معاون رئیس جمهور عنوان کرد احیای جاده ابریشم در دستور کار سازمان میراث فرهنگی

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بر ضرورت خدمت رسانی بیشتر به زائران پیاده امام رضا(ع) تاکید کرد. به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان، «مسعود سلطانی فر» پنجشنبه شب با حضور در ستاد اسکان زائران پیاده امام رضا (ع) در مشهد، از نزدیک در جریان نحوه خدمات رسانی به این زائران قرار گرفت و گفت: حضور هزاران زائر پیاده در مشهد همزمان با دهه آخر ماه صفر، یک حرکت بزرگ و ارزشمند است که باید زمینه لازم برای خدمات رسانی هرچه بیشتر به این زائران فراهم شود. سلطانی فر خاطر نشان کرد: باید به زائرانی که به مشهد مقدس مشرف می شوند، بهترین خدمات ارائه شود چرا که آنان در حقیقت مهمانان حضرت علی بن موسی الرضا (ع) هستند. 
سلطانی فر در این بازدید با اشاره به ظرفیت های گردشگری مذهبی در کشورمان گفت: خوشــبخـتـانه تمـایـل گردشگران خارجی به ویژه گردشگران مذهبی برای سفر به ایران افزایش یافته است و شاهد افزایش ۱۲ درصدی ورود گردشگران خارجی به ایران هستیم.  
بازدید از آثار تاریخی شهرستان های استان
پورسخاوت / رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور همچنین پنجشنبه گذشته از شهرستان های غرب خراسان رضوی بازدید کرد. به گزارش خراسان، دکتر «مسعود سلطانی فر» در این سفر از تعدادی از آثار تاریخی و ظرفیت های گردشگری شهرستان های خوشاب،جوین،جغتای و سبزوار بازدید و برای رفع مشکلات این آثار دستوراتی صادر کرد. سلطانی فر در حاشیه بازدید از ۳ اثر تاریخی سرای معمار زاده،آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری و تپه دامغانی ها در سبزوار اظهار کرد: تپه دامغانی های سبزوار نماد تمدنی ۶ هزار ساله در شرق کشور است. وسعت این تپه تاریخی ۱۱۰ هکتار است و به دلیل وسعت این منطقه مدت زمان کاوش در آن به طول می انجامد و مسئولان میراث فرهنگی در استان و سبزوار باید تلاش کنند بخشی از این سایت که درآن کاوش انجام شده و آثاری به دست آمده است، برای بازدید گردشگران آماده شود. وی با اشاره به وجود آثار مهم تاریخی از دوره سربداران در سبزوار گفت: سبزوار دارای ظرفیت های تاریخی،گردشگری و فرهنگی خوبی است، اما با وجود این آثار، متاسفانه به عنوان شهری برای مقصد و توقفگاه مسافران و زائران مورد توجه قرار نگرفته است. معاون رئیس جمهور همچنین در بازدید از آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری گفت:این بنای تاریخی، ظرفیت خوبی برای ایجاد موزه فلسفه و دانش دارد و دانشگاه حکیم سبزواری در این زمینه درخواستی دارد که باید بررسی شود و در صورت داشتن شرایط مناسب، باید این مکان را برای ایجاد موزه فلسفه و دانش در اختیار آنها بگذاریم.
مسیر تاریخی و اقتصادی جاده ابریشم
سلطانی فر در ادامه صحبت هایش به احیای جاده ابریشم به عنوان یک مسیر مهم تاریخی و اقتصادی و دارای اهمیت اشاره کرد و افزود: جاده ابریشم از تاریخی ترین جاده هایی است که از کشور چین آغاز می شود و در ایتالیا به پایان می رسد. وی با بیان این که ایران از کشورهایی است که این جاده از آن عبور می کند، گفت: این جاده از چند شهر در استان خراسان رضوی عبور می کند که می تواند ظرفیت خوبی را برای توسعه اقتصادی،فرهنگی و گردشگری این استان ایجاد کند؛ بر همین اساس احیا و بهره برداری از ظرفیت های تاریخی این جاده از برنامه هایی است که در دستور کار قرار دارد.
ثبت ملی ۱۷۲ کلیسا و ۱۶۲ آتشکده
شمس آبادی/ معاون رئیس جمهور و رئیس میراث فرهنگی و گردشگری کشور همچنین در حاشیه بازدید از آثار تاریخی جوین با اشاره به ثبت ۱۷۲ کلیسا و ۱۶۲ آتشکده در فهرست آثار ملی ایران گفت: نتایج کاوش‌ها نشان می‌دهد که افراد با ادیان و باورهای مختلف به صورت صلح‌آمیز در ایران زندگی می کرده اند. سلطانی فر افزود: هم اکنون بیش از ۳۲ هزار اثر فرهنگی و تاریخی در کشور شناسایی و ثبت ملی شده‌اند و ۱۹ اثر نیز در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است که نشان دهنده جایگاه فرهنگی، تاریخی و تمدنی ایران بزرگ است.

 
 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *