سخنگوی دولت: مدارک لازم از تخلفات دولت قبل موجود است/مسئولین قبلی پاسخگو باشند

 

سخنگوی دولت گفت: ما استقبال می کنیم که هر یک از مسئولان دولت گذشته بخواهند از خود دفاع کنند یا موضوعاتی را مطرح کنند به قوه قضاییه مراجعه کنند چرا که مدارک لازم موجود است و ما آنچه که داوری و قضاوت دادگاه‌ها و محاکم قضایی باشد را پذیرا هستیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، محمدباقر نوبخت در نشست خبری این هفته خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد شکایت مطرح شده از سوی محمود احمدی نژاد علیه اسحاق جهانگیری اظهار کرد: بعد از اینکه دولت یازدهم آغاز به فعالیت کرد عده‌ای انتظار داشتند اسناد و مدارکی که در مورد تخلفات دولت قبل در دست داریم، علنی کنیم اما به منظور پرهیز از صرف انرژی های کشور برای دعوا از رسانه‌ای کردن آن‌ها خودداری کردیم البته وظیفه قانونی خود را در خصوص انعکاس برخی اطلاعات و مدارک به قوه قضاییه منطبق قانون انجام داده‌ایم و خوشحال می شویم اگر مسئولیت مواردی چون بابک زنجانی و غیره را مسئولین یا رئیس دولت قبل بپذیرند تا بررسی شود.

وی با اشاره به اینکه آقای جهانگیری که امروز رئیس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی هستند و دو هفته یک بار، دوشنبه‌ها جلسه این ستاد با حضور نمایندگان مجلس و معاون اول قوه قضاییه در ریاست جمهوری تشکیل می‌شود ، تصریح کرد: آقای جهانگیری اطلاعات لازم را دارند و در موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی طرح های لازم را اجرا می‌کنند و به طور کلی ما استقبال می کنیم هر یک از مسئولین دولت قبلی در رابطه با قبول مسئولیت نسبت به مواردی که وجود دارد در قوه قضاییه پاسخگو باشند در حالیکه هر موردی از سوی دولت اعلام شد پاسخگویی وجود نداشت.

وی با تاکید بر اینکه دولت نمی خواهد موضوعات مربوط به تخلفات گذشته رسانه‌ای شود، خاطر نشان کرد: در مواردی که آن‌ها بخواهند از خود دفاع کنند یا مسائلی را مطرح کنند ما استقبال می کنیم که در قوه قضاییه منعکس شود چون داوری و قضاوت دادگاه ها و محاکم قضایی پذیرا هستیم.

نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی در مورد نحوه تعامل با برخی شرکتها و کشورها که در دوره قبل از تحریم شرایط سختی را به ما تحمیل کرده‌اند، گفت:‌ بعد از تحریم شرایط فرق کرده است چون در گذشته وقتی یک شرکت با ما همکاری می کرد نسبت به ما از وضعیت انحصاری برخوردار بود و می توانست برخی شرایط را به ما تحمیل کند.اما امروز در شرایط بعد از تحریم ما فقط با یک شرکت یا کشور رابطه نداریم و از قدرت انتخاب برخورداریم. پس بر اساس منافع ملی‌مان انتخاب می کنیم تا با مناسب‌ترین پیشنهاد با توجه به درخواست‌هایمان، همکاری کنیم.

وی با بیان اینکه در شرایط بعد از تحریم ما قدرت انتخاب داریم که با کدام یک از شرکتها و کشورها همکاری داشته باشیم و آن‌ها دیگر نمی توانند از موضع انحصاری با ما برخورد کنند افزود:‌ نباید این طور باشد که روندی را که تا دیروز بر اساس تحریمها بر ما تحمیل می شد، به دلیل رفتارهایی که در شرایط تحریم با ما شده است امروز، خودمان ادامه دهیم. پس باید بدانیم که هیأت ها و کشورهای اروپایی هم اهداف خود را دنبال می‌کنند و ما نیز به دنبال خواست خود هستیم.

وی توضیح داد: خواست ما در تعامل و همکاری با شرکت ها و کشورهای اروپایی بر سه محور همکاری و سرمایه گذاری مورد نیاز ما در زمینه منابع، تکنولوژی و ایجاد بازارهایی برای صادرات کالاهای غیر نفتی ماست.

 

نباید اقتصادمان بازار واردات کالاهای کشورهای اروپایی شود

 

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: امروز از مردان اقتصادی دولت انتظار داریم که در مذاکرات اقتصادی منافع ملی کشور را تامین کنند پس نباید از آمدن هیچ هیئتی به کشور ذوق زده شویم بلکه باید بر اساس قدرت انتخابمان،‌انتخابی مناسب داشته باشیم که رئیس جمهور هم در این راستا تاکید دارند نباید اقتصادمان بازار واردات کالاهای کشورهای اروپایی شود بلکه باید دنبال تامین منافع خودمان باشیم.

نوبخت همچنین در پاسخ به این سوال که در شرایط پس از تحریم آیا اولویت های بخش های اقتصادی دولت مشخص شده است گفت : بله این اولویت ها مشخص شده است چون ما برنامه‌ ای برای توسعه و پیشرفت کشور در چارچوب اقتصاد مقاومتی و سیاست های برنامه ششم تهیه کرده‌ایم.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش دیگری در مورد چگونگی رفع معضل مشکل بیکاری تحصیلکرده‌ها اظهار کرد: با توجه به سرمایه‌گذاری قابل توجهی که برای آموزش انسانی می‌شود تلاش داریم تا در شرایط پساتحریم از نیروی تحصیلکرده و آماده به کار هر چه زودتر استفاده کنیم و در این راستا اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

نوبخت در پاسخ به این سوال که بودجه ۹۴ نسبت به سال ۹۳ افزایش داشته است و آیا این افزایش را در بودجه سال ۹۵ نیز شاهد خواهیم بود، توضیح داد:‌ در سال ۹۴ شرایطی حاکم بود که مجلس نیز قبول کرد افزایش ها امکان ناپذیر است بنابراین ما نیاز به صرفه‌جویی را در ارتباط با هزینه ها بسیار مورد توجه قرار دادیم و در این زمینه ابلاغ هایی به دستگاه های مختلف داشتیم و امروز نیز در تنظیم موافقت نامه و تخصیص اعتبارها ،‌برخی هزینه های جاری را به رسمیت نخواهیم شناخت چرا که معتقدیم باید به سمت اعتبارات عمرانی حرکت کنیم.

نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد اشتیاق هیأت های اروپایی برای ورود سرمایه‌گذاری به ایران گفت:‌ جز در مواردی که نیازمند هستیم از این که تبدیل به بازار وارداتی آن‌ها شویم اجتناب خواهیم کرد چراکه به دنبال توسعه صادرات هستیم و نمی خواهیم اقتصاد خود را به بازار کشورهای اروپایی تبدیل کنیم.

وی توضیح داد:‌ تلاش ما در روند همکاری با هیأت های اروپایی این است که اولویت بندی داشته باشیم و با توجه به اینکه عده ای می‌گویند با برخی کشورها مثل فرانسه نباید همکاری کنیم، معتقدیم مثلا در موضوع هواپیماهای ایرباس باید در زمینه رفع نیازهایمان گام برداریم و اگر بخواهیم هر کشوری را به بهانه ای حذف کنیم نتیجه نخواهیم گرفت البته نگرانی برخی افراد قابل تحمل است اما وقتی حاکمیت در مورد توسعه اقتصادی کشور نظری دارد باید با حاکمیت هماهنگ شود و به منافع ملی فکر کند چرا که ما هم از گذشته باخبریم اما هدف اصلی ما منافع ملی است.

 

با قصورهای احتمالی در حادثه سیل اخیر برخورد خواهد شد

 

نوبخت همچنین در رابطه با تبعات سیل روزهای گذشته و نحوه برخورد با متخلفان گفت:‌ از سوی وزارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کارگروهی تعیین شده و قرار است تمام این فرایند این رخداد غم‌انگیز را بررسی کنند تا اگر قصوری باشد مشخص شود و حتما با متخلفان برخورد لازم خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که عده‌ای می خواهند با طرح شکایت از معاون اول دولت یازدهم این موضوع را در حد با اتهاماتی که به معاون اول دولت گذشته مطرح است قرار دهند، گفت: بله این حرف درست است و مثلا عده ای می خواهند اگر در گذشته بابک زنجانی بوده است امروز نیز فرد دیگری را مطرح کنند و یا در مقابل اتهامات معاون اول دولت گذشته امروز مسائلی را در مورد آقای جهانگیری انتشار دهند. البته برای افکار عمومی این قبیل حرکت ها روشن است و قوه قضاییه نسبت به این مسائل با قاطعیت برخورد خواهد کرد.

نوبخت در رابطه با طرح های استیضاح در مجلس گفت:‌ موضوع استیضاح در مجلس تاثیری در روابط دولت و مجلس ندارد و این دو قوه همچنان روابط صمیمانه دارند.

 

مردم در شرایط پساتحریم بهبود وضعیت معیشتی خود را احساس خواهند کرد

 

وی در رابطه با افزایش قیمت توضیح داد‌: شورای رقابت در این ارتباط وارد عمل می‌شود و وظایف خود را انجام می‌دهد.

سخنگوی دولت در مورد وضعیت معیشیتی مردم بعد از تحریم ها گفت :‌همانطور که در شرایط استمرار تحریم مردم در معیشت خود سختی‌هایی را مشاهده می کردند با برطرف شدن تحریم باید بهبود وضعیت را احساس کنند البته هنوز وارد مرحله اجرا نشده ایم و زمان و دوره ای لازم است تا این بهبود را شاهد باشیم.

نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موضع دولت در مورد ارائه توافقنامه به صورت لایحه به مجلس چیست، گفت: این موضوع حرف جدیدی است که ما می شنویم که مطابق با مصوبات قبلی مجلس توافق باید در چارچوب بررسی ها و تصمیمات شورای عالی امنیت مورد رسیدگی قرار گیرد که شورا کار خود را شروع کرده است و نسبت به انجام این ماموریت اقدام خواهد کرد و من نمی دانم اینکه توافقی در مجلس به صورت لایحه مطرح شود، چه معنی دارد؟ در حالیکه معتقدیم مجلس باید گزارشات لازم را دریافت کند.

سخنگوی دولت در رابطه با اشکال های به وجود آمده و برخی اعتراض‌ها در حذف یارانه بگیران توضیح داد: تا قبل از این که این کار انجام شود تعدادی از سایت ها هر روز تاکید می کردند چرا این کار انجام نمی گیرد اما امروز که این کار با تلاش های وزارت کار انجام شده است عده‌ای سوال خود را به صورت برعکس تکرار می‌کنند.

وی افزود: البته ما قبول داریم که در انجام چنین کارهایی احتمال اشتباه وجود دارد یعنی اگر یک درصد احتمال خطا را در یک میلیون نفر در نظر بگیریم حدود ۱۰ هزار نفر خواهد بود که طبیعی است وزارت کار اعلام کرده است که به اعتراضات رسیدگی خواهد کرد.

 

میزان و مبلغ پولهای بلوکه شده را از بانک مرکزی بپرسید

 

نوبخت در رابطه با این موضوع که مطرح می‌شود قبل از تحریم ها گفته شده بود اموال بلوکه شده ۱۵۰ میلیارد دلار بوده اما الان می گویند این مبلغ ۳۰ میلیارد دلار است گفت:‌خوب است خبرنگاران سوالات خود را از افراد مطلع و مسئول بپرسند چرا که هر فردی مسئولیتها و حوزه کاری مشخص دارد و اطلاعاتش در همان حوزه است پس در زمینه پول های بلوکه شده مرجع اصلی بانک مرکزی است.

وی در مورد موضوع دکل‌های گم شده نیز گفت: این مسأله را دستگاه های نظارتی پیگیری می‌کند و وقتی بررسی ها نهایی شود نتایج آن را اعلام خواهند کرد.

 

صداوسیما از جایگاه ملی نظر دهد نه از جایگاه یک سلیقه خاص

 

نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی درباره اظهارات رئیس صدا و سیما مبنی بر بالا رفتن توقع از رسانه ملی گفت:‌دولت جز اجرای قانون و آن چیزی که رسانه ملی زیر نظر سه قوه به عهده دارد انتظار دیگری از صدا و سیما ندارد و تنها انتظار ما این است که در جایگاه ملی نظر دهد و این طور نباشد نگاه یک سلیقه خاص سیاسی را انتخاب کند.

به گزارش ایسنا، نوبخت در ابتدای این نشست از برگزاری جلسه فوق العاده تیم اقتصادی کشور در جلسه امروز هیأت دولت خبر داد و گفت:‌برنامه دستگاه ها برای چگونگی سرمایه گذاری در شرایط بعد از تحریم اعلام شد.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۱۳۷ میلیارد تومان اعتبار طرح‌های عمرانی پرداخت شده است که این رقم در سال ۹۳ ، ۵۲۸ میلیارد تومان بود و نسبت به سال گذشته ۴ برابر شده است گفت:‌10 هزار میلیارد تومان اختصاص طرح های عمرانی را برای سال ۹۴ در نظر داشتیم که خزانه امکان پرداخت آن را نداشت اما با پرداخت حقوق تیرماه این فرصت آغاز شد و به طور مستمر در حال پرداخت طرح‌های عمرانی هستیم.

نوبخت با اشاره به اینکه دولت سیاست‌های مهار تورم را از سه طریق پیگیری می‌کند، تصریح کرد: با اتخاذ سیاست های متناسب پولی با کنترل طرف تقاضای بازار و اتخاذ کنترل هزینه‌های عوامل تولیدی و مهار طرف عرضه بازار و مدیریت انتظارات تورمی کار را انجام می دهیم چون دولت اصرار دارد اجازه ندهد هزینه تولید افزایش یابد.

وی با بیان اینکه وقتی واحدهای تولیدی می خواهند قیمتی را افزایش دهند به دستگاه های مربوطه فشار می آورند و دستگاه ها نیز برای این تصمیم می خواهند از دولت مجوز بگیرند، افزود:‌ اخبار و اطلاعات این روند در جامعه منعکس می‌شود و خبرنگاران با شنیدن آن‌ها از من در مورد افزایش قیمت ها سوال می‌کنند در حالیکه طبیعی است تا وقتی که این موضوعات در دولت به تصویب نرسد من می گویم برنامه‌ای در این زمینه نداریم.به طور مثال در گذشته تا قبل از تصمیم‌گیری در مورد قیمت حامل های انرژی و یا نان من صحبتی در این رابطه نداشتم اما به محض اینکه تصمیم گرفته شد اولین نفری بودم که اخبار مربوط به آن را اعلام کردم.

 

دولت در رابطه با افزایش ۶ درصدی قیمت کالاها مجوزی صادر نکرده است

 

وی با توضیحات هفته گذشته خود در نشست خبری با خبرنگاران به افزایش شش درصدی قیمت ها اشاره کرد و گفت:‌ هر چه که دولت تصویب کند در سایت دولت برای اطلاع‌رسانی منعکس می‌شود و در رابطه با موضوع انتشار خبر افزایش ۳ درصدی قیمت کالاها باید بگویم که نایب رئیس ستاد هدفمندی یارانه‌ها نامه‌ای صادر کرده بودند و تاکید داشتند در بخش کالاهای اولیه تحت هیچ شرایطب بیشتر از ۶ درصد افزایش نداشته باشیم که خبرهای آن منتشر شده بود. در حالیکه تاکید می کنم دولت در رابطه با افزایش ۶ درصدی قیمت کالاها مجوزی صادر نکرده است.

نوبخت همچنین در مورد ذخایر ارزی و داراییهای بلوکه شده توضیح داد:‌ از مجموعه‌ای که آزاد شده است حدود ۲۳ میلیارد مربوط به بانک مرکزی و حدود ۶ تا ۷ میلیارد مربوط به دولت است. البته باید توجه داشته باشیم که برخی از این ذخایر قبلا به ریال تبدیل شده است.

وی توضیح داد:‌بانک مرکزی با ۲۳ میلیارد دلار ارزی که آزاد شود دو اقدام می تواند انجام دهد یکی آنکه همچنان این رقم را در ذخایر داشته باشند یا اینکه تبدیل به ریال کنند که البته قبلا یک بار تبدیل شده است.پس باید توجه داشته باشیم که وقتی نقدینگی به پایه پولی افزایش می یابد که دلارهای بانک مرکزی آزاد نباشد و بانک مرکزی بدون فروش دلار و گرفتن پول از جامعه خودش بخواهد پول خلق کند. بنابراین تاکید می کنم حتی یک ریال افزایش نقدینگی وجود ندارد.

نوبخت همچنین با ابراز تاسف از اقدامات عده‌ای از رسانه‌ها در زمینه ایجاد تشویش اذهان عمومی در شرایط بعد از تحریم گفت:‌ متاسفانه عده‌ای تمام تلاش‌هایی که در به دست آمدن توافق صورت گرفته است را خلاصه به مسائل اقتصادی و میزان دارایی می‌کنند در حالیکه ما دستاوردهای بسیار با ارزشی از این توافق‌ها داشتیم و حتی اگر به دستاوردهای اقتصادی بسنده کنیم باید توجه داشته باشیم این موضوع فقط منحصر به آزاد شدن پول‌های بلوکه شده نیست بلکه امکان سرمایه‌گذاری و فضای تعاملات خارجی بر اساس منافع ملی را خواهیم داشت

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *