روحانی: ۱۶آذر در هیچ مقطع زمانی محصور نخواهد شد/دانشگاه بهترین مکان برای نقد قدرت

تهران- ایرنا- رئیس جمهوری ۱۶ آذر را روز دانشجو، دانشگاه، استقلال طلبی، آزادی خواهی و روز ایستادگی نخبگان ملت و دانشجویان در برابر استعمار و استبداد توصیف کرد و گفت: ۱۶ آذر ۱۳۳۲ در هیچ مقطع زمانی محصور نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در آیین بزرگداشت دانشجو که در دانشگاه شریف برگزار شد، افزود: بسیار روز زیبا و فرصت مغتنمی برای من و همراهان در این جمع پرشور بود. ۱۶ آذر روز دانشجو روز دانشگاه ، روز استقلال طلبی ، روز آزادی خواهی و روز ایستادگی نخبگان ملت و دانشجویان در برابر استعمار و استبداد بود.
روحانی ادامه داد: ۱۶ آذر به سال ۱۳۳۲ در هیچ مقطع زمانی محصور نخواهد شد . ۱۶ آذر یک روز تاریخی برای دانشگاه، دانشجو و ملت بزرگ ایران است.
وی اضافه کرد: دوران تاریک و سیاهی بود. چند ماه بیشتر از کودتای ۲۸ مرداد نگذشته بود. اما آن سه قهرمان در برابر لوله های تفنگ ایستادند و بالاخره راهی را برای جوانان ما ترسیم کردند که در نهایت به ۲۲ بهمن سال ۵۷ یعنی روز استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی منتهی شد.
رئیس قوه مجریه اظهار داشت: هم این روز را گرامی می داریم و هم بر آن شهیدان درود می فرستیم و هم بر همه شهدای دوران انقلاب اسلامی شهدای دانشجو، اساتید، دانش آموز و همچنین دانشجویان شهیدی که در دوران دفاع مقدس از کشور و عزت و استقلال این سرزمین به خوبی دفاع کردند و همچنین بر دانشجویان عزیزی که امروز با قامتی استوار و با زبانی منتقدانه برای دفاع از کشور خودشان ایستادگی می کنند.
روحانی تصریح کرد: درود و سلام بر همه آن شهیدانی که دانشگاه را متحول کردند. طالقانی ها ، بهشتی ها ، مطهری ها ، مفتح ها ، بازرگان ها ، دکتر شریعتی ها و همه آنهایی که برای دانشگاه، برای علم، برای آزادی در برابر استبداد و در برابر استعمار ایستادگی کردند.
وی یادآور شد: در سال های گذشته موفق بودم ۱۶ آذر را در یکی از دانشگاه ها به حضور دانشجویان و اساتید برسم، سخنان آنها را بشنوم، نقد آنها را استماع کنم و امسال خوشحالم که در یک دانشگاه پر آوازه به نام شریف حضور پیدا کردم.
رئیس دستگاه اجرایی کشور تاکید کرد: دانشگاه، دانشجو ، استاد، علم و فناوری ، تحقیق و به ویژه دانشگاه های برتر فخر و افتخاری برای فرهنگ این سرزمین و برای ملت بزرگ ایران است.
روحانی خاطرنشان کرد: البته قبل از آن که در جمع شما حاضر شوم در جمع مسئولان دانشگاه نشستی داشتم، نکاتی که مربوط به توسعه علمی در همه دانشگاه های کشور و از جمله مسایل این دانشگاه بود، مطرح شد.
وی یادآور شد: من به آنها قول دادم و به شما قول می دهم که در سال آینده مشکلاتی که در جلسه مطرح شد و از جمله مشکلات دانشگاه شریف را دنبال کنم و به وعده ام عمل خواهم کرد.

**دانشگاه بهترین مکان برای نقد قدرت
رئیس دولت یازدهم با تشکر از سخنرانان تشکل های دانشجویی گفت: بسیار متشکرم که پشت این تریبون به نام تشکل های مختلف سخن گفتند، نقد، انتقاد و تشویق کردند، نقاط قوت دولت را و برخی از نکات ضعف دولت را برشمردند.
روحانی گفت: شاید بهترین جایی که باید قدرت نقد شود دانشگاه است. اگر قدرت در هرکشوری مورد انتقاد و سوال قرار نگیرد به انحراف و استبداد خواهد کشید.
وی خاطرنشان کرد: تمام مسئولین کشور مستقیم یا غیرمستقیم افتخار دارند که منتصب ملت بزرگ و از طریق آرای مردم بر مسند قدرت تکیه زدند و هیچ مقامی در جمهوری اسلامی ایران نداریم که مقام انتخابی نباشد.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که این تهمت است که برخی می گویند در ایران مقامات بر دو دسته تقسیم می شوند، گفت:می گویند برخی انتخاب می شوند و برخی انتصاب می شوند همه یا مستقیم با آرای ملت یا غیرمستقیم انتخاب می شوند.

**هیچ کسی از سوال ملت مستثنی نیست
روحانی با بیان اینکه مسئولیت از کلمه سوال می آید گفت: همه مسئولین براساس مسئولیت باید مورد سوال قرار بگیرند.
وی اضافه کرد: هیچ کسی نباید خود را مستثنی از سوال ملت بداند و همه باید به سوال مردم و پاسخگویی در برابر سوال مردم افتخار کنند که البته افتخار می کنند.
رئیس جمهوری گفت: البته حالا نقد برخی از قوا و برخی از نهادها یک مقدار مشکل است فعلا از دولت و رئیس جمهوری شروع کنید.
روحانی خاطرنشان کرد: دولت یازدهم اگر چیزی دارد و اگر پیشرفتی کرده، فقط در سایه حمایت مردم و بویژه جوانان و دانشجویان بوده است، من همه انتقادات را دلسوزانه می دانم، البته برخی از لحن ها اگر کمی نرمتر شود، قشنگتر است.
رئیس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: اساسا این اعتدال که می گوییم در نقد هم باید مراعات شود امیرالمومنین فرمود راجع به من دو گروه خود را به هلاکت و نابودی انداختند چه آنهایی که علی را افراطی دوست دارند و او را تا مرز خدایی می برند و چه آنهایی که با افراط با علی کینه ورزی می کنند.
روحانی افزود: انتقاد هم باید در آن افراط نباشد، تعریف هم در آن افراط نباشد، همه امور از جمله انتقاد باید معتدلانه و میانه روانه باشد اما در عین حال انتقاد مفید است.
وی اضافه کرد: در این جمع مسئولان دولتی حضور داشتند، خودم هم سخنانتان را شنیدیم، باز هم فرصت هایی فراهم شود تا نقد و انتقاد را من و مسئولان بشنویم و اشکلات خودمان را اصلاح کنیم؛ ما هیچ کدام معصوم و بی خطا نیستیم اما در عین حال تلاش ما بر این است که گام هایی را برداریم که به نفع مردم باشد.

**رای مردم در سال ۹۲ آغاز موفقیت در موضوع هسته ای
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه آن جایی موفق بودیم که مردم به صحنه آمدند، خاطرنشان کرد: در بحث هسته ای آن وقتی موفق شدیم که مردم به صحنه آمدند؛ مردم در انتخابات ۹۲ مسئله هسته ای را به بحث گذاشتند؛ این آغاز پیروزی ملت بود.
روحانی تاکید کرد: اگر هسته ای در انتخابات ۹۲ به بحث گذاشته نمی شد، نقد نمی شد و آثار تحریم مورد بررسی قرار نمی گرفت، راه حل مسئله مورد بحث قرار نمی گرفت، مردم در رای ۹۲ به هسته ای هم رای دادند، چون مورد بحث قرار گرفت.
روحانی ادامه داد: به هر حال چون مردم آمدند در صحنه و مسئله را مورد بحث قرار دادند، برای اینکه ما بتوانیم راهی را برای حل و فصل این مسئله بیابیم و پیدا کنیم، راه را باز کردند؛ چه راهی ما می توانستیم تا بتوانیم فشار را از روی دوش مردمی که در فشار قرار داشتند، برداریم.

**ضرورت دستیابی به اجماع در مفاهیم و موضوعات
وی با بیان اینکه ما باید در مفاهیم و موضوعات به اجماع نظر برسیم، گفت:حتی در موضوعات و مفاهیمی که به نظر ما ساده می آید؛ راجع به عدالت باید به وحدت نظر برسیم که یعنی چه، راجع به مبارزه با استعمار و ایستادگی در برابر استعمار باید به وحدت نظر برسیم، راجع به منافع ملی باید به وحدت نظر برسیم ،مسئله حاکمیت ملی به وحدت نظر برسیم.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد:حتی باید راجع به خود دانشگاه به وحدت نظر برسیم، فلسفه وجودی دانشگاه برای چیست و برای چه تاسیس شده ، همانطور که از اسم آن پیداست آیا محل دانش است و آیا دانشجو باید طالب علم و دانش باشد یا در کنار علم و دانش، امور دیگری هم مورد ضرورت است؟ مسایل اجتماعی وسیاسی باید مورد بررسی قرار گیرد.
روحانی گفت:آیا راجع به این مفاهیم در کشورهای دیگر هم هنوز محل اختلاف است؟ یعنی مثلا در فرانسه آ یا با شروع به کار یک دولت درباره مفهوم دانشگاه، علم و وظایف دانشجو اختلاف نظر به وجود می آید؟ به یک اجماع نظری رسیدند و این اجماع به ما کمک می کند و این اجماع را اساتید عزیز ما ،دانشجویان عزیز باید به وجود بیاورند.
وی خاطرنشان کرد: ما در برابر دیگران باید بایستیم و باید به توان ملی مان تکیه کنیم ،باید مشکلات کشور را با امکانات داخلی حتی الامکان حل کنیم اما آیا به معنای این است با دنیا حرف نزنیم و اگر با دنیا مشکلی داریم، برویم تا مرز جنگ بجنگیم؟

**کار دولت یازدهم درباره سلاح های راهبردی به اندازه ۱۰ سال گذشته بوده است
رئیس جمهوری اظهار داشت: اصلا فرض بگیرید در آن جنگ در برابر همه دنیا هم پیروز شویم که به امید خدا هم اگر روزی توطئه ای علیه کشور ما ولو جهانی باشد؛ ما ایستادگی می کنیم و پیروز می شویم؛ اما آیا جنگ نباید آخرین راه حل باشد؟
روحانی گفت: اختلاف نظر اینگونه موارد است و گرنه هیچ فردی تردید ندارد که زمانی ممکن است جنگ را بر ما تحمیل کنند؛ بله ممکن است؛ ما باید قدرت نظامی داشته باشیم؛ بلی باید دارای چنین قدرتی باشیم.
وی افزود: برخی فکر می کنند که دولت یازدهم؛ دولت لبخند، منطق، مذاکره و گفت و گو در دنیا است؛ اما در ساخت سلاح و بنیه دفاعی کمتر است.
**همزمان با پیروزی در برجام مهمترین موشک را آزمایش کردیم
رئیس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: بنده یک بار این امر را اعلام کرده ام که این دولت در طول دو سال در بنیه دفاعی، در سلاح های راهبردی، کاری که انجام داده به اندازه ۱۰ سال گذشته بوده است.
روحانی اظهار کرد: بنابراین معنایش این نیست که ما مذاکره می کنیم؛ بنیه دفاعی کشور را قوی نکنیم و یا هیچوقت نباید به فکر جنگ باشیم؛ ما همیشه باید آماده باشیم.
وی یادآور شد: جنگ زمانی روی نمی دهد که ما آمادگی کامل و صد در صد داشته باشیم ولی اگر آماده نباشیم جنگ به ما تحمیل می شود.
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: ما باید توانمند و قدرتمند باشیم؛ همزمان با پیروزی در مذاکرات برجام ما مهمترین موشکمان را آزمایش کردیم.

** آرامش اقتصادی یکی از مولفه های توفیق در مذاکرات هسته ای
روحانی در ادامه با اشاره به نقد وضعیت اقتصادی دولت توسط یکی از نمایندگان تشکل های دانشجویی گفت: البته معتقدم وضع اقتصادی کشور نیاز به نقد دارد اما یکی از مولفه هایی که توانستیم در مذاکرات هسته ای توفیق پیدا کنیم؛ آرامش و ثبات اقتصادی در داخل کشور بود.
رئیس جمهوری افزود: تورم نقطه به نقطه در آغاز این دولت ۴۵ درصد بوده است اما امروز این تورم به سمت تک رقمی رفته و حتی در روستاهای کشور این وضعیت قطعی شده است.
روحانی با بیان این که یعنی در ظرف ۲ سال ۳۶ واحد درصد کاهش تورم داده ایم، یادآور شد: شاخص ها معیار ما است؛ تمامی این بحث ها و رقابت های جناح های سیاسی برای چیست؛ برای چه باید در انتخابات فعال باشیم.
وی گفت: نتیجه نهایی اینها باید سبب تغییر شاخص ها شود چرا که اگر شاخص ها تغییر نیابد؛ این جناح روی کار بیاید تورم ۴۵ باشد و بعدی ۴۷ و بعدی ۴۹ درصد شود؛ مفهومی ندارد.
رئیس جمهوری افزود: این رقابت ها، انتخابات، جناح های سیاسی و غیره برای این است که نه تنها شاخص های اقتصادی بلکه سایر مولفه ها همچون اقتصاد، فرهنگ و غیره رشد کند.
روحانی خاطرنشان کرد: اگر اعتماد عمومی در نظرسنجی امسال همچون سال ۹۲ باشد؛ این بدان معناست که پیشرفتی حاصل نشده است.
وی افزود: اگر اعتماد مردم به دولت در حال افزایش نباشد؛ اعتماد مردم نسبت به همدیگر در حال افزایش نباشد و سرمایه اجتماعی افزایش نیابد؛ چه فایده ای دارد که کدام جناح حاکم شود.

**فضای امن در دانشگاه می خواهیم نه فضای امنیتی
رئیس جمهوری با بیان این که معیار ما شاخص هاست، گفت: اگر دانشگاه تغییر نکند، این دولت باشد یا آن دولت فرقی ندارد؛ نظر من این است، شاید اشتباه کنم ولی همه آنچه که به من گفته می شود و خودم هم این را حس می کنم که فضای دانشگاه سال ۹۴ نسبت به ۹۲ زمین تا آسمان فرق کرده است.
روحانی با تاکید بر اینکه ممکن است، هنوز هم فضا امنیتی باشد، افزود: من نمی پسندم، ما فضای امن می خواهیم نه فضای امنیتی.
وی با طرح این سئوال از دانشجویان که سال ۹۰، ۹۱ و ۹۲ هم شما برای ۱۶ آذر به این راحتی می توانستید اجتماع داشته باشید؟ گفت: حالا الان سال ۹۳ و ۹۴ است و همه دنبال ۱۶ آذر هستند.
رئیس شورای انقلاب فرهنگی اظهار داشت: یک زمانی بود که کسی جرات نمی کرد بگوید جنبش دانشجویی، از این کلمه می ترسیدند.

وی در ادامه خطاب به دانشجویان گفت: من از شما می پرسم اگر واقعا از لحاظ شاخص ها دانشگاه سال ۹۴ با ۹۱ فرق نکرده است حتما ما به عنوان دولت یازدهم محکوم هستیم و اگر هم فرق کرده البته ممکن است تا حد مطلوب خیلی فاصله داشته باشد.
رئیس جمهوری گفت: بعضی از نقد هایی که می کنید و می گویید هنوز ممکن است به یک دانشجو بی احترامی شود ، هنوز ممکن است آن فضای مطلوب در دانشگاه نباشد؛ بله درست است هنوز نشده است ما به نقطه مطلوب نرسیده ایم.
روحانی در ادامه با بیان اینکه در اقتصاد هم به نقطه مطلوب نرسیده ایم گفت: در حوزه سلامت هم جایی است که تلاش زیادی شده است و دکتر هاشمی بسیار زحمت کشیدند و ارقام هم نشان می دهد که مردم راضی هستند، به نقطه مطلوب نرسیده و باز هم راه زیادی مانده است.
وی تاکید کرد: من به شما اعتماد می دهم راه دولت یازدهم نسبت به دانشگاه، دانشجو و وزارت علوم تغییر نکرده است، حالا اگر اشکال دارید بگویید، از نیلی منفرد تا فرهادی نباید فرق کند.
روحانی ادامه داد: بنابراین آن چیزی که ما خواستارش هستیم این است که شاخص های ما شاخص های مطلوب باشد.
رئیس دولت یازدهم با بیان این که بعضی از دوستان می گویند که دولت از لحاظ رکود حرکتی به پیش نداشته است، خاطرنشان کرد: آیا آمار واقعا این را می گوید. سال ۹۱ رشد اقتصادی ۸/۶- یعنی وضع رکود این چنین بوده است یعنی ما در عمق رکود بودیم و در سال ۹۲ آن را رساندیم به ۹/۱- و در سال ۹۳ رشد اقتصادی ۳+ شد.
روحانی با بیان این که کار بزرگی انجام شده است، ادامه داد:البته امسال، سال بسیار سختی است. ممکن است وضع ما از نظر آمار رشد اقتصادی از سال گذشته پایین تر باشد اما باز هم رشد اقتصادی ما مثبت خواهد بود.

**دانشگاه باید مستقل و نقد دلسوزانه باشد
وی اضافه کرد: یکی از خواست های ما نسبت به دانشگاه ها، استقلال دانشگاه ها است. استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی که به آن رسیدیم از برکت تلاش دانشجویان برای استقلال دانشگاه بود. دانشگاه باید روی پای خود بایستد و مستقل باشد.
رئیس جمهوری گفت: همه تلاش ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که به مسایل سیاستگذاری بیشتر بپردازد و امور اجرایی دانشگاه به خود دانشگاه ها برگردانده شود.
روحانی تاکید کرد: استقلال برای ما بسیار مهم است. آزادی دانشگاه برای ما بسیار مهم است. اگر دانشگاه در علم، پژوهش، تحقیق و بیان آزاد نباشد نمی توانیم به اهدافی که در سرمایه انسانی و در توسعه فرهنگی، علمی مدنظر است، دست یابیم.
وی یادآور شد: دانشجو و دانشگاه باید نقاد باشد و همیشه انتقاد داشته باشد و ما باید از نقد دانشجویان استقبال کنیم منتهی انتقاد دلسوزانه باشد.
رئیس جمهوری در ادامه به شرایط بعد از برجام اشاره کرد و گفت: در شرایط بعد از برجام و تحول اقتصادی و تعامل با دنیا هستیم. دانشگاه ها از این فرصت برای تعامل علمی با دنیا باید استفاده کنند.
روحانی خاطرنشان کرد: ما باید شرایط دانشگاه ها را از لحاظ وسایل کمک آموزشی تقویت کنیم. دانشگاه های ما باید از دانش دیگران استفاده کنند و دیگران هم بتوانند از دانش دانشمندان ما استفاده کنند. دانشگاه های ما باید در زمینه اقتصادی و فناوری حضور پیدا کنند.

**تلاش کنیم حماسه ۹۲ را در ۹۴ تکرار کنیم
رئیس جمهوری در ادامه به انتخابات پیش رو اشاره کرد و گفت: در شرایطی که به سمت انتخابات می رویم دانشگاه ها باید حضور فعال در انتخابات پیدا کنند که این خیلی مهم است که مجلس آینده ما چگونه باشد؟
روحانی با بیان اینکه خیلی مهم است مجلس آینده ما چگونه باشد، تصریح کرد: از نظر دولت این جناح آن جناح ،هر کدام اینها باشند، مهم این است افرادی باشند که به منافع ملی فکر کنند، منافع جناحی و شخصی شان را بر ملی ترجیح ندهند و دلسوز مردم باشند.
رئیس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: همه ما تلاش کنیم حماسه سال ۹۲ را در ۹۴ تکرار کنیم و بتوانیم مجلسی توانمندتر و قدرتمندتر داشته باشیم، همه باید تلاش کنند؛ وزارت کشور و شورای نگهبان همه ما باید کاری کنیم، همه امیدوار باشند و به این انتخاباتمان افتخار کنیم.

**نظرم به شورای نگهبان، نظر قانون اساسی است
روحانی ادامه داد: کسی گفت من نسبت به شورای نگهبان نظر خاصی دارم، من نظرم نسبت به شورای نگهبان نظر قانون اساسی است، قانون اساسی شورای نگهبان را ناظر می داند ما هم ناظر می دانیم.
وی در پایان گفت: در فضای انتخابات ان شاء الله با تلاش وزارت کشور،شورای نگهبان، مسئولان و همه مردم بویژه دانشجویان، انتخابات بسیار پرشکوهی را پیش رو داشته باشیم.
سیام*۱۰۵۸*۱۴۹۷*۲۰۲۱*۹۱۸۷**۱۴۲۹

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *