دیدنی های جهان به وسعت اکسپو اکسپومیلان ؛ عرصه نمایش شگفتی های ایران (بخش پایانی)

 

 

 

آنچه در پی آمده است ماحصل سفری کوتاه به نمایشگاه اکسپو ۲۰۱۵ میلان ایتالیا است که تاکنون دو بخش آن را در بخشهای قبلی ملاحظه کرده اید و اینک بخش سوم و پایانی را می خوانید :

***

شاید اغراق نباشد که بگوییم پاویون ایران جزو یکی از شگفتی‌های اکسپو میلان بوده است چنانکه به جرات می توان گفت تقریبا همه مشتاقان دیدار از این نمایشگاه حتما بازدید از پاویون ایران را در برنامه‌هایشان داشتند و در این میان بودند کسانی که برای چندمین بار در صف ورودی برای تماشای این شگفتی ها در انتظار ایستاده بودند .

در این زمینه پیترو پیچینتی مسئول بین‌المللی‌سازی نمایشگاه‌های ایتالیا در خارج از این کشور، گفت: در یک کلام بدون اغراق پاویون ایران شگفت‌انگیز است. پاویون ایران جواب دقیقی به درخواست‌ها و انتظارات اکسپو از یک غرفه است؛ درواقع همه آنچه متناسب با زمینه و موضوع اکسپوی میلان از یک غرفه انتظار می‌رود، در پاویون ایران وجود دارد. در پاویون ایران فضایی مهیا شده که نه‌تنها محصولات این کشور، بلکه فرهنگ ایرانی هم به‌خوبی معرفی می‌شود.

بی تردید وجود همین ویژگی‌های تقریبا منحصر به فرد بوده که سرانجام جمهوری اسلامی ایران در دوران دولت تدبیر و امید برای نخستین بار در نمایشگاه بین‌المللی اکسپو ۲۰۱۵ میلان موفق به کسب نشان نقره بابت طراحی پاویون شد که این رخداد در طول تاریخ برگزاری این نمایشگاه بی‌سابقه است

حسین اسفهبدی مدیر عامل شرکت سهامی نمایشگاههای بین‌المللی ایران در این زمینه می‌گوید: کشورمان در سطح پاویون‌هایی که دو هزار مترمربع مساحت داشتند، با یکهزار و ۹۱۰ مترمربع پس از اتریش که جایگاه نخست را گرفت، با کسب رتبه دوم، نشان نقره را از آن خود ساخت و استوونی سوم شد.

وی تاکید می کند: این جایگاه به لحاظ برتری ایران و با هزینه‌ای بالغ بر ۶ میلیون یورو نسبت به کشورهای صنعتی و اروپایی همچون آمریکا، سوئیس، اسپانیا، برزیل، هلند، آرژانتین، لهستان، بلاروس، کویت، امارات، ترکیه، مولداوی، تایلند و اسلوونی‌که هزینه های قابل توجهی صرف کردند ، توانست به چنین رتبه ای دست یابد.

به گفته مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی ایران، هیات داوران ۹ نفره در نمایشگاه اکسپو میلان ۲۰۱۵ طی دو نوبت با حضور در غرفه جمهوری اسلامی و تهیه گزارش و اخذ توضیحات لازم اعلام کردند، پاویون ایران براساس طراحی داخلی که مبتنی بر ترکیبی از مدرنیزه شدن و عناصر سنتی بود، به رتبه دوم دست یافت.

جوایز اکسپو بر اساس سه نوع غرفه شامل غرفه های ساخته شده توسط کشورهای شرکت‌کننده با مساحتی کمتر از ۲ هزارمتر مربع، غرفه های ساخته شده توسط کشورهای شرکت کننده با مساحتی بیش از ۲ هزار متر مربع و غرفه های موسوم به کلاستر اعطا شدند.

جایزه طلا در بخش غرفه‌های ساخته شده توسط کشورهای شرکت کننده با مساحت بیش از دو هزار متر مربع به ژاپن در طراحی غرفه اعطا شد و غرفه های کره و روسیه جوایز دوم و سوم را دریافت کردند.

آلمان هم جایزه نخست را برای توسعه موضوع اکسپو گرفت و به دنبال آن آنگولا و قراقستان جوایز بعدی را دریافت کرده و فرانسه هم از نظر معماری غرفه جایزه نخست را گرفت و پس از آن بحرین و چین جوایز بعدی را دریافت کردند.

در بخش غرفه های ساخته شده توسط کشورهای شرکت‌کننده با مساحتی کمتر از ۲ هزار متر مربع، اتریش جایزه نخست را گرفت و جمهوری اسلامی ایران برنده جایزه دوم از نظر تجهیزات داخلی شد و جایزه سوم به استونی اعطا شد.

همچنین واتیکان برنده جایزه طلا برای توسعه موضوع اکسپو شد و به دنبال آن موناکو و ایرلند جوایز نقره و برنز گرفتند.

انگلیس هم از نظر معماری جایزه نخست را گرفت و شیلی و جمهوری چک جوایز دوم و سوم را دریافت کردند.

در بخش موسوم به ‘کلاستر’ مونته نگرو جایزه نخست را از نظر بخش داخلی و ونزوئلا و گابون به ترتیب جایزه دوم و سوم را برای ارزش های اموزشی دریافت کردند. الجزایر جایزه نخست را در‌باره توسعه موضوع اکسپو و کلمبیا و موریتانی جوایز دوم و سوم رادریافت کردند.

این درحالی است که به کشورهایی مانند امارات متحده عربی که در سال ۲۰۲۰ میزبان اکسپو خواهد بود و یا سوئیس که به ظاهر امکان دریافت جایزه را داشتند، جایزه ای اعطا نشد

آنچه مسلم است اینکه موفقیت در کسب مدال نقره در بخش طراحی تجهیزات داخلی نشان از کامیابی ایران در این تورنمنت جهانی است، اما نکته مهمتر آنکه نباید به این دستاوردها قناعت کرد و باید در اندیشه کسب میزبانی اکسپو بود.

چنانکه به گفته احمد مظفر مدیرکل تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت، لازمه میزبانی از اکسپو، برخورداری از شاخص ها و ساختارهای قوی اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و علمی است، این در حالی است که به تایید کارشناسان، جمهوری اسلامی ایران در دوره پسابرجام اراده لازم را برای استقبال از این رویداد خواهد داشت.

بسیاری تحلیلگران از جمهوری اسلامی ایران به خاطر برخورداری از شاخص های لازم و بالقوه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، علمی و صنعتی به عنوان کشوری پیشرو و رو به توسعه یاد می کنند.

ایران در زمینه انرژی و اقتصاد اکنون با در اختیار داشتن ۳ر۹ درصد منابع نفتی جهان جایگاه چهارم را دارد و با داشتن داشتن ۲ر۱۸ درصد منابع گاز جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

ایران همچنین با برخورداری از مزیت جمعیت ۸۰ میلیونی به عنوان نیروی انسانی، هجدهمین کشور جهان از نظر وسعت است و کسب رتبه های اول تا دهم جهان با تولید یک سوم از محصولات اصلی دنیا، ایران را از منظر فائو به یکی از قطب های کشاورزی جهان تبدیل کرده است.

ناگفته نماند :کسب رتبه اول ایران در منطقه و ۱۶ جهان در تولید علم هم از دیگر شاخص های متمایز کننده کشورمان است که بر اساس آمارهای رسمی، دانشمندان و پژوهشگران ایرانی اکنون ۵۸ر۱درصد از کل تولید علم دنیا را به خود اختصاص داده اند .

در بعد صنعتی هم به تایید مراجع رسمی اقتصادی، تولیدات صنعتی ایران از مرز ۲۳ میلیارد دلار عبور کرده و کشورمان در جایگاه ۳۹ جهان از نظر صنعتی بودن قرار گرفته است.

مزید بر این شاخص ها، باید به شاخص جغرافیایی هم اشاره کرد. برخورداری از مواهب دریایی خزر به عنوان بزرگترین دریاچه جهان و دسترسی به خلیج فارس و آب های آزاد و وجود اقلیم‌های متفاوت آب وهوایی موقعیت جمهوری اسلامی ایران را از این منظر بی بدیل کرده است.

در ارتباط با شاخص‌های هنری و فرهنگی هم باید اذعان کرد، وجود ظرفیت‌های گردشگری و توریستی و آثار باستانی متعدد، بسیاری از گردشگران را برای مشاهده و آشنایی با آنها به سوی ایران جلب کرده است؛ از این‌رو علیرغم چنین ظرفیت‌ها و شاخص‌های بالقوه ایران، کشوری میزبانی اکسپو آتی(۲۰۲۰) را نصیب خود ساخته که در هیچ کدام از شاخص های مورد اشاره اندکی بهره ای نبرده است.

امارات متحده عربی به عنوان میزبان آتی اکسپو توانست در مصاف با رقبایی مانند تایلند، برزیل، ترکیه و روسیه، میزبانی از این رویداد را به چنگ آورد.بر اساس برآوردها، هزینه میزبانی امارات متحده عربی برای برپایی شش ماهه اکسپو ۴ر۸ میلیارد دلار است، اما پیش بینی می شود، این کشور از این رهگذر سودی ۲۳ میلیارد دلاری را درو کند.

ازاین رو با توجه به وجود چنین دستاوردهایی، مطلوب است مسئولان کشور بخصوص دست اندرکاران شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی جمهوری اسلامی ایران که تجارب فراوانی در برگزاری و میزبانی نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی دارند، با شناخت از ظرفیت ها، شاخص ها و ساختارهای ملی، ضمن باز تعریف از حضور در این عرصه جهانی، بویژه در دوره پساتحریم در مسیر میزبانی آن گام بردارند؛ اتفاقی که می تواند افزون بر ایجاد پویایی در ابعادی همه جانبه، بستری برای اثبات قدرت ایران به عنوان کشوری موثر در جهان باشد.

علی اکبر فارسی

خبرنگار اعزامی اطلاعات

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *