زهرا شجاعی در گفت‌و‌گو با ایلنا:عملکرد ناموفق زنان کنونی مجلس٬ شائبه ناتوانی بانوان را به وجود آورده است


رئیس مرکز امور مشارکت زنان دولت اصلاحات گفت: میزان موفقیت نمایندگان زن در مجلس و پائین بودن اطلاعات آنان از حقوق زنان و ناچیز بودن تلاش آنان برای استیفای حقوق زنان، این شائبه را تقویت کرده است که زنان نمی‌توانند از عهده وظیفه نمایندگی به خوبی برآیند

زهرا شجاعی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا٬ ضمن تبریک تشکیل حزب زنان جمهوری اسلامی به زنان اصولگرا که به زعم او نشانه‌ای از تغییر رویکرد آنان نسبت به مسئله مشارکت سیاسی زنان است٬ در تشریح الزامات مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان و موانع این مسیر٬ و ضرورت مشارکت سیاسی زنان در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری گفت: بر اساس قانون اساسی قوه مقننه یکی از قوای سه گانه کشور است که وظیفه قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین را بر عهده دارد که باید در راس امور باشد و به گفته حضرت امام (ره) باید عصاره فضایل ملت باشد.

وی با تاکید بر اینکه وقتی صحبت از عصاره فضایل ملت می‌شود این فضایل در دو جنس زن و مرد متبلور می‌شود، تصریح کرد: اینکه که گفته می‌شود زنان قشری از اقشار جامعه مانند سایر اقشار هستند، گفته‌ای نادرست است، چرا که معتقدم زنان نیمی از جمعیت کشور هستند و یک بال از دو بال تکامل انسان‌ها در جامعه هستند که باید در اداره جامعه سهیم باشند و برای مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی اجتماعی و سیاسی تلاش کنند.

رییس مجمع زنان اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه زنان باید در توسعه همه جانبه کشور نقش موثر داشته باشند و خود از مواهب این توسعه بهره‌مند شوند، خاطرنشان کرد: متاسفانه نه تنها در ایران بلکه در جامعه جهانی هم فاصله میان مشارکت همه‌جانبه زنان و مردان وجود دارد و در این زمینه شاهد عقب‌ماندگی تاریخی هستیم و ظلمی است که علیه زنان اعمال شده است.

شجاعی ادامه داد: سعی گروهای اصلاح‌طلب ایجاد قسط اجتماعی در جامعه و رسیدن به عدالت جنسیتی است و معتقدیم که لازمه مجلسی کار آمد و متوازن، بهره‌مند شدن از سرمایه زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشوراست.

مشاور سید محمد خاتمی با تصریح اینکه معتقدیم مردان عدالت‌طلب نیز باید و می‌توانند مدافع حقوق همه انسان‌ها باشند، ادامه داد: زنان به مطالبات و خواسته‌های خود بیش از مردان آگاه هستند و حضور زنان در مجلس منجر به تصویب قوانین همه‌جانبه و رعایت ویژگی‌ها و خصوصیات زنانه و مردانه در این قوانین می‌شود. از سوی دیگر حضور زنان در این نهاد منجر به تقویت روحیه مودت و صلح در خروجی‌های مجلس و به دنبال آن پرهیز از خشونت و یک‌بعدی شدن جامعه خواهد شد.

وی در خصوص موانع موجود در مسیر مشارکت زنان تصریح کرد: مشارکت زنان در انتخابات را می‌توان در دو سطح تببین کرد، یکی عرصه رای دادن که در این عرصه به دلیل عدم وجود موانع، شاهد مشارکت بیشتر زنان هستند. حتی در انتخابات مجلس در دوره دوم ریاست جمهوری آقای هاشمی مشارکت زنان بیش از مردان بود و حتی مشاهده‌های عینی در روز انتخابات نیز گواه این مسئله است.

شجاعی در خصوص سطح دوم مشارکت زنان در انتخابات ادامه داد: در خصوص مشارکت زنان به عنوان کاندیدا باید گفت که اولا یک سری موانع فردی در این ارتباط وجود دارد. بداخلاقی‌های سیاسی، پائین بودن میزان زیست‌پذیری سیاسی زنان و اینکه عرصه سیاست همواره مردانه بوده است از یک سو و مسئولیت‌های دوگانه زنان و عدم پشتیبانی خانواده و جامعه از جمله دیگر موانع در این زمینه است.

وی در خصوص دیگر موانع در این زمینه ادامه داد: پائین بودن تمایل جامعه نسبت به نامزدهای زن و استقبال جامعه از تفکر مردسالارانه، نقش رسانه‌های اجتماعی و افکار عمومی از دیگر عوامل پائین بودن میزان موفقیت زنان است.

رییس مجمع زنان اصلاح‌طلب گقت: متاسفانه کم بودن میزان موفقیت نمایندگان زن در مجلس و پائین بودن اطلاعات آنان از حقوق زنان و ناچیز بودن تلاش آنان برای استیفای حقوق زنان، این شائبه را تقویت کرده است که زنان نمی‌توانند از عهده وظیفه نمایندگی به خوبی برآیند. همچنین عملکرد غیر قابل دفاع این نمایندگان و بعضا پشتیبانی آنان از لوایح و قوانین ضد زن سبب شده است که روند افزایش تعداد زنان از مجلس پنجم به بعد سیر نزولی پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه باید موانع فردی و اجتماعی برای افزایش مشارکت زنان برطرف شود، خاطرنشان کرد: باید راهکاری برای افزایش آمار مشارکت زنان بیندیشیم، از سوی دیگر باید توجه داشت ورود به مجلس بدون هزینه‌های مالی امکانپذیر نیست و بر این اساس می‌توان احزاب و گروهای سیاسی را برای حمایت از زنان توانمند کاندیدا تشویق کرد.

شجاعی در خصوص رایزنی با فعالان زن اصولگرا برای افزایش حضور زنان در انتخابات پیش رو نیز گفت: تاکنون به دلیل اینکه شاهد تشکل منسجمی از بانوان اصولگرا نبودیم و منتظر هستیم آن‌ها به انسجام برسند.

رییس مجمع زنان اصلاح‌طلب ضمن تبریک به مناسبت تاسیس حزب زنان جمهوری اسلامی که از سوی جمعی از زنان اصولگرا تشکیل شده است، گفت: این مسئله نشان دهنده این است که زنان اصولگرا به لزوم افزایش مشارکت زنان رسیده‌اند که امیدواریم این موفقیت زمینه انسجام و وحدت زنان سراسر کشور را به وجود آورد و در یک حرکت جدی شاهد حضور زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی باشیم.

وی با اشاره به ثبت نام بانوان مجتهد برای مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: حرکت بانوان قدم خوبی بود و برای مشارکت زنان در این عرصه باید شاهد حضور زنان مجتهد در این مجلس باشیم.

شجاعی در مورد دلایل عدم حضورش برای مجلس دهم گفت: از ابتدا هم تصمیم برای ثبت نام در این انتخابات نداشتم٬ لذا ثبت‌نام نکرده‌ام، چراکه معتقدم باید عرصه برای حضور نیروهای جوان و نخبه فراهم شود و نباید همواره مسولیت‌های اجرایی و تقنینی بین عده خاص بچرخد و معتقدم باید جریان تازه‌ای در مدیریت کشور به وجود آید. البته باید بهره‌مندی از تجارب افراد با سابقه در قالب مکانیسم‌های خاص صورت بگیرد.

گفت‌و‌گو: زینب حقی

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *