گزارش بازار جریمه ۲ میلیونی برای متخلفان «یلدا»

گروه اقتصادی – با نزدیک شدن به بلند‌ترین شب سال به سنت همیشه، مردم برای خرید آجیل این شب و میوه‌هایی چون انار و هندوانه اقدام می‌کنند، اما هر ساله در چنین روزهایی قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند و شیرینی بلندترین شب سال برای خریداران تلخ می‌شود. طی چند روز اخیر برخی از مردم خریدهای خود را آغاز کردند اما بعضی از فروشندگان که به استقبال یلدا رفته‌اند قیمت‌های خود را بالا بردند.بدین جهت این امر گلایه‌هایی در پی داشته است. به عنوان مثال قیمت پسته که تا چند وقت پیش کیلویی ۳۸ هزار تومان تا ۷۰ هزارتومان بود این روزها از ۴۵هزار تومان شروع می‌شود.قیمت سایر مغزها هم بدین شکل روند افزایشی به خود گرفته است.در میوه‌ها هم قیمت  انار و هندوانه از یکدیگر سبقت می‌گیرند. با توجه به اینکه قیمت‌ها از ثبات گذشته خود فاصله گرفته است سازمان حمایت و اتاق اصناف برای جلوگیری از گرانی، خط و نشان‌هایی را برای گرانفروشان کشیدند.بر این اساس علی فاضلی رئیس اتاق اصناف کشور گفت: ۲ هزار و ۸۵۰ بازرس برای جلوگیری از تخلفات اصناف در شب یلدا فعالیت خود را آغاز کردند. بر این اساس اصناف متخلف بسته به نوع تخلف گرانفروشی، نصب نکردن اتیکت و صادر نکردن فاکتور ۲۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان جریمه می‌شوند.وی با بیان اینکه  برای تأمین کالاهای مصرفی شب یلدا هیچ مشکلی وجود ندارد تصریح کرد:برخی واحدهای صنفی ممکن است  قیمت محصولات پر تقاضا را بالا ببرند، اما براساس نظارت همکاران ما در سازمان‌های نظارتی این تخلفات کنترل می‌شود. گرانفروشی‌های اصناف بیشتر در بنگاه‌های بدون مجوز مشاهده می‌شود. فاضلی یادآورشد:باتوجه به مشکلات کمبود نیروی انسانی اتاق اصناف، دولت بخشی از بازرسان خود را در اختیار ما قرار داده است تا بتوانیم فعالیت بهتری در این ایام داشته باشیم.


نرخ مصوب آجیل شب یلدا
مصطفی احمدی رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروشان نیز گفت: قیمت آجیل شب یلدا از کیلویی۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است ولی بر اساس نوع خشکبار مورد استفاده در این آجیل قیمت‌های بالاتر یا پایین‌تر از نرخ مصوب نیز خواهد داشت، همچنین آجیل‌های سفارشی شب یلدا قیمت‌گذاری ندارند.وی اظهار کرد: قیمت کف آجیل شب یلدا در عمده فروشی کیلویی ۲۵ هزار تومان است که با ۱۰ درصد سود خرده‌فروشی به قیمت ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد. همچنین حداکثر نرخ فروش آجیل شب یلدا در عمده‌فروشی نیز ۳۵هزار تومان است که با ۱۰درصد سود کیلویی ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود.وی در عین حال بیان کرد: البته بعضی آجیل‌ها که به سفارش مشتری تهیه می‌شوند قیمت‌های متفاوتی دارند؛ به عنوان مثال اگر در آجیل، بادام هندی استفاده شود گران‌تر می‌شود یا بر اساس میزان استفاده از پسته، فندق، بادام و دیگر اقلام با قیمت‌های متفاوت عرضه می‌شوند.احمدی اظهار کرد: در شب یلدا با توجه به افزایش میزان تقاضا، نظارت بازرسان اتحادیه نیز افزایش می‌یابد و نظارت بیشتری بر روند فروش آجیل در واحدهای دارای پروانه کسب انجام می‌دهیم.رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشی همچنین از فعالیت واحدهای غیرمجاز در ایام پرتقاضای آجیل گلایه کرد و افزود: معمولاً در ایام نوروز یا شب یلدا شاهد فعالیت عده‌ای هستیم که به صورت غیرقانونی اقدام به فروش آجیل می‌کنند و برای خود بساطی پهن و هر نوع آجیل با کیفیت پایین یا مانده را عرضه می‌کنند که این موضوع باعث بروز مشکلاتی می‌شود.وی با بیان اینکه قیمت اجناس را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند، گفت: در زمانی که تقاضا کم می‌شود برخی از فروشندگان مجبور می‌شوند با قیمت بسیار پایین تر اجناس خود را بفروشند و در این ایام که فروش آنها بالا می‌رود ما نیز نظارت‌های خود را افزایش می‌دهیم و گرانفروشی در این زمینه نداریم.احمدی در عین حال بیان کرد: در حال حاضر حدود ۷۵۰واحد مجاز خرده فروشی در تهران داریم که برفعالیت آنها نظارت کامل صورت می‌گیرد.رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروشان با بیان اینکه سود عمده فروشی ۳درصد و سود خرده فروشی ۱۰ درصد است، گفت:‌ عرضه و تقاضا، نرخ ارز، آب و هوا و مسائلی از این قبیل برنحوه قیمت گذاری آجیل و خشکبار تأثیرگذار است.


هندوانه شب چله کیلویی ۳۲۰۰ تومان
همچنین حسن مهاجران رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی درباره قیمت میوه در شب یلدا گفت: قیمت هر کیلو هندوانه در میدان مرکزی ۲هزار و ۲۰۰ تا ۳هزار و ۲۰۰ تومان و قیمت هر کیلو انار بر حسب کیفیت هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزارتومان است.وی با بیان اینکه هندوانه‌ امسال دچار تگرگ زدگی شد، افزود: این موضوع باعث آسیب به پوست این میوه شد و به همین دلیل قیمت هر کیلو هندوانه که پوست آن آسیب دیده ۲هزار و۲۰۰ تومان و قیمت هندوانه‌هایی که پوست سالمی دارند ۳ هزار و ۲۰۰ تومان است. وی افزود: قیمت میوه و سبزی در مغازه‌های سطح شهر  باید
۳۵ درصد بیشتر از قیمت میدان مرکزی میوه و تره‌بار باشد. براساس این گزارش قیمت هندوانه مرغوب در اکثر مناطق سطح شهر تهران حداقل ۴ هزار تومان است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *