واکنش روحانی به سقوط هواپیمای روس؛موشک و هواپیما اسباب‌بازی نیست که کسی تصمیم به شلیک بگیرد

 

رئیس جمهور گفت: موشک و هواپیما اسباب بازی نیست که کسی در هوا تصمیم به شلیک بگیرد؟ نمی شود اینقدر بی‌نظمی بر منطقه حاکم شود که هر کسی در هوا هر تصمیمی می‌خواهد اتخاذ کند . این اقدامات بسیار خطرناک است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام حسن روحانی در جلسه هیات دولت با قدردانی از وزارت نفت ، وزارت امور خارجه ، دستگاههای انتظامی و امنیتی و همه دست اندرکاران برگزاری سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز و همچنین تلاش رسانه ها، گفت: در این اجلاس که بسیار موفقیت آمیز ، عزتمندانه و با نظم و امنیت کامل برگزار شد ، بیشترین تعداد از سران و مقامهای ارشد کشورهای عضو حضور داشتند که این امری کم سابقه و نشان دهنده عزت روزافزون جمهوری اسلامی ایران بود.

رئیس جمهور برگزاری این اجلاس در تهران و حضور مقامهای ارشد کشورهای عضو را نشانگر اهمیت و امنیت جمهوری اسلامی ایران و اراده کشورها برای توسعه روابط با تهران دانست و اظهارداشت: البته روشن است که ایران از لحاظ انرژی و داشتن بیشترین مخازن گاز در دنیا مورد توجه ویژه جهانیان است.

 رییس جمهور در ادامه به ضرورت بهینه سازی مصرف داخلی و افزایش بهره وری از منابع انرژی در داخل اشاره کرد و افزود: در سال‌های آتی صنعت گاز و تولید را توسعه می دهیم و صادرات گاز را نیز به همان میزان افزایش خواهیم داد و باید تلاش ها روی صدور گاز به عنوان سوختی پاک متمرکز شود و در همین راستا توسعه تولید و صادرات هم از طریق خط لوله و هم از طریق گاز مایع ( LNG‌ ) از اولویت های دولت یازدهم خواهد بود.

روحانی در عین حال تاکید کرد که رساندن گاز به همه بخش ها و روستاها نیز از سیاست های دولت یازدهم است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه اجلاس تهران نشان داد که کشورهای تولیدکننده گاز مصمم هستند سیاست‌های خود را هماهنگ کرده و با همفکری و هماهنگی حضورشان را در صحنه بین‌المللی تقویت کنند ، گفت:  همچنین از اینکه در این فرصت ، رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز با سخاوتمندی به روسای شرکت کننده در این نشست وقت دیدار دادند ، قدردانی می کنم چرا که بسیار مهم و حائز اهمیت بود که سران کشورها مسایل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی را مستقیم از کلام رهبر معظم انقلاب بشنوند.

روحانی تصریح کرد: در مجموع این اجلاس باعث تقویت عزت  جمهوری اسلامی ایران و مفید برای توسعه و  منافع ملی کشور شد.

رییس جمهور در ادامه به موضوع تروریسم و خطرات آن برای جهانیان پرداخت و گفت: آنچه در پاریس ، مالی ، سرنگونی هواپیما در شرم الشیخ ، بیروت و اخیرا در تونس اتفاق افتاد و البته روزانه در یمن ، عراق و سوریه تکرار می شود، بیانگر خطرات انتشار میکروب تروریسم برای آفریقا ،آسیا ،خاورمیانه و حتی اروپا و آمریکا  است و به تبع آن ، ضرورت اراده جدی جهانی برای مقابله با این پدیده شوم را نشان می دهد.

 روحانی با اشاره به اینکه "ما هنوز یک اراده جدی را درغرب برای مبارزه با تروریسم مشاهده نکرده‌ایم"، گفت:  امیدواریم در روزها و هفته‌های آینده شاهد چنین اراده ای از سوی غربی ها نیز  باشیم. به هر حال تروریست‌ها به چه کسی نفت می‌فروشند، این باید روشن شود. کامیون‌های نفت در بیابان‌های سوریه مشخص هستند که به کدام سو تردد می کنند.چطور سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی با اینها برخورد نمی‌کنند و چطور مدعیان مبارزه با تروریسم این نفت را با قیمت بسیار پایین از تروریست ها خریداری می کنند.

رییس جمهور افزود: این سلاح‌های مدرن و موشک‌های مدرن ضدزره که در اختیار اینهاست حتی موشک‌های دوش پرتاب کن ضدهوایی را از کجا آورده‌اند و چه کسی برایشان خریداری کرده است. اینها مشخص است که از کجا آمده و تولید کجاست و در کجا انبار بوده اند؟ اگر واقعاً بناست با تروریست‌ها مبارزه شود باید با این مسایل مبارزه شود.

روحانی در ادامه به تردد آزادانه تروریست ها در برخی کشورها و همزمان برخی تبلیغات رسانه ای درخصوص ائتلاف ها علیه تروریسم اشاره کرد و گفت: اگر اراده جدی در سازمان‌های بین المللی و کشورهای اتحادیه اروپا باشد ما باید در مقام عمل اینها را ببینیم. ناتو اگر واقعا می‌خواهد با تروریسم مبارزه کند، باید جدیتش را در این مسایل نشان دهد. تا امروز متأسفانه کشورهایی که با تروریست‌ها می‌جنگند محدود هستند روس‌ها با تروریست‌ها می‌جنگند و ایران از آغاز انقلاب در طول این دهه‌ها و سالهای اخیر با تروریست‌ها جنگیده است و همواره هر کشوری که آماج حملات تروریست‌ها بوده ایران به آنها کمک کرده است.

رییس جمهور اظهارداشت: مسأله دیگری که بسیار هشدار دهنده و خطرناک است و موضوع را پیچیده تر کرده است، حادثه‌ای بود که در فضای سوریه و نزدیک مرزهای ترکیه اتفاق افتاد که اطلاعاتی که ما تا امروز در اختیار داریم این است که هواپیما در فضای سوریه مشغول عملیات بوده و هدف قرار گرفته است. حالا فرض بر این که این هواپیما به مرزهای ترکیه نزدیک شده باشد، موشک و هواپیما که اسباب بازی نیست که کسی در هوا تصمیم به شلیک بگیرد؟ مگر می‌تواند اینقدر بی‌نظمی بر منطقه به تدریج حاکم شود که هر کسی در هوا هر تصمیمی می‌خواهد اتخاذ کند . این اقدامات بسیار خطرناک است.

روحانی تصریح کرد: همه باید توجه داشته باشند این اقدامات تحریک کننده و تبعات فراوان آن از لحاظ حقوقی به گردن آغازگر مسأله است و همه کشورها باید مراقبت کنند. ما از کشور همسایه  و دوست‌مان ترکیه می‌خواهیم که به جدیت مراقب اوضاع باشد چرا که شرایط بسیار حساس است.

رییس جمهور گفت:  روسیه و ترکیه هر دو همسایه و دوست جمهوری اسلامی ایران هستند و برای ما بسیار مهم است که روابط همسایگان صمیمی باشد و ما به هیچ عنوان راضی نیستیم بین همسایگانمان اختلاف باشد و یا اخلالی در روابطشان ایجاد شود چرا که این به نفع ما و منطقه نیست. ما هم می‌خواهیم که این کشورها اقدامات احتیاطی را انجام دهند و با تدبیر مانع از تکرار این گونه حوادث شوند و بردباری لازم را به خرج دهند.

رییس جمهور تاکید کرد: این گونه حوادث به نفع تروریست‌هاست و روحیه آنها را تقویت می‌کند بویژه وقتی ببینند کشورهای منطقه بر سر این مسایل با هم درگیر شده‌اند و اختلاف و فاصله میان آنها ایجاد شده است.

روحانی بااشاره به اینکه "همه کشورهای منطقه باید از کشوری که با تروریست ها می جنگد حمایت کنند" ، گفت: اگر بنا باشد مسایل حاشیه‌ای ما را از مسأله اصلی بازدارد ، موفق نخواهیم شد و ما باید همه تلاش و اراده و توانمان برای مبارزه با تروریسم متمرکز شود.غفلت از تروریسم به عنوان خطر اصلی ، منطقه را دچار ناامنی های دیگری می کند.

رییس جمهور افزود: امیدوارم که همه از گذشته و از اعمال تروریستی این گروه‌ها درس لازم را آموخته باشند و امروز همه کشورها خود را برای مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات در منطقه آماده کنند و از دولت های روسیه و ترکیه که هر دو همسایه و برادر ما هستند خواهش می‌کنیم که با تدبیر مسأله را دنبال کنند و از تکرار این گونه حوادث با تدبیر و بردباری جلوگیری نمایند.

رییس شورای عالی امنیت ملی همچنین در ابتدای این جلسه هفته بسیج را به همه بسیجیان عزیز که چه در دوران دفاع مقدس و چه بعد از آن حماسه های استقامت آفریدند" تبریک گفت و افزود: بسیج میراث امام راحل (ره) و مایه عزت ، استقلال و بستر حضور مردم در دفاع از انقلاب و آرمانهای امام و رهبر معظم انقلاب است.

روحانی ادامه داد: به ارواح طیبه تمامی شهدای بسیج و امام بسیجیان درود می فرستیم و دولت با عزم و اراده جدی همواره تلاش های سازنده بسیج را مورد حمایت قرار خواهد داد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *