اسحاق جهانگیری :حرف‌های زیادی دارم که به وقتش می‌گویم

آرمان- مطهره شفیعی: «به‌جای اینکه شرمنده ملت باشند و به خاطر اشتباهات خود عذرخواهی کنند جوری حرف می‌زنند که انگار دیگران بدهکار هستند که این شرایط ایجاد شده است.» این جمله را معاون اول رئیس‌جمهور روز گذشته در چهارمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بیان کرد. اسحاق جهانگیری که به خاطر انتقاداتش از روند امور در دولت گذشته مورد شکایت محمود احمدی‌نژاد واقع شده است در اتاق بازرگانی تهران فرصت را غنیمت دانست و از اینکه بارها به‌دلیل پیگیری تخلفات بابک زنجانی مورد هجمه حامیان گذشته او قرار گرفته است، گفت. او دیروز از میلیاردر جوان اسمی به زبان نیاورد اما به نحوی سخن گفت که برخی اذهان به سمت متخلف اقتصادی بزرگ دولت قبل می‌رفت.
 شناسایی مسائل مشترک دولت و بخش خصوصی 
جهانگیری گفت: کشور ما در شرایط خاصی قرار دارد و این مقطع، مقطعی است که از یک بیم و هراس بزرگی عبور کرده‌ایم، مناقشه هسته‌ای و تحریم‌های ظالمانه‌ای که در پی آن ایجاد شده بود، پشت‌سر گذاشته شده و ما وارد دوره جدیدی شده‌ایم و در آستانه ورود به یک دوره پرامیدی به نام دوران پساتحریم و یا پساتوافق قرار گرفته‌ایم. در این شرایط جدید حتما هم بخش خصوصی و هم دولت مسئولیت متفاوتی دارند. در دوران پساتحریم، شرایط با فرصت‌های خوبی پیش آمده است. مهم این است که ما این شرایط را خوب تحلیل کنیم و با هم سخن بگوییم و به مسائل مشترک برسیم. باید به این نقطه برسیم و بدانیم مسائل مشترکی که بین دولت و بخش خصوصی وجود دارد، چیست و آنها را شناسایی کنیم. جهانگیری ادامه داد: وقتی که قبلا صحبت می‌کردیم دغدغه‌ اصلی‌ ما این بود که تحریم‌ها مسائل جدی است و باید به دنبال این می‌بودیم که راهکاری برای آن پیدا کنیم و وقتی با هم صحبت می‌کردیم با پشیتبانی و صبری که ملت از خودشان نشان دادند، توانستیم تحریم‌ها را پشت‌سر بگذاریم. ملت ایران در دوران تحریم بسیاری از سختی‌ها را تحمل کردند و لب به گلایه باز نکردند بلکه طوری صحبت کردند تا پشتوانه‌ای برای مسئولانی که در حال مذاکره هستند، باشند. وی گفت: البته راهنمایی‌ها و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی بسیار در دوره مذاکرات کارگشا بود. جهانگیری در همین زمینه تاکید کرد: شخص آقای رئیس‌جمهور به‌صورت ویژه مذاکرات را مدیریت کرد. انصافا آقای روحانی نشان داد که در دوران مذاکره یک مذاکره‌کننده قوی است و شناخت دقیقی از تحولات سیاسی بین‌المللی دارد. البته مواقعی بود که نیازمند تصمیم‌گیری‌های بسیار پیچیده و سختی بود که شخص رئیس‌جمهور تصمیم‌گیری می‌کرد. تیم مذاکره‌کننده ما نیز بسیار قوی، توانمند، با تجربه و با دانش بسیار بالایی انتخاب شده بود. وی افزود: نباید تردید کنیم که در این ایام در تمام دنیا البته به جز موارد استثنایی، منطق و ملت ایران در کانون توجه جهانیان است. 
 لغو تصمیمات دوران تحریم در دوران پساتحریم
معاون اول رئیس‌جمهور افزود: ما در دوران پساتحریم باید فارغ از مسائل دیگر ببینیم چه فرصت‌هایی برای توسعه کشور ایجاد شده و به این نقطه برسیم که با این فرصت‌ها چگونه می‌خواهیم حرکت کنیم. جهانگیری در ادامه، بخش خصوصی را واقعیت اقتصاد ایران دانست و افزود: در دوران جنگ معمولا دولت‌ها تصمیماتی می‌گیرند که خیلی مناسب شرایط اقتصاد آزاد و رشد توسعه کشور نیست و بیشتر دنبال این هستند که شرایط موجود را اداره کنند. ما نباید در این تردید کنیم که در دوران تحریم می‌توان گفت که شاهد نوعی جنگ اقتصادی علیه ملت و کشور ایران بودیم. وی با بیان اینکه در دوران تحریم بیمه‌ها به‌عنوان پشتوانه‌های اقتصادی تحریم جدی شده بودند، گفت: در این شرایط شهروند ایرانی را تحریم کرده بودند. یعنی اصلا ایرانیان خارج از کشور نیز به جرم اینکه متولد ایران بودند اجازه افتتاح حساب بانکی را به آنها نمی‌دادند. جهانگیری افزود: اصلا نباید تصمیمات دوران تحریم را برای دوران پس از تحریم اعمال کنیم. حتی قوانین کشور نیز باید همین‌گونه باشد. ما ستاد تدابیری درست کرده بودیم که برخی از قوانین کشور و برخی مقررات را مجبور بودیم براساس مصوبات‌مان نادیده بگیریم که بتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم و مشکلات کشور را با آن حل کنیم که این برای دوره تحریم بوده است.
 اگر دزد بزرگ‌تری پیدا شود عذرخواهی می‌کنم
وی در ادامه اظهار کرد: ما برای اداره کشور در این دوره جدید نیازمند امید و اعتماد مردم هستیم. یقینا یکی از جاهایی که سرمایه‌‌های اجتماعی کشور را برباد داد و به آن آسیب رساند، مساله فساد بوده که ما نسبت به آن تردیدی نداریم. ما باید با فساد سیاه سازمان‌یافته‌ای که مثل موریانه به جان کشور افتاد است، مبارزه کنیم. بنده لحظه‌ای در این راه تردید ندارم و معتقدم باید هزینه مبارزه با فساد را پرداخت کرد و می‌دانم که این راه دشواری است و راهی نیست که ساده باشد و فکر کنیم که با ۴ تا شعار دادن بتوانیم آن را حل کنیم. اگر شعار دهیم مثل گذشته می‌شود و شعار می‌دهیم و کسانی می‌دانند که اینها آدم‌های این کاره نیستند و شعارهای ما را تکرار می‌کنند و فسادهای‌شان را نیز انجام می‌دهند. ما باید برای مبارزه با فساد با برنامه و دقت حرکت کنیم. فسادهای بزرگ به‌دلیل اینکه منابع کشور را برباد داده است مورد توجه قرار دارد و عده‌ای نیز که بانی این کار بوده‌اند، همچنان نشسته‌اند و مدعی هستند. وی افزود: طرف امضا کرده که ۲میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پول نفت کشور در اختیار آقایی قرار بگیرد اما به جای اینکه شرمنده ملت باشد و از ملت عذرخواهی کند و بگوید که اشتباه کرده‌ام، جوری حرف می‌زند که انگار دیگران بدهکار هستند که این شرایط ایجاد شده است. بنده در جایی گفته‌ام که اگر کسی را پیدا کردید که ۲میلیارد و ۷۰۰ میلیون و یک دلار برده باشد بگویید که من از ملت ایران عذرخواهی می‌کنم و می‌گویم از او دزد بزرگ‌تری نیز بوده است. در دنیا می‌گویند که با ۱۰میلیون دلار فیفا به هم ریخته و پول جابه‌جا شده است که ضمانتنامه پولی نیست و پول است که ۲میلیون و ۷۰۰ میلیون دلار پول جابه‌جا شده است به این آقا می‌گویند که ما نمی‌توانیم این پول را توزیع کنیم و شما آن را توزیع کن، بخشی از آن نیز پول نفت بوده و به مردم تعلق دارد. مگر می‌شود این مبلغ را با چمدان جابه‌جا کرد. ما که در این تحریم‌ها بوده‌ایم و می‌دانیم که چقدر سخت است. معاون اول رئیس‌جمهور در همین زمینه گفت: من از همین‌جا می‌گویم نه در این دولت بلکه در دوران گذشته تصمیماتی گرفته شده و عده‌ای سودجو دست به کارهایی زده‌اند و برخی از پول‌های کشور دست‌شان است. البته تا این لحظه چیزی نگفته‌ایم و در این زمینه حرف‌های زیادی برای گفتن است که به وقتش می‌گویم. 
  گلوگاه‌های فسادپذیر شناسایی شوند 
معاون اول رئیس جمهور در ادامه گفت: یکی از کارهایی که باید انجام شود مبارزه با فساد جزئی و کلان است. جهانگیری افزود: ما در این دولت دستور دادیم که دولت الکترونیک درست شود و سامانه‌های گمرکی نیز در جاهای حساس بیشتر مورد تمرکز قرار گیرد. ما گفتیم همه چیز گمرک باید الکترونیکی شود. سیستم بانکی باید بیشترین سامانه الکترونیکی را در خودش جای دهد. وی با بیان اینکه باید اعتماد را به مردم برگردانیم، از بزرگ شدن دولت انتقاد کرد و گفت: یکی از شرکت‌هایی که در سال ۸۴ تحویل دادیم، حدود ۶ یا ۷ هزار نفر در آن اشتغال داشت که مدیر این شرکت اخیرا نزد من آمد و گفت که تولیدمان کمی کمتر شده است و تعداد افراد شاغل آنها نیز ۲۲هزار نفر شده که از این نمونه در شرکت‌های دولتی و دستگاه‌های دولتی از دفتر وزیر تا جزئی‌ترین بخش را گرفته است، داریم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *