توصیه های مهم در استفاده از واکسن آنفلوآنزا توسط دکتر سعید خطیبی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه

تربت حیدریه- ایرنا- معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت: واکسن آنفلوآنزا وارداتی و تاریخ انقضای آن حداکثر یک سال است لذا ضرورت دارد شهروندان در هنگام خرید آن از داروخانه نسبت به وجود برچسب اصالت وزارت بهداشت دقت لازم را داشته باشند.

دکتر سیدسعید خطیبی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این بدان خاطر است که ویروس واکسن آنفلوآنزا هر سال تغییر شکل و ساختار می دهد لذا شرکتهای داروسازی هر سال نمونه جدیدیاز آن را به بازار عرضه می کنند تا اثربخشی لازم را داشته باشد.
وی گفت: افراد باید قبل از استفاده واکسن آنفلوآنزا از نداشتن حساسیت نسبت به آن نیز اطمینان حاصل کنند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه افزود: برای تهیه واکس آنفلوآنزا، ویروس آن بر روی تخم مرغ کشت داد می شود لذا افرادی که نسبت به تخم مرغ حساسیت دارند نیز باید از تزریق واکسن آنفلوآنز خودداری کنند.
وی ادامه داد: همچنین به افراد بالای ۶۵ سال، کسانی که بیماریهای قلبی و عروقی دارند، مبتلایان به سرطان و فشار خون، مادران باردار و شیرده و بطور کلی بیمارانی که از داروهای تضعیف کننده دستگاه ایمنی بدن استفاده می کنند توصیه می شود واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.
دکتر خطیبی بهترین زمان استفاده از واکسن آنفلوآنزا را اواخر تابستان و از سن شش ماهگی به بعد اعلام و بیان کرد: بعد از دو هفته از تزریق واکسن، ایمنی کامل در فرد ایجاد می شود و مدت ماندگاری آن یک سال تا ۱۴ ماه است.
وی گفت: از آنجا که در اطفال شش ماه تا سه سال تنها از نیم دوز واکسن استفاده می شود لذا استفاده آن برای دو نفر فاقد اشکال است ولی به محض باز شدن در شیشه واکسن باید بلافاصله تزریق برای هر دو نفر صورت گیرد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه افزود: تزریق تنها به صورت عضلانی و بلافاصله بعد از تحویل از داروخانه انجام شود و نگهداری واکسن تنها در یخچال و دمای دو تا هشت درجه سانتیگراد امکانپذیر است.
دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه با استقلال از دانشگاه علوم پزشکی مشهد و زیر پوشش داشتن سه شهرستان تربت حیدریه، مه ولات و زاوه، یک میلیون نفر جمعیت را زیر پوشش خدمات خود دارد.
تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.
۶۱۲۱/۱۸۵۸

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *