هادی خانیکی در نشست بررسی علل گسترش تروریسم در هزاره سوم تروریسم از دل هویت‌های خشن شکل می‌گیرد

 

 

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گفت: تروریسم از دل هویت‌های خشن شکل می‌گیرد و از عوامل اقتصادی و فرهنگی نشات می‌گیرد. وقتی هویت‌های مشروع نمی‌توانند فعالیت‌های مناسبی از خود ارائه دهند.

به گزارش ایلنا، هادی خانیکی روز سه‌شنبه عصر در نشست بررسی علل گسترش تروریسم در هزاره سوم که به همت دفتر سیاسی حزب کارگزاران برگزار شد با اشاره به اینکه جامعه‌ای که دچار انسداد فکری شود زمینه را برای فعالیت‌های تروریستی فراهم می‌کند، اظهار کرد: برخی از کسانی که توان برقراری گفت‌وگو را ندارد و نمی‌توانند اطرافیان خود را تحمل کنند دست به خشونت می‌زنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر احزاب و گروه‌های سیاسی دچار نوعی خود برتربینی شوند و فکر کنند که فقط خودشان انحصار تولید دین را بر عهده دارند و خود را منحصر به اندیشه‌های خود کنند قطعا در معرض نزدیک شدن به تروریسم قرار دارند.

خانیکی با اشاره به اینکه باید احزاب به صورت ویژه در این زمینه‌ها ورود پیدا کنند، تصریح کرد: سابقه گروه‌هایی که سر از تروریسم درآوردند به این علت بوده  که این افراد فقط تفسیر خودشان را قبول داشته‌اند، برای مثال تنها در مسیر اخلاق و فلسفه خودشان حرکت می‌کنند.

این کارشناس رسانه با اشاره به اینکه ریشه تروریسم به تفکرات مارکسیسی برمی‌گردد، تصریح کرد: بسیاری از نهادهای اجتماعی ظرفیت تبدیل شدن به گروه‌های تروریستی را دارند و بر همین اساس باید مسیر حرکت به صورت دقیق تبیین شود.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه اگر احزاب شکل نگیرند نهادهای مدنی در ضعف قرار می‌گیرند، خاطر نشان کرد: تروریسم در زندگی شهروندان مسلمان و غیرمسلمان رسوخ کرده و در شرایط فعلی اختصاص به یک سرزمین ندارد و بیشتر به ساختارهای جامعه بیمار مربوط می‌شود.

خانیکی میزان استفاده از تکنولوژی‌های روز را در گروه‌های تروریستی بسیار بالا دانست و گفت: این افراد در زندگی مدرن زندگی می‌کنند اما علیه این جامعه فعالیت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری اکنون اعتقاد دارند که موضوع القاعده و تروریسم با مبانی سنتی تحلیل نمی‌شوند بلکه باید از دستاوردهای تمدنی جدید استفاده کرد.

خانیکی اظهار کرد: داعش در شرایط فعلی بیشترین استفاده را از رسانه می‌کند و این بدان معناست که برای پیشبرد اهداف خود از تمامی امکانات روز  استفاده می‌کنند.

وی اظهار کرد: شهید رجایی ویژگی‌های بسیار ارزشمندی داشت و باعث شده بود که وی از موضع تعادل خارج نشود و در اوج منازعاتی که انجام می‌دهد از رفتارهای متعادل دور نشود.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: متاسفانه کسانی که با افراط و تفریط مخالف بودند قربانی افراطی‌گری شدند.

وی خاطرنشان کرد: کشور ما از تروریسم ضربه دیده است و امروز باید کاملا هوشمندتر از گذشته عمل کنیم.

وی ادامه داد: اگر هویت‌های گفت‌وگویی شکل نگیرند هویت‌های مقاومتی شکل می‌گیرند و این‌ها به دلیل اینکه از گروه‌های سیاسی دور افتاده‌اند به گروه‌های خشن تبدیل می‌کنند. 

یک کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: باید هویت‌های برنامه‌دار  را به صورت ویژه مدنظر قرار دهیم و اجازه ندهیم هویت‌های مقاومتی شکل بگیرند.

خانیکی گفت: کسانی که امروز اسلحه بر می‌دارند به صورت قطعی سلاح فکر را از دست داده‌اند و باید زمینه اندیشه و مطالعه برای گروه‌های مختلف فراهم شود. 

وی با اشاره به اینکه اگر نهادهای مدنی ضعیف عمل کنند کار رسانه‌ها برجسته می‌شود تصریح کرد: رسانه هرچند عملکرد مثبتی را در این زمینه ایفا می‌کنند اما اگر نهادهای مدنی بیشتر رشد کنند تاثیرات بسیار بیشتری را از خود بر جای می‌گذارند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *