محمدرضا خباز در گفت‌وگو با ایسنا:باید به کسانی رای داد که موی دماغ دولت نشوند

محمدرضا خباز که به عنوان نماینده مردم کاشمر در مجالس چهارم، پنجم، ششم و هشتم حضور داشته و از نمایندگان پرکار فراکسیون اقلیت در مجلس هشتم بود معتقد است که در انتخابات پیش رو مردم مجلسی هماهنگ با دولت را انتخاب می‌کنند.

 

او که از ابتدای دولت تدبیر و امید به عنوان معاون مجید انصاری در معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور انجام وظیفه می‌کرد معتقد است تعامل دولت و مجلس تاکنون آن‌گونه که ما می‌خواستیم نشده و در اظهاراتی نسبت به برخی کینه‌توزی‌های عده‌ای از نمایندگان علیه دولت ابراز نگرانی کرد.

 

محمدرضا خباز چندی پیش از آن‌که به عنوان استاندار سمنان انتخاب شود با حضور در دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان رضوی – در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی خود از ارتباط دولت و مجلس اظهار کرد: ارتباط این دو مانند بال‌های یک پرنده است؛ بنابراین در صورتی که این دو بال هماهنگ نباشند، برای کشور گرفتاری ایجاد می‌کنند.

 

وی ادامه داد: اگر بخواهیم تحلیل مناسبی از ارتباط دولت و مجلس ارایه دهیم باید ببینیم که ارتباط همین مجلس با دولت قبل چگونه بود. وقتی در این زمینه بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که ارتباط بسیار نامناسبی بین این دو وجود داشت.

 

وی با بیان این‌ اعتقاد که «احمدی‌نژاد دو مرتبه مجلس را از درون به توپ بست» اظهار کرد: نخستین مرتبه که در جمهوری اسلامی یک رئیس جمهور مورد سوال مجلس قرار گرفت، در این دوره بود و این مساله نیز گواه دیگری بر این ارتباط نامناسب است.

 

روحانی معتقد است دولت فرزند مجلس است

 

این نماینده پیشین مجلس خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس پیش از انتخابات ریاست جمهوری با تعداد ۱۳۰ نفر حامی آقای قالیباف، ۶۰ تا ۷۰ نفر حامی آقای ولایتی و کمتر از ۱۵ نفر حامی آقای روحانی بودند. این در حالی بود که جبهه پایداری به صورت ویژه با روحانی مخالفت داشت. البته ما معتقدیم که بعد از انتخابات فضای کشور نباید انتخاباتی بماند اما این موضوع را صرفا از نظر ایجاد فضاسازی برای تحلیل ارایه کردم.

 

وی خاطرنشان کرد: امروز رئیس‌جهمور معتقد است که دولت فرزند مجلس است چون وزرا با رای نمایندگان وزیر می‌شوند، تعامل دولت و مجلس تاکنون آن‌گونه که ما می‌خواستیم نشده اما ۵۰ تا ۶۰ درصد این ارتباط مفید بوده است.

 

وی یادآور شد: دکتر روحانی همواره معتقد بود که باید حرمت مجلس حفظ شود و در جلسه‌ای که معاونین پارلمانی همه وزرا با رئیس‌جمهور داشتند نیز پس از شنیدن گلایه‌های این معاونین، رئیس‌جمهور گفت "اگر بفهمم در اثر ترس از استیضاح به کسی باج داده‌اید، مسلما از شما ناراحت می‌شوم". این درحالی است که یکی از نمایندگان مخالف دولت یک بار به خود من گفت ما نمی‌گذاریم آب خوش از گلوی دولت پایین برود و یا یک بار دیگر به من گفت که ما تا آخرین روز برای شما جنجال ایجاد خواهیم کرد.

 

خباز در عین حال خاطرنشان کرد: با وجود این شرایط وقتی ارتباط دولت و مجلس را با دولت قبل و همین مجلس مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که شرایط بسیار خوب است اما مسلما با شرایط ایده‌آل بسیار فاصله داریم.

 

وی تصریح کرد: وقتی که من در معاونت تقنینی معاونت پارلمان ریاست جمهوری حضور داشتم یکی از نمایندگان می‌خواست خانمش را با مدرک تحصیلی لیسانس عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان کند و هنگامی که وزیر با این موضوع مخالفت کرد آن نماینده تهدید به استیضاح وزیر کرد. در سوی دیگر رای نیاوردن دو استیضاح و تصویب برجام نشان از وجود هماهنگی بین مجلس و دولت دارد، هرچند که توقع ما از مجلس این بود که به مسائل کلان بپردازند نه به عنوان مثال عزل و نصب رئیس اداره دخانیات فلان شهر.

 

وی افزود: اصل تعامل در ارتباط مجلس و دولت بسیار ضروری است و من به یاد دارم هنگامی که امسال به نام سال همدلی و همزبانی دولت و ملت نام‌گذاری شد، بزرگی به ما گفت که ماه عسل دولت شروع شد و ما که از برخی کارهای برخی گروه‌های سیاسی آگاهی داشتیم گفتیم که اگر به ما سرکه ندهند کافی است، ما از این افراد عسل نمی‌خواهیم.

 

دولت در زمینه اطلاع‌رسانی باید فعال‌تر عمل کند

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به سوالی در خصوص تیم اطلاع‌رسانی دولت، با بیان این‌که «اطلاع‌رسانی دولت موفق نبوده است»، ادامه داد: دولت به افرادی نیاز دارد که در زمینه پاسخگویی و رفع شبهات اقدام کنند و پاسخ‌های صحیح و منطقی ارایه کنند تا در نتیجه دوستان انقلاب دلگرم شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی از نمایندگان یک روز تهمتی را به دولت زد و من به او گفتم که خبرگزاری که شما این خبر را براساس مطلب آن مطرح می‌کنید خودش این خبر را تکذیب کرده و او در پاسخ به من گفت من این مطلب را بیان می‌کنم و شما تکذیب کنید. به این نماینده گفتم که شما مسلمان هستید و نباید مطلبی را بیان کنید که کذب و بی‌اساس است، نه این‌که مطلب را در فضای جامعه مطرح کنید و سپس بگویید که دیگران آن را تکذیب کنند.

 

وی تصریح کرد: امروز کارهای بزرگی در کشور انجام گرفته است و سرمایه‌گذاری خارجی به کشور سرازیر شده است، وقتی ما چند هفته قبل برای همایشی به هتل برای اسکان میهمانان خارجی نیاز داشتیم هتل خالی رزرو نشده در تهران پیدا نکردیم و این به آن دلیل است که سرمایه‌گذاران و هیات‌های اقتصادی بزرگ کشورهای مطرح دنیا پس از تصویب برجام به ایران سرازیر شده‌اند، ولی متاسفانه دولت در این زمینه کارهای تبلیغاتی خوبی انجام نداده است.

 

این نماینده پیشین مجلس افزود: دولت باید خدمات خود را اطلاع‌رسانی کند، به عنوان نمونه مهار تورم و رسیدن آن از ۴۴ درصد به ۱۵ درصد کار فوق‌العاده‌ای بود. این‌که بودجه ۹۴ بر مبنای ۲۵ درصد از درآمدهای نفتی نوشته شده اتفاق فوق‌العاده‌ای است که همه این‌ها باید اطلاع‌رسانی شود.

 

وی با بیان این‌که «تغییر روند دولت در حوزه اطلاع‌رسانی به اراده نیاز دارد»، گفت: خود من هم نمی‌دانم که چرا دولت به این سمت نمی‌رود. در گذشته هم این رویکرد وجود داشت و امام خمینی(ره) به شهید رجایی نصیحت کرد که کارهایی که در دولت می‌کنید را به مردم بگویید، این یک نیاز جامعه است و مردم باید مطلع شوند.

 

مردم مجلسی هماهنگ با دولت انتخاب می‌کنند

 

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره ترکیب‌ مجلس آینده اظهار کرد: تجربه من نشان می‌دهد هنگامی که مردم یک دولت را انتخاب می‌کنند، در انتخابات مجلس نیز مجلسی هماهنگ با آن دولت را برمی‌گزینند؛ چراکه مردم هم اعتقاد دارند مجلس و دولت دو بال این نظام هستند. در تاریخ انقلاب نیز این مساله بارها اتفاق افتاده است.

 

وی با بیان این‌ عقیده که «این دولت یک دولت اصلاح‌طلب نیست» تاکید کرد: دولت یازدهم یک دولت اصولگرای شناسنامه‌دار است، تجربه من حکم می‌کند که باید به کسانی رای داد که موی دماغ دولت نشوند.

 

خباز در پاسخ به این سوال که آیا نگران چنددستگی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی نیستید؟ گفت: من نگران این مساله نیستم، اصلاح‌طلبان با وجود شخص رئیس‌جمهور دولت اصلاحات اختلاف نظری ندارند، به جز آن بخشی که در گذشته تئوری عبور از وی را ارایه کرده است. او بود که اختلاف نظرهای سال ۹۲ را حل کرد و با تدبیر وی عارف کناره‌گیری کرد و انتخابات با شیرینی تمام شد. چون چنین شخصیتی در مجموع اصلاح‌طلبان که هم معتدلین و هم اصلاح‌طلبان او را قبول دارند وجود دارد، اختلافی صورت نمی‌گیرد.

 

وی تصریح کرد: به نظر من مجلس آینده به مراتب از مجلس پنجم بهتر خواهد بود، در آن مجلس هم با وجود این‌که ما در اقلیت بودیم اما قدرت داشتیم، در آن زمان اصلاح‌طلبان متین و معتدلی در مجلس حضور داشتند و به منافع گروهی نمی‌اندیشیند، بلکه منافع ملی مدنظرشان بود.

 

وی خاطرنشان کرد: آرزوی من این است که هر دو جریان سیاسی به جای تمرکز در کسب کرسی‌های بیشتر در مجلس، به دنبال افراد تاثیرگذار برای حمایت باشند، حتی اگر این شخصیت‌ها از جناح مخالف باشند

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *