پوتین رشوه۳۰۰ میلیارد دلاری عربستان برای سرنگونی اسد را رد کرد

 

 

سرویس خارجی: عربستان به روسیه اعلام کرد که حاضر است به همراه قطر مبلغ ۳۰۰ میلیارد دلار بپردازد تا مسکو اسد را سرنگون کند.

روزنامه الدیار لبنان دراین باره نوشت، این پیشنهاد را محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان در نشستی محرمانه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در مسکو مطرح کرد که پوتین با لحنی آرام اما قاطعانه پاسخ داد: ما مافیا نیستیم که در مقابل دریافت پول دوستان یا دشمنان خود را بکشیم و اصول استراتژیک در روسیه با پول تغییر نمی‌کنند و در این زمینه این مبالغ هیچ ارزشی ندارد. در ادامه این نشست وقتی که وزیر دفاع عربستان گفت این پیشنهاد تنها محدود به این ۳۰۰ میلیارد دلار نیست و شامل سرمایه‌گذاری‌های صدها میلیارد دلاری دیگری در روسیه نیز می‌شود، پوتین با هدف تغییر موضوع بحث و پایان دادن به آن، از محمد بن سلمان پرسید: ورزش دوست داری؟ به گزارش الدیار، این مبحث همین جا تمام شد و پوتین حاضر به قبول این پیشنهاد نشد.

در عین حال پوتین در دفاع از عملیات نظامی روسیه در سوریه، به تلویزیون دولتی روسیه گفت که هدف از آن تثبیت دولت مشروع بشار اسد است. پوتین افزود، مسکو همچنین می خواهد شرایط را برای مصالحه سیاسی در سوریه فراهم کند. وی تاکید کرد، بدون حمایت مسکو از اسد این خطر وجود دارد که گروه‌های تروریستی سوریه را اشغال کنند. به گفته وی دولت اسد تحت محاصره است و تروریست ها در دروازه دمشق بودند. رهبر روسیه همچنین سایر کشورها را ترغیب کرد که در تلاش علیه تروریسم متحد شوند. از سویی سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری با محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان سعودی گفت: برای روسیه برقراری خلافت تروریستی در سوریه پذیرفتنی نیست. وزیر خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا علیه داعش برای همکاری با روسیه در سوریه آمادگی ندارد. لاوروف در حالی در نشست خبری با محمد بن سلمان حضور یافته بود که ولادیمیر پوتین حاضر به حضور در نشست خبری پس از دیدار با شاهزاده سعودی نشده بود.

در چنین شرایطی وزیر امور خارجه عربستان نسبت به عملیات نظامی روسیه علیه داعش در سوریه ابراز نگرانی کرد. عادل الجبیر پس از دیدار با لاوروف، همتای روسی خود در شهر سوچی گفت که ریاض نسبت به عملیات نظامی روسیه علیه داعش در سوریه نگران است اما طرف روسی این توضیح را ارائه کرده که هدف اصلی این عملیات مقابله با افراط‌گرایان است. وزیر امور خارجه عربستان از عملیات روسیه در سوریه به عنوان ائتلافی میان مسکو و تهران یاد کرد و گفت: درباره عملیات نظامی که توسط روسیه در خاک سوریه انجام می‌شود ما این نگرانی را مطرح کردیم که این عملیات ممکن است به عنوان ائتلافی میان ایران و روسیه تعریف شود اما در جریان گفتگو با مسکو، طرف روسی به ما توضیح داد که هدف اصلی مبارزه با داعش است. خبر دیگر اینکه ائتلاف مخالفان سوری در اعتراض به حملات روسیه علیه داعش در سوریه، گفتگوهای صلح را تحریم کرد. ائتلاف مخالفان سوری اعلام کرد گفتگوهای صلح زیر نظر استفان دی میستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه را تحریم می‌کند زیرا از حملات روسیه به مواضع مخالفان مسلح در سوریه نگران است و از این رو تا زمانی که حملات ادامه داشته باشد مذاکراتی در جریان نخواهد داشت. از طرفی منابع آگاه از حضور هیاتی آمریکایی در مناطق مرزی لبنان و سوریه به منظور رصد حملات روسیه در سوریه خبر دادند.

واکنش ناتو

دبیرکل ناتو اعلام کرد که حمایت روسیه از دولت سوریه پیامدی جز طولانی شدن ناآرامی‌های این کشور به همراه ندارد. «ینس استولتنبرگ» تصریح کرد: روسیه باید نقش سازنده‌ای را در مبارزه با داعش ایفا کند و حمایت از اسد سازنده نیست. از طرفی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که حمله روسیه به مواضع تروریست ها در سوریه موجب تغییر قواعد بازی در این کشور می شود. «فدریکا موگرینی» همچنین خواستار همکاری میان کشورها برای جلوگیری از بروز تهدیدهای بسیار خطرناک در سوریه شد.در بیانیه مشترک وزرای خارجه اتحادیه اروپا نیز، وزرای اروپایی نگرانی شدید خود را از حملات روسیه به مواضع مخالفان دولت سوریه اعلام و ادعا کردند که امکان صلح پایدار در سوریه تحت رهبری کنونی وجود ندارد. از سویی صدراعظم آلمان تاکید کرد که تلاش‌های دیپلماتیک غرب و روسیه برای حل و فصل بحران سوریه تاکنون با موفقیت همراه نبوده است. این درحالی است که معاون صدراعظم آلمان گفت: حل بحران سوریه بدون روسیه غیرممکن است. وزیر امور خارجه انگلیس هم از انعطاف پذیر بودن کشورش در مورد نحوه و زمان کنار رفتن رئیس جمهوری قانونی سوریه از قدرت خبر داد. «فیلیپ هاموند» گفت: انگلیس بر کنار رفتن اسد از قدرت تاکید دارد اما در مورد نحوه و زمان انجام این کار انعطاف‌پذیر است.

خبر دیگر اینکه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای ضمن اعتراف به ناموفق بودن برنامه آموزش و تسلیح معارضان سوری گفت: تردیدی وجود ندارد که این شیوه کارساز نشد و یکی از چالش‌هایی که در این وضعیت سخت در سوریه داشته‌ام این است که افرادی هستند که تأکید دارند شما باید یک کامیون سلاح و افراد آماده برای جنگ اعزام کنید و وقتی برنامه آموزش و تجهیز کارساز نمی‌شود، می‌گویند: چرا جواب نداد یا اینکه می‌گویند اگر این برنامه را زودتر اجرا می‌کردید، جواب می‌داد. در این حال احمد داود اوغلو نخست‌وزیر ترکیه گفت که دولتش برای حل بحران سوریه با مسکو و تهران مذاکره خواهد کرد.

تحولات میدانی

بی بی سی اعلام کرد که حملات سنگین هوایی روسیه و حمایت نیروهای حزب‌الله لبنان به پیشروی قابل توجه ارتش سوریه منجر شده و ارتش سوریه کنترل دو روستا را در شمال غربی استان ادلب، در نزدیکی یک بزرگراه مواصلاتی مهم در دست گرفته است. آسوشیتدپرس نیز گزارش داد که نیروهای ارتش سوریه در نبرد با گروه های تروریستی توانستند پنج منطقه جدید در استان حما را از اشغال تروریست ها آزاد کنند.

از سویی نیروهای ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان در دو عملیات جداگانه موفق شدند پس از درگیری با عناصر تروریستی جبهه النصره در ریف شمالی استان حما بیش از ۷۵ تروریست را کشته و شماری را زخمی کنند. در این حال شبکه خبری العربیه اعلام کرد، تروریست‌های داعش از مناطق الحره، روستای کفر طونه و اطراف ارتفاعات عنتر در حومه شمالی حلب عقب نشینی کردند بدون اینکه وارد درگیری با نیروهای دولتی سوریه شوند. گفته می شود پس از عقب‌نشینی داعش، ارتش سوریه کنترل این مناطق را در دست گرفت.

در چنین شرایطی آمریکا ۵۰ تن تسلیحات و تجهیزات نظامی برای عناصر تروریستی سوریه که آمریکا آنها را معارضان میانه ‎رو می‎خواند، از طریق هواپیما ارسال کرد.«سی‎ان‎ان» گزارش داد که کمک‎های تسلیحاتی ایالات متحده از طریق هوایی و با چتر در اختیار عناصر مسلح مستقر در شمال سوریه قرار گرفت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *