بزرگداشت شهلا ریاحی نخستین کارگردان زن تاریخ سینمای ایران برگزار شد بانویی که جلوتر از زمانه حرکت کرد

مراسم بزرگداشت شهلا ریاحی به عنوان نخستین کارگردان زن سینمای ایران، با پخش دقایقی از فیلم «مرجان» که نام شهلا ریاحی را به عنوان نخستین کارگردان زن در تاریخ سینمای ایران ثبت کرده است، در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.
در این مراسم که یکشنبه شب برگزار شد، نیکی کریمی به عنوان میزبان این برنامه در سخنانی با بیان اینکه خانم ریاحی با حضورشان در این برنامه واقعاً به من منت گذاشتند، گفت: می‌دانم این همه آن چیزی نیست که ایشان با آمدنشان می‌خواهند به من و شما بگویند. ایشان مطمئناً می‌خواهند بگویند این همه سال به خاطر شما مردم، به خاطر فرهنگمان، هنر و به خاطر با هم بودن و دوست داشتن همدیگر و ترویج معرفت و انسانیت در این کار ماندند.
وی ادامه داد: به نظر من ایشان دل شیر داشتند که حدود ۶۰ سال پیش شروع به کارگردانی کردند و من به خانم ریاحی تبریک می‌گویم که این امر مهم را در تاریخ ایران به‌نام خودشان ثبت کردند. حتماً آن موقع خیلی جلوتر از زمانه خودشان بودند و با قدم گذاشتن در این راه نشان دادند که خانم‌ها هم می‌توانند فیلم بسازند و راه را برای بقیه مثل من باز کردند.
نیکی کریمی در پایان سخنانش از حاضران خواست به پا خیزند و شهلا ریاحی را تشویق کنند. شهلا ریاحی که در میان تشویق حاضران به روی سن حاضر شد پس از دریافت هدیه و لوح تقدیرش از کریمی گفت: سپاسگزارم از همه و امیدوارم اثر خوبی از خودم گذاشته باشم. دوستتان دارم و امیدوارم موفق و سربلند باشید و من هم کنارتان باشم.
منوچهر ریاحی هم که مادرش را همراهی می‌کرد با بیان اینکه زندگی مادرم با بیماری آلزایمری که دارند بسیار مشکل است، اظهار کرد: اما امیدوارم سایه ایشان بر سر ما باشد و مشوق جوانانی مانند خانم کریمی باشند و امیدوارم روزی شصتمین سال فعالیت ایشان را هم جشن بگیریم.
همچنین در این مراسم حبیب اسماعیلی تهیه‌کننده و بازیگر که در چند فیلم با شهلا ریاحی همکاری داشته است با بیان اینکه یکی از فراموش نشدنی‌ترین شب‌های عمرش را سپری می‌کند، گفت: چقدر خوب است در زمان حیات دوستان قدردانی صورت گیرد و از زحماتشان قدردانی شود. نظم و انضباط ایشان برای من فراموش نشدنی است و یک بار در طول کار بداخلاقی از خانم ریاحی ندیدم و همیشه محیط را گرم نگاه می‌داشتند.
وی ادامه داد: وقتی خانم کریمی در قرن ۲۱ با چنین مشکلاتی در سینما روبه‌رو هستند واقعاً ۶۰ سال پیش خانم ریاحی چه مقاومتی داشتند تا هم به عنوان بازیگر فعالیت داشته باشند و هم بتوانند کارگردانی کنند.
پانته آ بهرام از بازیگران حاضر در این مراسم هم با بیان اینکه ساختن فرهنگ کشور سال‌ها زمان نیاز دارد، اظهار کرد: مهمترین پایه تمدن یک کشور فرهنگ و اصالت فرهنگی است، چیزی که می‌شود به آن افتخار کرد. اما متأسفانه خراب کردن این فرهنگ خیلی سریع اتفاق می‌افتد.
وی ادامه داد: شهلا ریاحی نخستین بانویی است که این جسارت را پیدا کرد در جهان مردانه ما که همه قوانین را همچنان آقایان وضع می‌کنند به پشت دوربین برود و فرماندهی ساخت یک فیلم را بر عهده بگیرد. این گام اول اگرچه از سوی ایشان ادامه پیدا نکرد اما سنگ بنای درست و قدرتمندی را گذاشت تا کارگردان‌های زن دیگر به جمع فیلمسازان اضافه شوند، از جمله نیکی کریمی که سال‌هاست در تلاش است تا برای این مملکت فیلم‌های خوبی بسازد.
این بازیگر تأکید کرد: قدر پیشکسوتان را بدانیم، چرا که اصالت چیزی که نامش را سینما می‌گذاریم بر پایه حضور پیشکسوتان بنا می‌شود.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *