حجت‌الاسلام نقویان گفت: امام حسین حاضر به معامله شد تا خونی ریخته نشود، دست ذلت نداد، دست بیعت داد

.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)-منطقه خراسان- حجت‌الاسلام و المسلمین نقویان ظهر امروز در نشستی با دانشجویان با موضوع بررسی سیره سیاسی امام حسین(ع) که به همت انجمن اسلامی دانشکده حقوق، علوم سیاسی و زبان‌های خارجی دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد، با اشاره به این که آنچه که ما در معارف دینی می‌آموزیم و هدف اصلی خلقت و به دنبال آن بعثت انبیاء است، تربیت آدمی است، اظهار کرد: در همین راستا هر کجا که این اتفاق افتاده به هدف رسیده‌ایم وگرنه نرسیده‌ایم .
 
وی افزود: اگر امام زمان ظهور کنند، دو گروه کار خود را از دست خواهند داد که شامل پلیس‌ها و قاضی‌ها خواهند بود، چرا که همه به حد و حق خود قانع خواهند بود.
 
این روحانی برجسته در ادامه خاطرنشان کرد: در این کشور حکومت تشکیل دادیم و به پای نهال این حکومت خون‌هایی ریخته شد، الان که حدود ۴۰ سال از انقلاب می‌گذرد اگر در یک فرایند کلی جامعه به شاخص‌های تربیتی نزدیک‌تر شده باشد که خوشا به حالمان اما اگرآمار و ارقام ارایه شده از وضعیت بیکاری، فقر و فحشاء ، اعتیاد و … نمایانگر چیز دیگری است باید بگوییم که "بیا تا گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم، فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم".
 
نقویان با بیان این که زندگی انبیاء باید در همین راستا تحلیل شود، افزود: زمانی که وهب به امام حسین(ع) پیوست یک مسیحی بود، اما امام حسین او را مجبور به مسلمان شدن و تشیع نکرد، حداقل من که چنین چیزی در تاریخ ندیدم، اما شما در تمامی رفتارهای عملی و سیره رفتاری پیامبر و ائمه به ضمیمه آیات قرآن می‌بینید که تمامی این امور در راستای تربیت بوده است، اگر پیامبر(ص) حکومتی تشکیل داد و یا امام علی(ع) برای گرفتن حکومت تلاش کرد هدف، حکومت برای حکومت نبود بلکه حکومت برای تربیت بود. برای این که بتوانند در سایه حکومت بهتر تربیت کنند.
 
تسلیت رئیس جمهور به فرانسه به حق بود
 
وی با اشاره به عهد نامه مالک اشتر عنوان کرد: در این عهدنامه به چهار کلمه به عنوان اولین احتیاجات یک مملکت اشاره شده، اول این که حکومت پول می‌خواهد و دوم این که حکومت امنیت می خواهد، در حال حاضر شاهدیم که غربی‌ها داعش را پنهانی تجهیز کردند و حالت داعش به جایی رسیده که با پرچم "لاالله الالله" در پاریس زن و بچه‌ آنها را می‌کشد و بعد از جنگ جهانی دوم برای دومین بار در پاریس وضعیت خطرناک اعلام می شود، این درحالی است که در سوریه روزانه هزاران کشته، زخمی و قربانی جنایات و حملات تروریستی می شوند.
 
نقویان عنوان کرد: حالا داعش به جان خودشان افتاده اما ما خوشحال نیستیم از این که زمانی که عده‌ای با فرهنگ خود مشغول آهنگ گوش کردن هستند عده‌ای با اسلحه به جان آنان بیفتند، رئیس جمهور هم این جنایت داعش را به مردم پاریس تسلیت گفتند و این تسلیت به حق بود، آنها نیز انسان هستند و ائمه به ما یاد دادند که به هر انسانی ولو دشمن باید خوبی کرد.
 
وجه اصلی امام حسین(ع) اخلاق وی است، نه روح حماسی‌اش
 
وی در ادامه اظهار کرد: اشعث دشمن درجه یک امیر المومنین(ع) بود، وقتی پسر وی جوان مرگ شد امیر المومنین(ع) برای تسلیت به ملاقات وی رفت و تربیت یعنی این، حالا من به مجلس ختم پدر خانم یکی از دوستانم رفتم و برخی از آقایان غوغا کردند که نقویان به مجلس ختم سران فتنه رفته است، سران فتنه کجا بود این دوست زمانی که من داغدار بودم پیام تسلیت فرستاد همین آقایانی که اینگونه ایراد می‌گیرند اگر زمان حضرت علی هم بودند می‌گفتند نباید این کار را می‌کردید.
 
این روحانی برجسته با تاکید بر این که تربیت دینی فقط با اخلاق عملی امکان پذیر است، گفت: ۳۰ سال است داریم بحث کلامی و اعتقادی می‌کنیم و هیچ نتیجه‌ای نداده است، کلید طلایی دین ما تربیت و اخلاق است.
 
نقویان در ادامه در خصوص سیره سیاسی زندگی امام حسین(ع) اظهار کرد: وجه اصلی امام حسین(ع) اخلاق وی است، نه روح حماسی او که اگر این چنین بود باید برای یاران او و قهرمانان حماسی دیگر از جمله چه‌گوارا و فیدل کاسترو هم دهه عزا می‌گرفتیم.
 
این استاد دانشگاه در ادامه در خصوص یک مسئله تاریخی اظهار کرد: اینکه امام حسین(ع) اگر مورد فشار دربار یزید قرار نمی‌گرفت آیا خود تصمیم به جنگ داشت یا نه، سکوت تاریخ است و به صراحت در تاریخ اعلام نشده، اما آنچه در تاریخ قطعی آمده این بوده که امام حسین برای بیعت در فشار بود، طوری که گفتند یا دست حسین برای بیعت یا سرش برای عبرت.
 
این روحانی برجسته در ادامه با اشاره به این که حکومت یزد حکومت ایدئولوژیک بود نه دموکراتیک گفت: چنانچه این حکومت یک حکومت دموکراتیک می‌بود یزید ۹۹٫۸ درصد آرای را برای حکومت در اختیار داشت و در طول تاریخ هیچ حکومت دموکراتی رای بیش از ۹۹ درصد نداشته حتی جمهوری اسلامی ایران، اما یزید این میزان رای را داشت، ولی از آنجایی که حکومت وی یک حکومت ایدئولوژیک بود به رای امام حسین احتیاج داشت، چرا که رای امام حسین یک رای نبود بلکه مهر تاییدی برای حکومت یزید محسوب می شد.
 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه همه ما وظیفه داریم در اقتدار رهبری بکوشیم، تصریح کرد: چرا که اگر رهبری وجود نداشته باشد وضعیت ما بسیار بدتر از سوریه خواهد شد. سوریه دشمن خارجی دارد، اما ما در داخل همدیگر را خواهیم کشت. این به این معنی نیست که هیچ کس حق انتقاد به رهبری را ندارد، چون در صورت عدم انتقاد، نظام تضعیف خواهد شد و این سخن که کسی نباید به رهبری انتقاد کند حاصل افکار متحجر برخی است که من اصلا حرف آنها را نمی‌فهم.
 
وی با استناد به کتاب ارشاد شیخ مفید اظهار کرد: برخی از آقایان گاهی نصف تاریخ را به نفع بحث‌های جناحی خود نقل می کنند، اما آنچه که در کتاب ارشاد شیخ مفید در جلد دوم آن که همه آن را قبول دارند، آمده است زمانی که عمر سعد به کربلا رسید امام حسین با وی ملاقات کرد و در این کتاب از واژه مصافحه به معنی دست دادن استفاده شده است. 
 
وی با بیان اینکه حالا چه فرقی می کند که امام حسین با عمر سعد دست داده باشند یا نه، افزود: یک عده به دنبال نخود سیاه می‎گردند، در این بین آنچه مهم است متن مذاکره است، برخی ناراحتند که ظریف به اوباما دست داده یا با جان کری قدم زده، اینها در یک اتاق ساعت‌ها با هم حرف زده‌اند، آیا مهم است که دست داده باشند یا قدم زده باشند. 
 
این استاد دانشگاه ادامه داد: رهبری در وصف گروه مذاکره کننده فرمودند که اینها انسان‌های امین، شجاع، کاردان و مورد اعتماد هستند، پس شما هم باید به آنها اعتماد کنید.
 
در این قسمت از سخنرانی نقویان خطاب به دانشجویی که در دستش پلاکارتی با عنوان "یاد آن روزی که در گلشن فغانی داشتی" گفت: این بچه بازی‌ها چیست، اگر می‌خواهید حرف بزنید تریبون در اختیار شماست.
 
سپس دانشجوی دیگری گفت: امام حسین(ع) با معاویه مذاکره کرد نه معامله که نقویان خطاب به وی گفت: امام حسین حاضر به معامله شد تا خونی ریخته نشود، دست ذلت نداد، دست بیعت داد، و از او خواست کار را به جایی نرساند که خون هزاران نفر ریخته شود و سر مسلمانان به نیزه رود.
 
در این زمان دانشجویی دیگری گفت چه معامله‌ای که سرشان روی نیزه رفت که نقویان خطاب به وی اظهار کرد: امام حسین(ع) نمی‌خواست سر یک مسلمان ولو مخالف و یا دشمن روی نیزه برود، این کار دشمن بچه گانه است، اصلا جلسه ما سیاسی نیست، من همان شیخ نقویان قبل هستم، اینجا تریبون در اختیار شماست و می‌توانید بدون فیلتر حرفهای‌تان را بزنید اما اجازه دهید حرف من تمام شود.
 
این روحانی برجسته تصریح کرد: من نه یک آخوند سیاسی و نه به یک باند و جناحی وابسته ام، زمانی که شما در آغوش مادرتان بودید به جبهه رفتم و الان نیز بدون هیچ سوء استفاده‌ای از موقعیتم پسرم را به سربازی فرستادم، من هیچ سوء استفاده‌ای از موقعیتم نکردم، در همین دولت پست‌های متفاوتی حتی معاونت ریاست جمهوری به من پیشنهاد شد اما من نپذیرفتم، من یک معلم ساده‌ام و تا زمانی که به من اجازه داده شود در این حرفه خدمت رسانی خواهم کرد. 
 
حجت‌الاسلام نقویان در ادامه گفت: من هم دلواپس هستم، من دلواپس حقوق جوان‌ها، اعتیاد، بیکاری، اختلاس‌های میلیاردی، رشوه ادارات، فحشاء و … هستم، دلواپسی من ۱+۵ و برجام نیست.
 
وی در ادامه با بیان این که معنی نفوذ که رهبری فرمودند نفودآمریکا نیست، گفت: نفوذ معانی زیاد دارد، فقط مسعود رجوی ضد انقلاب نبود، روابط نامشروع، بیکاری، فقر و فحشا، اعتیاد، اختلاس، مسئولی را به کاری گماشتن در صورتی که اصلا کاری وجود ندارد و غیره نیز ضد انقلاب محسوب می‌شود، این انقلاب به راحتی به دست نیامده که به تاراج یک عده که به خیال خود به قدرت تکیه زدند و فقط خودشان را انقلابی می‌دانند به تاراج برود، هر کسی در ایران زندگی می‌کند حداقل ایران را دوست دارد.
 
این استاد دانشگاه در ادامه اظهار کرد: در زمان انتخابات رهبری جمله‌ای فرمودند که هشدار بزرگی بود، ایشان فرمودند حتی اگر کسی نظام را قبول ندارد بیاید رای دهد، این سخن جان سوز است و یک هشدار بزرگ محسوب می شود، اگر تعداد این افراد از تعداد انگشتان دست و پا تجاوز نمی‌کرد امام هیچ وقت چنین حرفی نمی‌زد، ما باید بفهمیم اگر خودمان به جان هم بیوفتیم نیازی به حمله داعش به ایران نیست.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: آقای رحیم‌پور ازغدی، همین همشهری شما در خطبه‌های نماز جمعه این هفته صحبت کرد چرا باید بگوید ۹۰ درصد از خبرگزاری و سایت‌های انقلابی ما بی‌سواد هستند.
 
این روحانی برجسته در ادامه با تاکید بر اینکه به هیچ باند و جناحی وابسته نیستم، گفت: من هر چه که حق باشد را می‌گویم و این حق گاهی به نفع اصلاح طلبان است که آن را در  رسانه‌های خود انتشار می‌دهند، در این بین از اصولگراها انتقاد دارم که حتی وقتی به نفع آنها حرف می‌زنم هم در رسانه‌های خود انعکاس نمی‌دهند، من چه خاکی بر سرم کنم، هرچه که حق است و می‌فهمم می‌گویم،
 
وی با بیان اینکه "علی اکبر (ع) شهید شد  اما  امروز جوانان ما را با اعتیاد و بیکاری و هرزگی پرپر می‌کنند"، گفت: اگر آقایان یک جو وجدان داشته باشند  در مجلس فریاد خواهند زد که این چه بلایی است که بر سر ملت آمده، اما این‌ها درد مردم را نمی‌فهمند، برخی با ماشین‌های آن چنانی خود بین خانه و محل کارشان جابه‌جا می‌شوند و ماهانه ده تا ۱۵ میلیون تومان، حقوق، رانت و حق عضویت هیات مدیره  و … به حسابشان واریز می‌شود، من دلواپس همه این موضوعات هستم، بقیه مسائل متولی خودش را دارد، اگرکسی می‌خواهد انقلابی صحبت کند باید با همه ریزه کاری‌های انقلاب آشنا باشد.
 
نقویان در ادامه با اشاره مجدد به نامه امام حسین(ع) که در کتاب ارشاد شیخ مفید آمده است، گفت: آن چه واضح است این است که سیدالشهدا برای جنگ نیامده بود و اصرار می‌کرد جنگی رخ ندهد اما حاضر به بیعت هم نبود،  اما اینکه اگر یزید فشار نمی‌آورد آیا امام حسین برای جنگ اصرار داشت یک سوال مسکوت تاریخی است.
 
در ادامه این نشست غلامی نماینده بسیج دانشجویی ضمن قرائت بیانه‌ای اظهار کرد: جای بسی سوال است که چرا بعضی از بزرگان دینی ما شایعه‌ای در خصوص دست دادن امام حسین با عمر سعد بیان می‌کند، بسیار متاثر شدیم که این شایعه را از زبان شما شنیدیم.
 
این دانشجو در ادامه با استناد به برخی از کتب تاریخی سوال خود را تکرار کرد و گفت: در هیچ یک از مقاتل از کلمه مصاحفه سخنی به میان نیامده، حتی امام حسین(ع) در ملاقات با عمر سعد به وی سلام هم نکرد.
 
حجت‌الاسلام نقویان در پاسخ به وی گفت: شما لطف کنید ابتدا قرآن خواندن را یاد بگیرید، تا زمانی که به عنوان  نماینده بسیج برای صحبت می‌آیید آیه‌های قرآن را غلط نخوانید، شما  الان آبروی بسیج را بردی، یک دانشجوی فهمیده باید بیاید و این بیانیه را بخواند و نه شما.
 
این سخنان نقویان با تشویق دانشجویان همراه شد.
 
نقویان در پاسخ مثبت به پیشنهادی مبنی بر مناظره با یک استاد تاریخ گفت:  انجمن اسلامی، جامعه اسلامی، بسیج و یا هر جریان دیگر برای من هیچ فرقی ندارد، حرف من این است که کسی باید یک مطلب را عنوان کند که نسبت به آن آگاهی و اطلاعات داشته باشد، اگر شما دعوایتان سر دست دادن امام  حسین با عمر سعد است باشد حق با شماست، آنان دست ندادند.(با حالت خنده)
 
وی در ادامه تاکید کرد: دست دادن مهم نیست مذاکره مهم است.
 
 در بخش دیگری از این مراسم دانشجویی از نقویان درباره ممنوع‌التصویر شدن او سوال کرد که وی گفت: اولا من ممنوع التصویر نیستم و تاکنون طی روزهای گذشته ۳۰ برنامه ضبط شده از من در رادیو پخش شده است، اخبار ۲۰:۳۰ و اخبار شکبه یک هم تصاویری از من پخش کردند و همین شبکه خراسان نیز یک سخنرانی کامل من را چند روز پیش پخش کرده است، ثانیا اگر قرار است من ممنوع التصویر باشم از من نباید درباره آن سوال کنید، باید از متولیان این کار سوال کنید. 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *