زیباکلام در گفت‌‌وگو با ایلنا: مذاکرات در دوره شش‌ساله جلیلی٬ ۶ میلی‌متر هم جلو نرفت

                                             :


یک استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: ۶سال آقای جلیلی مسئولیت مذاکرات را برعهده داشت٬این در حالی بود که شش میلی‌متر هم پرونده هسته‌ای به سمت حل‌شدن جلو نرفت.

صادق زیباکلام در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در واکنش به اظهارات سعید جلیلی در کمیسیون ویژه بررسی برجام و اجلاس خبرگان مبنی بر اینکه «زمان تحویل پروژه هسته‌ای به دولت یازدهم، غرب آماده لغو تحریم‌ها بود» اظهار داشت: مهمتر از آنکه نحوه مذاکرات در دو دولت قبلی و کنونی به چه بوده است، این مسئله است که دولت یازدهم از‌‌ همان ابتدای شروع به کار خود در سال ۹۲ عزم خویش را جزم کرده بود تا مذاکرات را به شکل جدی پیش ببرد و عملا نیز این اتفاق رخ داد و توافق هسته‌ای حاصل شد.

وی با طرح این سوال که آیا ممکن بود که توافق هسته‌ای در دولت قبل حاصل شود؟ اظهار داشت: در پاسخ به این سوال می‌گویم که احتمال دستیابی به توافق شدنی بود و اگر هم توافق صورت می‌گرفت دیگر آن همه هزینه وحشتناک و سنگین را نمی‌پذیرفتیم٬ اما دولت قبل بیش از آنکه عزمی برای حل پرونده هسته‌ای داشته باشد، به دنبال بهره‌برداری نمایشی و سیاسی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران بود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: دولت قبل درصدد بود تا از فعالیت هسته‌ای ایران در جهت غرب‌ستیزی و تبلیغات به نفع دولتش استفاده کند تا بگوید پیش از روی کار آمدنش همه دولت‌ها اشتباه کردند٬ اما من با تمام وجود آن را جلو بردم و برای همین حل پرونده هسته‌ای باید آنطور که باید و شاید لازم بود، جدی گرفته نشد و گامی برای حل مسئله هسته‌ای رخ نداد. بنابراین اگر بگویند ما تلاش کردیم که پرونده هسته‌ای حل شود، در حال شوخی کردن هستند. شش سال آقای جلیلی مسئولیت مذاکرات را برعهده داشت و این در حالی بود که شش میلی‌متر هم پرونده هسته‌ای به سمت حل‌شدن جلو نرفت. پس چگونه اصولگرایان می‌توانند مدعی باشند که حل پرونده هسته‌ای در زمان آنها کلید خورده است؟

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه اگر پرونده هسته‌ای ایران در زمان دولت احمدی‌نژاد صورت می‌گرفت، دیگر شاهد هجمه‌ها به دولت نبودیم، خاطرنشان کرد: اگر توافق در زمان دولت قبل صورت می‌گرفت، همه جا گفته می‌شد که ما به پیروزی بزرگ دست یافتیم و این یک دستاورد است و طاق نصرت در کوچه‌ها زده می‌شد.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *