افزایش تقاضای گردشگران آمریکایی برای ورود به ایران/ اساتید دانشگاه‌های استنفورد و هاروارد در صف اول گردشگران

:یلنا: رئیس جامعه تورگردانان ایران با اشاره به افزایش چشمگیر تقاضای گردشگران امریکایی برای بازدید از ایران گفت: اساتید دانشگاه‌های برتر آمریکا همچون استنفورد و هاروارد در صف اول گردشگران آمریکایی ورود به ایران هستند.

ابراهیم پورفرج در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد وضعیت صنعت گردشگری ایران پس از توافقات هسته‌ای گفت: در چند روز گذشته ما سمیناری با نمایندگان مجلس، دولت، پلیس و … در این باره داشتیم. در آن هم‌اندیشی به این مساله پرداختیم که پس از توافق با ۵ +۱ چه کاری باید انجام دهیم و چه اتفاقی در حال رخ دادن در صنعت گردشگری است؟

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم ورود گردشگر به کشور بسیار افزایش پیدا کرد و اکنون مرحله بعدی ورود گردشگر به کشور آغاز شده ‌است، افزود: در این مدت کوتاه شاهدیم که توافقات، اثر بسیار مثبتی را برنگرش گردشگران خارجی گذاشته است و به نظر می‌آید که نگرانی آنها از تهدیدات و تحریم‌های درون ایران در حال از بین رفتن است و حس وجود امنیت جای این هجمه‌ها را گرفته است. به همین جهت  به مراتب تقاضا برای ورود گردشگر در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال ۲۰۱۵ بیشتر شده است.

وی تاکید کرد: می‌توانیم بگوییم که توافقات اثر بسیار مثبتی بر گردشگری ما داشته و ما تورگردانان بسیار از این بابت خوشحال هستیم.

رئیس جامعه تورگردانان ایران افزود: اما از طرفی دیگر نگرانی‌هایی نیز برای افزایش تور وجود دارد، زیرا زیرساخت‌های ما برای تعداد گردشگر بیشتر، مناسب نیست. متاسفانه هتل، ماشین، ابزار و وسایل مورد نیاز را برای گردشگری به اندازه کافی در اختیار نداریم. برای نمونه ما مشکل  اقامت در شهرهای توریست‌پذیر داریم. اصفهان که مظهر هنر دوره اسلامی است، باید سالانه حداقل ۳۰ الی ۴۰ میلیون بازدیدکننده داشته باشد، اما تنها یک هتل ۵ ستاره با ۱۸۰ اتاق دارد.

وی با اشاره به اینکه از طرف دیگر در جنوب کشور سفر زیاد صورت می‌گیرد، افزود: اما در اهواز تنها یک هتل ۴ ستاره وجود دارد و دیگر اقامت‌گاه‌ها وضعیت مناسبی ندارند، یزد و دیگر شهرها نیز همین شرایط را دارند.

پورفرج تصریح کرد: بنابراین زیرساخت‌ها سبب شده است که صنعت گردشگری به رغم فراهم آوردن امتیازات بالا کشور، ضعیف باشد. در حالی که این صنعت می‌تواند درآمد ایران را از تک‌محصولی نفت نجات دهد، مشکل اشتغال جوانان را حل کند، وجهه ایران را در دنیا بالا ببرد و امنیت، تاریخ و فرهنگ کشورمان را به دنیا معرفی کند. واقعا کدام صنعت می‌تواند؛ چنین مزیت‌هایی را داشته باشد؟

وی در مورد واکنش گردشگران امریکایی پس از دستیابی به توافقات گفت: در طول ۳ ماه گذشته که فصل توریستی نیز بود، تقاضای گردشگران آمریکایی برای بازدید از ایران به شدت افزایش پیدا کرده است. قطارهای VIP که وارد ایران می‌شود در سفر آخرش حامل تعداد بسیاری از اساتید دانشگاه «استنفورد» امریکا بود، پیش از آن نیز اساتید دانشگاه‌های «هاروارد» و «ییل» نیز به ایران آمدند، بنابر این شاهدیم؛ در قشر فرهنگی و دانشگاهی امریکا که به تاریخ و تمدن اهمیت می‌دهند، حرکت بسیار خوب و مثبتی برای ورود به ایران شکل گرفته است.

 پورفرج با بیان اینکه در میان گردشگران اروپایی نیز تقاضای بازدید از ایران افزایش داشته است، توضیح داد: مدت‌ها بود که تقاضا در بازار فرانسه بسیار کم شده بود که امسال یک مرتبه بازار فرانسه رونق پیدا کرد، در بازار اسپانیا و آلمان نیز همین وضعیت حاکم شد که همه این موارد قطعا به دلیل نتایج مذاکرات و آقای روحانی است که با لبخند امنیت را در کشور ایجاد کرد.

رئیس جامعه تورگردانان ایران تصریح کرد: از طرف دیگر مشکلات خاورمیانه و ناامن‌شدن  برخی کشورهای توریستی منطقه همانند مصر، لیبی، تونس، سوریه و عراق نیز سبب شد که توریست‌هایشان را از دست بدهند و همین مساله سبب تغییر مسیر گردشگر به ایران شده‌است، بنابراین اکنون وقت آن است که ما تاریخ، تمدن و فرهنگ کشورمان را معرفی کنیم تا ذهنیت غلطی که از ایران وجود داشت، از بین برود.

پورفرج در مورد اقدامات دولت برای حل مشکلات صنعت گردشگری اظهار کرد: همکاری دولت از جمله سازمان میراث فرهنگی، وزارت امور خارجه و.. بسیار خوب است، باید به این موضوع توجه کنیم که بخش خصوصی در کنار دولت است و نه در برابر او، اما توقعات بخش خصوصی با توجه به افزایش  گردشگر بیشتر شده و علاقه‌مندیم که اتفاقی جدی و یک اراده ملی برای  توسعه صنعت گردشگری پیش بیاید تا همانطور که در منطقه برترین کشور از نظر تمدن، تاریخ، طبیعت و .. هستیم، بتوانیم این برتری را حفظ کنیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *