دلواپسان همیشه مشغولند!

 
 
 
 
آرمان – مطهره شفیعی: دلواپسی شغل نیست؛ درست است که دولت قبل وعده داده بود اشتغال را بالا می‌برد اما این هم مانند برخی دیگر از وعده‌هایش برای دولت بعد ماند. روحانی هم شغل ایجاد می‌کند اما این شغل‌ها واقعی است. برای ‌تحقق اشتغالزایی که دولت قبل وعده‌اش را داده بود برخی که دل به مشغول شدن داشتند، تصمیم گرفتند تا دلواپس شوند و به دولت یازدهم بدقولی دولت قبل را یادآوری کنند تا شاید این دولت شغلی برای آنها در نظر بگیرد. شاید هم شغلشان سنگ‌اندازی باشد و آنچنان که تصور می‌شود بیکار نباشند. به هر حال آنها دلواپس می‌شوند تا به همه بگویند دولت فعلی بسیاری از سیاست‌هایش با دولت قبل فرق دارد که اگر این تفاوت نبود آنها هیچگاه مقابل مجلس تجمع نمی‌کردند که بخواهند برجام تصویب نشود یا در روزنامه‌هایشان به مردان مذاکره هجمه نمی‌بردند که بعد بخواهند عذرخواهی کنند.
 
بر مبنای تئوری القا شده به دلواپسان اگر شرایط به نفعشان باشد مانند زمان دولت قبل سکوت می‌کنند. چه می‌شد اگر آن زمان که قطعنامه‌ها کاغذپاره خوانده شد یا منافع ملی کشور به دست بابک زنجانی‌ها سپرده شد آنها برای یک‌بار هم که شده چادرهای مسافرتی خود را از انباری بیرون می‌آوردند و مقابل یک نهاد دولتی یا مجلس برپا می‌کردند! اکنون که موضوع برجام و توافق هسته‌ای به پایان رسیده و مجلس و شورای نگهبان آن را تصویب و تایید کرده‌اند ظاهرا دلواپسان بیکار شدند یا حداقل پرونده دلواپسی‌شان با موضوع هسته‌ای بسته شد بنابراین به سراغ پرونده بعدی رفتند که در بخش فرهنگی تعریف می‌شد. پرونده‌‌ای جدید به نام: «اپرای عاشورا!».
 تجمع مقابل تالار وحدت
شب ۲۷مهرماه ۱۳۹۴ بود که دلواپسان تجمعی اعتراضی جلوی در اصلی تالار وحدت واقع درخیابان شهریار صورت دادند که موجب شد شرایط برای اجرای اپرای عاشورا ناآرام شود. این تجمع در پی انتشار اعتراض یکی از خبرگزاری‌های کشور درباره نحوه اجرای این ارکستر بود. در پی انتشار این مطلب به گفته برخی از اعضای گروه اجرا‌کننده، به اعضای ارکستر گفته می‌شود، ساعت ٧:۳۰ در تالار باشند و برای ورود به آن از درپشتی داخل شوند. اما وقتی آنها به تالار می‌رسند با تجمع افرادی مواجه می‌شوند که شعار سر می‌دادند و قصد برهم زدن اجرای اپرا را داشتند. برنا نوشت؛ درادامه این جریان، عده‌ای از مردم و رهگذران به تصویربرداری از این تجمع پرهیاهو پرداختند که تجمع‌کنندگان با برخوردهای تند اقدام به پاکسازی تلفن‌های همراه از فیلم‌ها و عکس‌ها کردند. حتی عکاسان رسانه‌ای که از این صحنه تجمع عکاسی کرده بودند، مجبور شدند حافظه دوربین خود را به آنها تحویل دهند. تجمع‌کنندگان تا ساعت ۲۰:۳۰ جلوی در تالار وحدت بودند و پس از آن صحنه را ترک کردند. به دنبال این جریان، هرچند ارکستر میزبان وزرای ارشاد، راه و بزرگان موسیقی و همچنین علی مرادخانی بود و اجرا شد اما به اعضای ارکستر خبر دادند دو شب آینده ارکستر اجرا نخواهد داشت که در آخرین لحظات خبر رسید اپرای عاشورا در شب‌های آتی روی صحنه خواهد رفت. 
 عده‌ای در حق «اپرای عاشورا» جفا می‌کنند
اما وزیر ارشاد پس از تماشای «اپرای عاشورا» به نویسندگی بهروز غریب‌پور، آهنگسازی بهزاد عبدی و رهبری ارکستر نصیر حیدریان به سوالات خبرنگاران پیرامون حاشیه‌های این برنامه و ماجرای خوانندگان ممنوع‌الفعالیت توضیحاتی ارائه داد. علی جنتی گفت: با دیدن «اپرای عاشورا» سفری ذهنی به تاریخ داشتم و زمانی که گفتند حضرت امیر المومنین (ع) در محراب شهید شده، اما برخی‌ها گفتند مگر علی(ع) نماز می‌خواند! وقتی امشب این کار را دیدم به آنچه در این چند روز روی خروجی سایت‌های خبری و برخی از وبلاگ‌ها مطالعه کردم، فکر کردم و متوجه شدم واقعا چه ظلم و جفایی نسبت به این کار می‌شود. وی ادامه داد: «اپرای عاشورا» در نوع خود اثر بی‌نظیری است که با استفاده از اشعار محتشم کاشانی و شعرهای زیبای دیگر پیرامون واقعه عاشورا اجرا شده است. اجرایی که بیش از ۱۳۰هنرمند ارکستر سمفونیک تهران آن را به عالی‌ترین شکل ممکن به مخاطبان ارائه دادند. آن وقت عده‌ای می‌گویند اینها تاریخ عاشورا را به بازیچه گرفتند، تکخوانی زن دارند و در واقعه عاشورا ابتذال ایجاد کرده‌اند! در حالی که وقتی من کار را دیدم، متوجه شدم این کار یک اثر بسیار برجسته و قابل عرضه در سطح جهانی است که بسیاری از اشعار آن برگرفته از تعزیه‌های خودمان است که ما در سالیان دراز آنها را شنیده‌ایم. جنتی با تاکید بر اینکه کسانی که این کار را ببیند حتما تحت‌تاثیر فضای معنوی آن قرار می‌گیرند، بیان کرد: جای تاسف است که یکسری از عناصری که فقط و فقط به سیاسی بازی فکر می‌کنند بیایند و چنین کاری را خدشه‌دار کنند و زحماتی که برای این کار کشیده شده را زیر سوال ببرند. 
  ممنوع‌الکار نداریم و این عبارت غلط است
وزیر ارشاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر ممنوع الفعالیت بودن برخی از خوانندگان به جهت همکاری با سایت‌های غیرمجاز و اعمال و رفتاری که در برخی از کنسرت‌های خارج از کشور انجام داده‌اند، تصریح کرد: ما چیزی به عنوان ممنوع‌الکار نداریم البته باید توجه داشته باشیم که این عبارت، عبارت غلطی است و بهتر است دیگر از این واژه استفاده نکنیم. به هر ترتیب ما کسی را نداریم که نامش را به‌طور رسمی در جای خاصی اعلام کنیم و بگوییم فعالیت فلان خواننده به‌طور کلی ممنوعیت دارد. جنتی افزود: ما در همه حوزه‌ها از جمله نشر، کتاب و بخش‌های دیگر معمولا به محتوای کار نگاه می‌کنیم که اگر محتوای آن کار مورد پذیرش قرار گیرد به آن اثر مجوز می‌دهیم. البته ممکن است اثر فرد خاصی به دلیل خاصی مورد پذیرش ما نباشد و کار او به نحوی بوده که احیانا با برخی از شبکه‌های معاند نظام همکاری جدی داشته باشد، در این حالت هم با بررسی تمامی جوانب به تولیدکننده اثر اعلام می‌کنیم که کار شما مورد‌پذیرش نیست و ما مجوز آن اثر را صادر نمی‌کنیم اما اینکه ما در این چند روز فهرستی از ممنوع الفعالیت‌ها را اعلام کرده باشیم و بگوییم اینها از نظر ما اجازه فعالیت ندارند، اصلا درست نیست و ما فهرستی را منتشر نکردیم و آن را تایید هم نمی‌کنیم. معاون هنری وزیر ارشاد هم در حاشیه این دیدار در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا اجراهای عمومی «اپرای عاشورا» به پایان رسید، بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام گرفته، ۲۷مهر ماه آخرین اجرای عمومی «اپرای عاشورا» بود و روزهایی که بعد از آن در نظر گرفته شده برای برخی از ارگان‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی است که متقاضی اجرای خصوصی این برنامه تا ۳۰ مهر ماه بودند. 

 

 

 
 
لینک

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *