‌مسولان با تاکید بر بلامانع بودن کاندیداتوری بانوان در انتخابات خواستار شدند؛ دعوت از زنان برای ورود به مجلس خبرگان

گروه سیاسی- نیلوفر جمالی: اخرین ماه سال جاری هیاهوی بسیاری به همراه دارد. برگزاری دو انتخابات مهم کشور در این ماه مدتی است، سیاستمداران را به تکاپو وادار کرده است. در این میان سر و صدای جامعه زنان تنها برای بدست آوردن کرسی‌های مجلس به گوش می‌رسد و نهاد خبرگان رهبری را دور از دسترس خود می‌بینند زیرا تا به امروز این نهاد کاملا مردانه اداره شده است. مجالس خبرگان دور اول و دوم که پذیرای زنان نبود و در دوره سوم هم از میان ٩ نامزد زن کسی به مرحله رای‌گیری نرسید. در دور چهارم نیز نام هیچ زنی در انتخابات این مجلس به چشم نخورد و تنها زنی که در خبرگان حضور پیدا کرد «منیره گرجی» بود که آن هم در مجلس خبرگان قانون اساسی شرکت داشت. به نظر میرسد، جامعه زنان ما از این امر آگاه نیستند که هیچ منع قانونی و فقهی برای حضورشان در این نهاد مهم کشور وجود ندارد.
پررنگ شدن زنان در عرصه‌های سیاسی این روزها آنقدر مهم شده که آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بعد از تاکید بر حضور زنان در مجلس شورای اسلامی در روزنامه ای که گفته می شود حامی آن است گفته شده که زن فقیه مرجع تقلید داریم و باید زن‌ها در انتخابات مجلس خبرگان رهبری حضور یابند. هرچند هنوز گزینه خاصی از بانوان برای حضور در مجلس خبرگان از سوی هاشمی‌رفسنجانی اعلام نشده است.
زنان برای انتخابات خبرگان وارد میدان شوند
به احتمال بسیار زیاد همان نبود آگاهی باعث شده تا زنان فکر کنند برخی محدودیت های قانونی مانع حضور آنها در مشاغلی اینچنینی است، در حالی که در این مدت اخر که به انتخابات نزدیک می شویم شاهد بودیم که تاکید زیادی بر حضور زنان برای کاندیداتوری در خبرگان بوده‌ایم و گفته شده که هیچ منع قانونی در این رابطه وجود ندارد.در این رابطه معاون رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه منعی برای ورود زنان به مجلس خبرگان رهبری وجود ندارد، به بانوان واجد شرایط توصیه کرد، به میدان آمده و خود را در معرض این آزمون قرار دهند. شهیندخت مولاوردی افزود: از آنجا که هیچ منع قانونی و شرعی برای ثبت نام زنان در انتخابات مجلس خبرگان رهبری وجود ندارد، لازم است بانوان داوطلب حائز شرایط، مانند آقایان اقدام کرده و در صورت لزوم در آزمون علمی که به همین منظور توسط شورای نگهبان برگزار می شود، شرکت کنند. وی با بیان اینکه پیش از این نیز سابقه ثبت نام زنان برای نامزدی انتخابات مجلس خبرگان رهبری وجود داشته، ادامه داد: این افراد به علت پذیرفته نشدن در آزمون یاد شده، از حضور در مجلس خبرگان رهبری بازماندند. مولاوردی با تاکید بر شناسایی زنانی که شرایط لازم را برای شرکت در این انتخابات دارند، از آنها خواست که خود را در محک این انتخاب قرار دهند.در تایید این موضوع حجت الاسلام قربانعلی دری نجف‌آبادی عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری نیز حضور زنان را به عنوان نمایندگان مجلس خبرگان رهبری منوط به اصلاح قانون دانست و افزود: به نظر من اگر خواهری شرایط کاندیداتوری در این انتخابات را داشته باشد ایرادی ندارد که در انتخابات مجلس خبرگان شرکت کند.اما در خصوص صحبت‌های نجف‌آبادی در خصوص اصلاح قانون در زمینه حضور زنان باید گفت بر اساس اصول ١٠٧ و ١٠٨ قانون اساسی، قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری به این صورت است که هر فرد دارای شرایط (اشتهار به دیانت و وثوق و شایستگی اخلاقی، اجتهاد در حدی که قدرت استنباط بعضی مسائل فقهی را داشته باشد و بتواند ولی‌فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهد، بینش سیاسی و اجتماعی و آشنایی با مسائل روز، معتقدبودن به ‌نظام جمهوری اسلامی ایران، نداشتن سوابق سوء سیاسی و اجتماعی) می‌تواند کاندیدای شرکت در مجلس خبرگان باشد. با توجه به قوانین یاد شده هیچ تاکیدی درخصوص مردبودن کاندیداهای خبرگان نشده و حتی از عبارت رجل سیاسی نیز استفاده‌ نکرده است. بنابراین اگر زنی شرایط اشاره شده را دارا باشد می تواند مانند مردان برای حضور در این مجلس نامزده شده و خود را در انتخابات توسط رای مردم امتحان کند.
هیچ منع فقهی برای حضور زنان در مجلس خبرگان نیست
گاهی صحبت از موانع فقهی حضور زنان در مجلس خبرگان می‌شود حتی گاهی زنان فکر می‌کنند که موانع فقهی در این خصوص وجود دارد که با توجه به آیت الله موسوی بجنوردی و حجت‌الاسلام فاضل میبدی این تفکر نیز منتفی می‌شود.آیت‌الله سیدمحمد موسوی بجنوردی با اشاره به اینکه نمی توانیم شرعا بگوییم، جنسیت در مجلس خبرگان ملاک است، گفت: کجا آمده که جنسیت باید مرد باشد. عقیده‌ام این است که زن می‌تواند مرجع تقلید شود. چون در مرجع تقلید، فقیه و اعلم می‌خواهیم. اکنون زن فقیه داریم، نمی‌گویم اعلم اما امکان دارد زنی فردا اعلم شود. از حکم عقل است که رجوع عاقل به جاهل صورت گیرد، و چه فرقی می‌کند جنسیت ملاک نیست که باید به مرد رجوع کند و اگر زنی فقیه بزرگی شد، می‌توان از او تقلید کرد.همچنین حجت‌الاسلام محم‌تقی فاضل‌میبدی در این‌باره گفت: حضور زنان در مجلس خبرگان هیچ منع شرعی یا فقهی ندارد. شرط ذکوریت چه در شرع و چه در فقه برای هیچ یک از مناسبت‌های اجتماعی ذکر نشده و در این نوع موارد شرط جنسیت وجود ندارد. حجت‌الاسلام فاضل میبدی اظهار کرد:تنها جایی که شرط ذکوریت مطرح است بحث مرجعیت می‌باشد که اثبات آن نیز مشکل است، حتی آیت‌الله حکیم و آیت‌الله خویی که به این موضوع پرداخته‌اند، نتوانستند از منظر روایات ثابت کنند که مرجعیت تنها برای مردان جایز است بلکه گفته‌اند شارع نمی‌پسندد که مقلدان سوالات خود را از جنس مونث بپرسند.
لزوم ایجاد فضای مثبت برای حضور زنان در خبرگان
شاید لازم است، فضای مثبت ایجاد شود تا بستر حضور زنان در خبرگان فراهم شود. به این ترتیب عامل جنسیت در قوانین و شرع برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان به چشم نمی خورد اما تاکنون با وجود اینکه زنانی واجد شرایط وجود دارند هنوز دیده نشده که زنی وارد مجلس خبرگان رهبری شده باشد. با توجه به تاکیدهای اخیر و برطرف شدن موانع حقوقی و شرعی در این رابطه می توان انتظار داشت که در این دوره زنان توجه بیشتری برای حضور در این انتخابات هم نشان دهند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *