رونمایی از نخستین مستند فرخی یزدی در باغ موزه قصر برگزار شد.

آیین گرامیداشت و رونمایی از نخستین مستند زندگی فرخی یزدی در باغ موزه قصر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی باغ موزه قصر،در این مراسم دکتر عارف عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ، مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم ،حجت الاسلام دعایی مدیر موسسه اطلاعات ،سهیل محمودی شاعر، دکتر ادیب برومند و جمعی از هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم ،حسین هوشیار مدیر باغ موزه قصر عنوان کرد: چند سالی است که زندان قصر به باغ موزه قصر تبدیل شده و هدف اصلی ما از بین بردن خاطرات بدی است که سال‌های دور در این زندان بر سر بزرگانی چون فرخی یزدی آمده است. مدیر باغ موزه قصر افزود: آجر به آجر بنای زندان قصر خاطرات گران بهایی را از حضور افراد نامی کشورمان را در خود جای داده است. حسین هوشیار با بیان این که باغ موزه قصردر نظر دارد تا چهره های معروف ادبی، فرهنگی و هنری کشور را معرفی کند، گفت: بزرگانی از جمله جعفر قلی خان سردار اسعد بختیاری، شیر علی مردان خان، آیت الله طالقانی، محمد تقی شریعتی و فرخی یزدی روزگاری در زندان قصر بازداشت بوده اند.

مسعود قاسمی تهیه کننده مستند فرخی یزدی نیز گفت: به نظر من طبق گفته فرخی یزدی جامعه ای پیشرفت می کند که آزادی اش بیشتر باشد و وظیفه همه ماست که در راستای پیشبرد آزادی قدم برداریم.

قاسمی افزود: پیش‌تولید این کار دو سال طول کشید و ما یک مستند نیم‌ساعته ساختیم، ۸۰ ساعت فیلمبرداری داشتیم که با تلاش های زیاد کارگردانان این کار توانستیم آن را در ۲۵ دقیقه خلاصه کنیم. صبا قاسمی کارگردان این اثر به دلیل درگیر بودن در یک پروژه دیگر در مراسم حضور نداشت اما علی اصغر راسخ‌راد، دیگر کارگردان این کار گفت: امیدوارم این مستند برگ سبزی باشد و سایر دوستان به شکل بهتر و کامل‌تری چنین مستندهایی را بسازند. وی افزود: من زمانی که درگیر ساخت این مستند شدم احساس کوچکی کردم زیرا فرخی یزدی بسیار بزرگ بود و جا دارد که برای او آثار بهتر و فاخرتری ساخته شود.

سهیل محمودی شاعر معروف کشور در این مراسم گفت: نسل جوان و نوجوان دهه ۵۰ با اشعار عشقی، عارف، فرخی یزدی بهار و شاعران مطرح دیگر کشورمان زندگی کرده اند. وی با بیان اینکه با آدم های بزرگ و مطرح ادب و فرهنگ کشورمان کمتر توجه کرده ایم گفت: بی تردید بعد از مرگ این ادیبان به آنها توجه داشته ایم و در زمان حیات آنها کمتر توجه داشته ایم و بعد از مرگ این شاعران به آنها توجه داشته ایم. این شاعر مطرح کشورمان افزود: من معتقدم باید به آدم های بزرگ توجه کرد و قدر وجودی آنها را بزرگ دانست. پس از نمایش مستند فرخی یزدی، مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران گفت: از زمانی که زندان قصر به موزه تبدیل شده است عوامل ساخت این مستند پیگیری زیادی برای ساخته شدن مستند فرخی یزدی در این مکان داشتند و همین امر مقدمه ای شد که این تالاری که در آن هستیم با نام فرخی یزدی خوانده شود. وی افزود: امیدوارم کارهای بیشتری برای فرخی یزدی که در فضای سیاسی – اجتماعی فعالیت‌های خوبی انجام داد بشود.

وی ادامه داد: این شاعر گرانقدر با وجود کمبود فضای رسانه ای و سطح سواد جامعه ، آثار خود را در قالب شعر بیان می کرد تا پیام های خود را به مردم انتقال دهد. عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که زبان فرخی یزدی بسیار آراسته و زیبا است، گفت: ادب و ادبیات فرخی یزدی بسیار گیرا و زیباست که دانش و دانایی این شاعر توانست بسیاری از موضوعات اجتماعی وسیاسی دوران خود را را در میان شعر بیان کند. مسجد جامعی گفت: دفاع از آزادی، دفاع از قانون است که این شهید آزادی در برابر بی قانونی بسیارناراضی است. در انتهای این مراسم میهمانان از سلول فرخی یزدی بازدید کردند.

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *