این ۸ خوراکی انرژی شما را تخلیه می‌کنند

هیچ‌چیز در زندگی اجتماعی و روابط انسانی بدتر از این نیست که نای تکان خوردن نداشته باشید. متأسفانه فهمیدن دلیل افت ناگهانی انرژی کمی دشوار است. اما یکی از عوامل خستگی و نداشتن انرژی، مصرف مواد غذایی نامناسب است.

 

به گزارش ایسنا به نقل از «همشهری آنلاین»، برخی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها تأثیر منفی زیادی روی سطح انرژی شما دارند. یعنی به راحتی باک انرژی شما را خالی می‌کنند. در این مطلب هشت نمونه از این نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های انرژی‌بر را عنوان می‌کنیم:

 

نوشابه‌های لایت

 

نوشابه‌های لایت یکی از نوشیدنی‌های پرطرفدار در جهان است. دلایل متعددی نیز وجود دارد. قبل از هر چیز چون میزان قند آن‌ها کمتر از نوشابه‌های معمولی است؛ بنابراین طرفداران زیادی در بین افرادی که به دنبال لاغری هستند، دارند. البته طعم نسبتاً کم‌شیرین آن‌ها نیز برای بسیاری از افراد مطلوب است.

 

متأسفانه اکثر همین نوشابه‌های لایت حاوی یک شیرین‌کننده مصنوعی به نام آسپارتام است که میزان سروتونین را کاهش داده و سطح انرژی را پایین می‌آورد. آسپارتام مسئول بروز افسردگی و حتی کاهش میل جنسی است. اگر با مصرف این نوشیدنی‌ها متوجه شده‌اید شور و حال سابق را ندارید، از مصرف آن‌ها خودداری کنید. می‌توانید همان نوشابه‌های معمولی را آن هم به میزان کم و متعادل مصرف کنید.

 

نعنا

 

نعنا برای خوش‌طعم کردن غذاها و حتی نوشیدنی‌ها فوق‌العاده است. این سبزی همچنین برای خوشبو کردن نفس استفاده می‌شود. اما نعنا همچنین می‌تواند برای پرانرژی بودنتان دردسر ایجاد کند و حتی میل جنسی را کاهش دهد؛ به خاطر اینکه حاوی ترکیبی به نام مانتول است که میزان تستوسترون را کاهش می‌دهد و یک مشکل بالقوه برای آقایان محسوب می‌شود. بنابراین اگر جزو افرادی هستید که زیاد نعنا می‌خورید بهتر است تجدیدنظر کنید.

 

مواد غذایی کنسروی

 

از ابتدای قرن بیستم به مدت چند سال مصرف مواد غذایی کنسروی جزو انتخاب‌های عالی و هیجان‌انگیز غذایی محسوب می‌شد. چون حمل و مصرف و نگهداری این مواد غذایی راحت و ساده است. اما مصرف زیاد این محصولات غذایی سدیم و بیسفنول A به بدن می‌رساند که باعث افزایش فشار خون و به هم ریختن هورمون‌های بدن می‌شود.

 

غذاهای کنسروی

 

مقاله‌ای که در هافینگتون پست به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که ترکیب شیمیایی بیسفنول A باعث بروز اختلالات هورمونی می‌شود که به کاهش انرژی منجر خواهد شد. به عقیده محققان میزان این ترکیب شیمیایی در بدن افرادی که به مدت ۵ روز سوپ‌های کنسروی مصرف کردند به میزان ۱۲۲۱ درصد بیشتر از افرادی است که طی این مدت سوپ تازه مصرف کرده‌اند. بنابراین اگر می‌خواهید پرانرژی باشید دور مواد غذایی کنسروی را خط بکشید.

 

گوشت‌های فراوری‌شده

 

دلایل زیادی برای پرهیز از مصرف فست‌فودها وجود دارد. اگر اهل بیرون رفتن و غذا خوردن با دوستان هستید یا رابطه عاشقانه‌ای شروع کرده‌اید دور فست‌فودها را خط بکشید. چون این مواد غذایی باعث کاهش انرژی و میل جنسی می‌شود. مشکل گوشت‌های فراوری شده مانند هات‌داگ‌ها، همبرگرها و غیره این است که حاوی میزان زیادی سدیم، هورمون‌ها، مواد نگهدارنده و آنتی‌بیوتیک‌ها هستند. تمام این ترکیبات باعث بروز اختلالات هورمونی در بدن شده و جریان خون به سمت ارگان‌ها را کاهش می‌دهند و عملکرد آن‌ها را با مشکل مواجه می‌سازند. بنابراین در قرار ملاقات‌های بعدی فست‌فودها را برای صرف غذای دو نفره یا چند نفره انتخاب نکنید.

 

پنیر

 

پنیر یک ماده غذایی پرمصرف و پرطرفدار در سرتاسر جهان است. اما باید بدانید که این ماده‌ی غذایی تأثیری منفی روی سطح انرژی دارد. چون اکثر پنیرهای به فروش رفته در مغازه‌ها از شیر گاو تهیه می‌شوند که معمولاً در معرض هورمون‌های رشد و آنتی بیوتیک‌ها هستند. مشکل اینجاست که مصرف زیاد این هورمون‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است به افزایش توکسین‌های بدن منجر شود. این توکسین‌ها یا همان سموم نیز به کاهش میزان تستوسترون ختم می‌شود. بنابراین بهتر است بدانید که مصرف زیاد پنیر می‌تواند باعث کاهش انرژی و اعتماد به نفس در آقایان شود.

 

پاپ کورن‌های مایکروویوی

 

پای ثابت تماشای فیلم یک ظرف بزرگ پاپ کورن آغشته به کره است. درست است که خوردن پاپ کورن می‌تواند لذت‌بخش باشد اما از طرف دیگر مشکلاتی در میزان انرژی‌تان به وجود خواهد آمد. اکثر پاپ‌کورن‌های آماده و حاضری یا همان پاپ‌کورن‌های مایکروویوی حاوی ترکیبی به نام اسید پرفلورواکتانوئیک (perfluorooctanoic) هستند که باعث بروز بیماری‌های تیروئیدی و حتی مشکلات پروستات می‌شود. تیروئید غده‌ای پروانه‌ای شکل جلوی گلو است و وظیفه تولید هورمون‌ها و کنترل متابولیسم و انرژی را بر عهده دارد.

 

قهوه

 

قهوه حاوی کافئین و یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌های بزرگسالان است. کافئین باعث ایجاد احساس انرژی و هشیاری می‌شود. اما واقعیت این است که مصرف زیاد و بیش از اندازه کافئین باعث بروز عصبانیت، استرس، تولید کورتیزول و خستگی مزمن می‌شود. اگر زیاد قهوه می‌خورید و متوجه شده‌اید در بیدار شدن مشکل دارید و بی‌حال شده‌اید بهتر است به سراغ قهوه بدون کافئین بروید یا از چای‌های گیاهی استفاده کنید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *