسیک فارسی و حاصل تاملات و بازخوانی دولت آبادی در ادبیات کهن و کلاسیک ایرانی است.

این کتاب را می توان مکاشفه و مواجهه دولت‌آبادی با نثر کهن پارسی دانست که در سال های اخیر به متون کهن به خصوص تاریخ بیهقی توجه داشته است.پیش ‌از‌ این، کتاب «وزیری امیرحسنک» آخرین کتاب منتشر‌شده از محمود دولت‌آبادی بود؛ کتابی که دولت‌آبادی در آن به تاریخ بیهقی و به‌ طور مشخص، ماجرای بر دار کردن حسنک وزیر پرداخته و آن را بازخوانی کرده بود.

محمود دولت آبادی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اطلاعات درباره این اثر گفت : ” من در این اثر سعی کرده ام با تقدم و تأخر تاریخی، متون مهم ادبیات سرزمینم را در اختیار مخاطبان به خصوص نسل جوان قرار دهم. نسلی که از هویت و میراث کهن خود دور شده و یا آن را کمتر مورد توجه و تامل قرار می دهند. بنابراین در ابتدا سعی شده تا متونی را که دارای نثر و روایتهای قابل توجه بوده اند ، انتخاب کنم”.

وی افزود: ” استادان و محققان ارجمندی در سال های گذشته تصحیح خوب و مناسبی از متون کهن در اختیار ما قرار دادند و من قصد تصحیح متن را نداشتم، بلکه انگیزه‌ من در ابتدای امر، ادای دین است به یکایک آموزگارانی که این آثار گرانقدر را ویراسته و تصحیح کرده اند و پیشِ ‌روی ما نهاده‌اند. دلیل دیگر من این است که جوانان بسیاری از من می پرسند کدام متن کهن را مطالعه کنند و من آن ها را به این کتاب راهنمایی می‌کنم تا آن ها بتوانند با مطالعه این اثر نسبت به مطالعه متون کلاسیک ما ترغیب شوند”.

دولت‌آبادی همچنین اظهار داشت: “کار من ترغیبی بوده نه پژوهشی و تصحیح. تلاش من بر این بوده که نسل امروز ما بداند که ملت بدون پشتوانه، آینده خوبی در فرهنگ نخواهد داشت. چرا که من عاشقانه به سمت ادبیات کهن و کلاسیک ایران رفتم و دریافتم از این آثار قابل توصیف نیست.شاید به همین دلیل باشد که من «تاریخ طبری» و «تاریخ بیهقی» را دو منبع مهم برای شناخت تاریخ ایران می‌دانم”.

محمود دولت‌آبادی همچنین درباره جایگاه زبان فارسی و توجه به میراث ادبیات فارسی گفت : “ادبیات فارسی مظهر هویت مردم ایران است”.

“تا سر زلف عروسان سخن” شامل قطعه‌هایی از متون نثر کلاسیک فارسی عمدتاً بین قرن چهارم هجری شمسی تا دوازدهم است. خواننده در این کتاب برش‌ها و قطعه هایی از آثاری مانند “تاریخ بلعمی”، “تاریخ طبری”،”نوروزنامه”،”تاریخ بیهقی”، “سیاست‌نامه”، “گلستان سعدی”، “هزار و یک شب”و … را می تواند مطالعه کند. دولت‌آبادی در مقدمه‌ کتاب این انتخاب را «به‌گزین نثر فارسی» نامیده است.

محمود دولت‌آبادی در سال ۱۳۱۹ در شهر سبزواردیده به جهان گشود. رمان بلند (ده جلدی) کلیدر مشهورترین و با ارزش‌ترین اثر دولت‌آبادی است، کلیدر، دولت‌آبادی را به کسب جایزه نوبل ادبیات بسیار نزدیک کرد. با این حال وی تاکنون به کسب آن نائل نشده است. دولت‌آبادی در سال ۲۰۱۳ برگزیده جایزه ادبی یان میخالسکی سوییس شد. در ۲۵ آبان ماه ۱۳۹۳ (۱۶ نوامبر ۲۰۱۴) نشان شوالیه ادب و هنر فرانسه توسط سفیر دولت فرانسه در تهران و در محل رزیدانس سفارت فرانسه به محمود دولت‌آبادی اهدا شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *