علی مطهری : بعد از سال ۸۸ فضا خیلی بسته‌ شد

 
آرمان: علی مطهری خود را نشان داد اما این‌بار نه در پشت تریبون مجلس بلکه به جمع دانشجویان رفت و در نشستی که نام  « سیاست داخلی بر محور وفاق ملی» داشت، شرکت کرد. از اظهارات روز گذشته مطهری چنین برداشت می‌شود که او درصدد پیموندن راه پدر است. شهید مطهری هدفی والا را دنبال می کرد که همان به وحدت رساندن اقشار مختلف جامعه بود و در این راستا کتاب‌هایی را هم منتشر کردند. شهید مطهری در مسیر تحقق وحدت در کشور بسیار مورد هجمه قرار گرفت و اتهامات ناروایی به او وارد کردند اما او تحمل کرد تا گامی در راستای وحدت بردارد.  او اهل گذشت و فراموش کردن اتفاقات تلخ برای رسیدن به روزهای شیرین بود و علی مطهری هم از او آموحت چنانکه دیروز بر لزوم حل و فصل مسائل سال ٨٨ برای تحقق وحدت ملی تاکید کرد. نماینده مردم تهران در مجلس  اظهار کرد: ما امروز به شدت به وحدت نیاز داریم و یکی از علل اینکه بر حل و فصل مسائل سال ٨٨ تاکید داریم مساله وحدت ملی است؛ زیرا معتقدیم جامعه نباید دو شقه باشد و نباید تفرقه و تشتت وجود داشته باشد. وی افزود: اینکه کسی به صرف انتقاد مورد انتقاد قرار بگیرد نه در اسلام هست نه در قانون اساسی. نباید یک استاد دانشگاه را به صرف اینکه انتقاد کرده است، اخراج کرد. مطهری ادامه داد: گاهی نوع برخورد ما از نوع برخورد برخی دیگر که به آنها انتقاد داشتیم هم بدتر بوده است. شهید مطهری در رژیم گذشته بعد از دوره زندان از تدریس محروم نشد، البته بعدا در ارتقای ایشان به استادی برایش مشکل درست کردند که آن هم به شکلی حل شد. نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز اگر کسی انتقادی کند و نظرش درباره فتنه ۸۸ غیر از نظر رایج باشد  مورد پذیرش نیست. ما باید تلاش کنیم این روش ها اصلاح شود. یا در مورد وضعیت مطبوعات یک خط قرمز مصنوعی ایجاد کردیم این در حالی است که مطبوعات قسمتی از رسانه است ورسانه چشم بینای جامعه است. 
 آزادی مطبوعات برای جلوگیری از تخلفات
مطهری، آزادی مطبوعات را به معنی جلوگیری از تخلفات دانست و تصریح کرد: بیشترین تخلفات در دوره‌ای اتفاق افتاده است که مطبوعات محدود بودند یعنی در هشت سال دولت گذشته که نمی‌شد حرف زد، البته در دولت اول آقای احمدی‌نژاد فضا بهتر بود اما بعد از سال ۸۸ فضا خیلی بسته شد. زمانی که فضای مطبوعات قدری باز بود کارهای مثبتی صورت گرفت مثل افشای قتل‌های زنجیره‌ای یا افشای مسأله کهریزک و مرگ ستار بهشتی که اگر در رسانه‌ها اعلام نمی شد پیگیری نسبت به آن صورت نمی‌گرفت. 
 نگاه به مسأله ولایت فقیه با آزادی و دموکراسی متضاد نباشد
این نماینده مجلس با بیان این‌که «نوع نگاه به مسأله ولایت فقیه نباید به گونه‌ای باشد که با آزادی و دموکراسی متضاد جلوه کند» افزود: مراقب باشیم کاسه‌های داغ تر از آش نشویم. رهبری در دیدار با دانشجویان گفتند از من انتقاد کنید. ایشان گفتند عده‌ای فکر کردند باید حرف‌های من را تکرار کنند. وقتی شعار دادند ا… اکبر جانم فدای رهبر، ایشان گفت بگویید جانم فدای اسلام. مطهری انتخابات آینده مجلس را زمینه‌ساز بهبود فضای سیاسی کشور دانست و گفت:‌ اگر افراد کارآمدتری وارد مجلس شوند و یک مجلس قوی به‌وجود بیاید می‌تواند کارهای زیادی انجام دهد؛ مجلسی که اگر در جایی تزاحمی بین حفظ چارچوبها و حقوق مردم بوجود آید مردم او را فقط نماینده نظام ندانند؛ اگرچه نظام ما یک نظام مردمی است. وی در پاسخ به سوال دیگری درباره حصر دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم نیز گفت: نگاه غلطی وجود دارد که فکر می‌کنند اگر این حصر شکسته شود چارچوبها آسیب می‌بیند و می‌گویند این‌ها باید اول توبه کنند و بعد آزاد شوند؛ زیرا آزاد کردن این‌ها بدون توبه و اظهار پشیمانی باعث می‌شود این‌ها مانند یک پیروز بیرون بیایند و این آسیب است، متاسفانه عده‌ای این نگاه را دارند که نگاه درستی نیست.. این‌طور نیست که با آزادی آن‌ها اصول آسیب ببیند. اگر احمدی‌نژاد را هم در حصر قرار می‌دادند اعتراض می‌کرد. قبول دارم که این‌ها باید زودتر به قانون تمکین و داستان را جمع می‌کردند؛ اگر چه قانع نشده بودند، اما در نهایت باید قبول می‌کردند. رئیس جمهور در اینجا وظیفه سنگینی دارد چون مجری قانون اساسی است .
 دادگاه علنی یا غیرعلنی؟
نماینده مردم تهران در مجلس با تکرار آنچه بارها درباره تلاش برای رفع حصر مطرح کرده است، در پاسخ به سوالی درباره پیشنهادش برای برگزاری علنی دادگاه آن دونفر گفت: البته تشخیص علنی بودن یا نبودن دادگاه به عهده قاضی است و معمولا با علنی بودن آن موافقت نمی‌کنند و در حالت خاصی ممکن است دادگاه علنی باشد بنابراین احتمال اینکه با برگزاری علنی دادگاه موافقت شود کم است، اما نمی‌شود گفت مردم در جریان قرار نگیرند بلکه مردم باید دفاعیات آنها را بشنوند و بدانند کسی که هشت سال رئیس مجلس یا نخست وزیر بوده چه شده که چنین مواضعی را اتخاذ کرده. نهایتا حکم دادگاه هرچه بود ما و بقیه باید تابع آن باشیم. مطهری معتقد است: فتنه ۸۸ سه ریشه و پایه داشته؛ یکی اشتباهات کسانی که پشت سر یک کاندیدا واقع شدند و کار غلطی بود. دوم اقداماتی که از سوی آقای احمدی‌نژاد صورت گرفت و سوم عدم تمکین قانونی که این‌ها داشتند. نمی‌شود فقط همین یک موضوع را برجسته و بقیه را رها کرد بلکه باید هر سه موضوع با هم بررسی شود و سهم هر کس معلوم شود و پرونده این موضوع را ببندیم. وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال رد صلاحیتش در انتخابات آینده مجلس گفت:‌ من دلیلی نمی‌بینم که رد صلاحیت شوم؛ زیرا حرف‌های ما بر اساس قانون اساسی بود و حرفی نزدیم که  کمک به دشمن باشد. اما اگر این اتفاق بیفتد باید تابع قانون باشیم. این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که چرا از حوادث پس از انتخابات ۸۸ به عنوان فتنه یاد می‌کند؟ گفت:‌ فتنه یعنی جایی که تشخیص حق و باطل در آنجا سخت می‌شود. در سال ۸۸ هم این تشخیص مشکل بود لذا تعبیر فتنه اشکالی ندارد. من اولین کسی بودم که در یک مصاحبه تلویزیونی سه روز بعد از انتخابات این تعبیر را به کار بردم اما اینکه از این واژه سوءاستفاده شده و هر مخالفی را فتنه‌گر نامیده‌اند بحث دیگری است. خیلی از اصولگراهای داغ در آن دوره شک داشتند پس اطلاق تعبیر فتنه اشکالی ندارد اما سوءاستفاده از آن کار غلطی است. وی در پاسخ به دانشجویی که پرسید آزادی سه فتنه‌گر قانون‌شکن برای شما چه سودی دارد، گفت: من سوال می کنم حصر اینها برای شما چه سودی دارد؟  این نماینده اصولگرای مجلس اضافه کرد: به نظر من نگاه غلطی بین برخی از اصولگرایان است که اصلاح طلبان را در حد دشمن تلقی می‌کنند و نوعی بدبینی به این‌ها دارند که گویی مترصد فرصت برای آسیب زدن به نظام و رهبری هستند و به هیچ وجه حاضر به همکاری با آن‌ها نیستند در حالی که بسیاری از اصلاح طلبان متدین‌تر از برخی اصولگرایان هستند و دلشان بیشتر برای نظام و رهبری می‌سوزد و دلسوز انقلاب هستند. متاسفانه این نگاه از موانع وفاق و وحدت ملی است.  
 


لینک خبر :  http://armandaily.ir/?News_Id=132967
 
 
 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *