ضعیف‌ترین استیضاح یک دهه گذشته

 
 
آرمان: وزیر راه و شهرسازی امروز به مجلس می‌رود تا در برابر ۱۳ امضایی که او را برای استیضاح به مجلس کشانده است از عملکرد خود و وزارت تحت‌امرش دفاع کند. موافقان استیضاح علت این اقدام را نحوه مدیریت او می‌دانند اما حامیان او در مجلس معتقدند مدیریت او قابل قبول بوده و این استیضاح جنبه‌ سیاسی دارد.
 
 وزیر و آن ۱۳ نفر
نقطه شروع استیضاح وزیر راه و شهرسازی همان چهار ماه پیش بود که عباس آخوندی برای پاسخ به وضعیت مسکن مهر به بهارستان رفت. پاسخ‌های آن روز وزیر توانست نمایندگان را قانع کند اما سه هفته بعد نیز تعدادی از نمایندگان درصدد برآمدند که آخوندی را دوباره به کمیسیون عمران مجلس دعوت کنند. این بار نیز پاسخ‌های آخوندی موثر افتاد و برخی از نمایندگان امضای خود را پس گرفتند. با این حال او امروز به مجلس شورای اسلامی می‌رود تا در برابر طرح استیضاح نمایندگان از خود دفاع کند، طرحی که پیش از تعطیلات تابستانی مجلس۲۰ امضا پای آن نقش بسته بود اما امروز با ۱۳رای وزیر را به بهارستان کشانده است. 
 جنبه سیاسی استیضاح 
روز یکشنبه بود که رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت از عملکرد آخوندی دفاع کرد و اقدامات او را قابل تقدیر دانست. روز گذشته هم دبیر شورای عالی امنیت ملی به دفاع از عملکرد وزارت راه و شهرسازی پرداخت و معتقد بود مدیریت طرح مسکن مهر در وزارتخانه آخوندی از شاخص‌های موفقیت اوست. علی شمخانی بر این باور است که چالش‌های مسکن مهر که از بقایای دولت قبل به شمار می‌رود در مسیر ساماندهی قرار گرفته است. او همچنین برنامه‌های جاری وزارت راه و شهرسازی در زمینه جذب گسترده سرمایه گذاری داخلی و خارجی در حوزه راه، حمل و نقل و مسکن را در ردیف تاثیر گذارترین اقدامات دولت برای ایجاد رونق اقتصادی و عبور از شرایط رکود عنوان کرد. به اعتقاد شمخانی نقش آخوندی در طراحی و اجرای برنامه‌های راهبردی جدید نقشی محوری است که با ایجاد خلأ مدیریتی در وزارت مسکن هزینه‌های زیادی متحمل دولت خواهد شد. مخالفان استیضاح در مجلس هم معتقدند این استیضاح جنبه تلافی‌جویانه ای دارد که در پی پاسخ منفی آخوندی به مطالبات شخصی برخی نمایندگان صورت می‌گیرد. البته به نظر می‌رسد انتخابات دوره آتی مجلس هم در برخی تصمیمات نمایندگان بی‌تاثیر نیست و قطعا برخی از آنها قصد حضور مجدد در عرصه انتخابات را دارند و از طریق انجام پروژه‌های عمرانی در حوزه‌های انتخابیه خود می‌خواهند انتخاب مجدد خود را در مجلس دهم بیمه کنند اما آخوندی در دو سال گذشته اعلام کرده به‌خاطر نیمه‌تمام ماندن پروژه‌های از گذشته مانده قادر نیست پروژه دیگری را آغاز کند.
  فضای عمومی مجلس
رئیس کمیسیون عمران که از امضاکنندگان طرح استیضاح است، می‌گوید: ما به مدیریت وزیر انتقاد داریم و اینگونه مدیریت‌ها مورد قبول ما نیست. سیدمهدی هاشمی تصریح کرد: ما به وضعیت مالی دولت و میزان تخصیص بودجه عمرانی به طور کامل اشراف داریم. استفاده از بودجه ها برای بخش‌های دیگر، ضعف مدیریت و کاهش نیافتن میزان حوادث جاده‌ای، هوایی و ریلی ربطی به تامین اعتبارات و کاهش درآمدهای دولت ندارد. البته نظرات دیگر نمایندگان حاکی از حمایت حداکثری نمایندگان از آخوندی است. سیدهادی حسینی، نماینده مردم قائمشهر، جویبار و سوادکوه در مجلس می‌گوید: تعداد افراد امضاکننده بسیار کم است و اقدامات وزارت راه در طول دو سال گذشته در استان‌ها بویژه بهسازی راه‌های روستایی، اقدام بسیارخوبی بوده است. مهرداد بائوج لاهوتی، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز معتقد است: اغلب اعضای کمیسیون عمران مخالف استیضاح آخوندی هستند. عملکرد دوساله وزیر راه و شهرسازی قابل قبول بوده و باید آن را با شرایط موجود ارزیابی کرد و نه شرایط ایده‌آل. کاظم جلالی، رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت هم معتقد است: استیضاح به مصلحت کشور نیست و نباید دولت را از یک وزیر توانمند محروم کرد. آقای آخوندی از وزرای قوی کابینه یازدهم هستند که به لحاظ علم، دانش و اجرا فردی قوی محسوب می‌شود. وی افزود:‌ در شرایط فعلی کشور، توان مدیران خیلی قابل ارزیابی نیست چون آنچنان اعتبارات و امکاناتی در اختیار آنها نیست که بتوان بر اساس آن توان آنها را ارزیابی کرد. حسن تأمینی نماینده مردم رشت نیز معتقد است: با توجه به مشکلاتی که در حوزه راه و شهرسازی وجود دارد، اگر غیر از آخوندی هر فرد دیگری هم وزیر بود شاید نمی‌توانست از پس آنها برآید. روح‌‌ا… بیگی نماینده میاندوآب و شاهین دژ نیز استیضاح وزیر راه و شهرسازی را اقدامی سیاسی می‌داند و معتقد است: آنچه از شواهد پیداست، یکی از آقایان نمی‌خواست شخصی مدیرکل راه و شهرسازی استانش نشود، اما اکنون شده است و شخص وزیر هم به خواست او تمکین نمی‌کند، به همین دلیل کار به تسویه‌حساب و وزن‌کشی سیاسی رسیده است. وی خطاب به استیضاح‌کنندگان می‌گوید: شما که سعی دارید آقای آخوندی را برکنار کنید، آیا فکر کرده‌اید چه کسی بعد از ایشان بیاید تا کار را به دست بگیرد و خواسته‌های شما را اجرایی کند؟ 
 استیضاح یا یک فرصت طلایی؟
با همه اینها این استیضاح می‌تواند فرصتی برای تندروهای مجلس و فرصتی برای وزیر راه و شهرسازی باشد. فرصت تندروها از این روست که پنج ماه تا انتخابات مجلس دهم باقی مانده و آنها می‌توانند در این استیضاح – که ممکن است تنها استیضاح آنان باشد- با زیر سوال بردن بخشی از عملکرد دولت حرف خود را به کرسی بنشانند. از سوی دیگر استیضاح برای آخوندی نیز فرصتی به شمار می‌آید که بتواند پشت تریبون علنی مجلس افکار عمومی را با عملکرد دو ساله خود آشنا کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *