چهل و هشتمین سالروز درگذشت جهان پهلوان تختی با اقدامات خلاقانه برگزار شد از مراسم بوئین زهرا تا ابتکار هنرمند تهرانی

 

چهل‌وهشتمین سالگرد درگذشت جهان پهلوان غلامرضا تختی پنجشنبه با حضور مردم و برخی از مسئولان ورزش کشورمان بر سر مزار او در ابن بابویه برگزار شد. در این مراسم رسول خادم رئیس فدراسیون کشتی، بهرام افشارزاده مشاور عالی وزیر ورزش و جوانان و سرپرست باشگاه استقلال، عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی وزارت ورزش، حمید بنی‌تمیم دبیر فدراسیون، علیرضا رضایی سخنگوی فدراسیون، محمدرضا طالقانی و محمدرضا یزدانی خرم رؤسای پیشین فدراسیون کشتی، شجاعی و طلوع‌کیان رؤسای دو فدراسیون تیراندازی با کمان و ورزش زورخانه‌ای، تعدادی از پیشکسوتان کشتی از جمله صنعتکاران، جوادی، حیدری و همچنین برخی از چهره‌های ورزش کشور حضور داشتند.
رمز ماندگاری تختی
محمدعلی صنعتکاران درباره حضورش در مراسم چهل و هشتمین سالگرد درگذشت تختی در پاسخ به این سؤال که رمز ماندگاری و جاودانگی تختی بعد از حدود نیم قرن چه هست، گفت: جوانمردی، افتادگی و مردمداری تختی زبانزد عام و خاص بود و به همین دلیل است که بعد از حدود نیم قرن همچنان شاهد حضور پرشور مردم و علاقه‌مندان هستیم. تختی هیچ‌کس را از خود نمی‌رنجاند و با وجود شأن و مرتبه بالایی که داشت، با افتادگی با اطرافیان برخورد می‌کرد. امیدوارم ورزشکارانمان نیز تختی را الگو قرار دهند، چرا که بهترین نمونه چه در زندگی خصوصی و چه در ورزش است. بهرام افشارزاده مدیرکل حوزه وزارتی وزارت ورزش و جوانان در این مراسم اظهار داشت: جهان پهلوان تختی الگوی مناسبی برای تمام ورزشکاران ایران است و به‌خوبی به ورزشکاران یاد داد که تنها با کسب نتیجه و مدال نمی‌توان در قلب و یاد مردم باقی ماند و باید به معنای واقعی پهلوان باشی که بعد از چهل‌وهشت سال مردم با چنین شور و اشتیاقی در سالروز درگذشتت شرکت کنند. ورزشکاران کنونی ما نیز باید از فضیلت‌های اخلاقی تاریخ پهلوانی ایران درس بگیرند و تنها به کسب نتیجه و مدال فکر نکنند.
گرامیداشت یاد تختی در بوئین زهرا
جمع کردن کمک‌های مردمی توسط غلامرضا تختی در جریان زلزله سال ۱۳۴۱ بوئین زهرا که ۲۰ هزار کشته داشت، به عنوان نقطه عطفی در مردمداری و انساندوستی پهلوان ورزش ایران ثبت شده است. حالا پس از ۴۸ سال، جمعی از مردم و مسئولان بوئین زهرا مراسمی را برای گرامیداشت جهان پهلوان تختی برگزار کردند. محمد مهدی یعقوبی، ناصر گیوه‌چی، محمدعلی صنعتکاران، پرویز عرب، اکبر حیدری و ابراهیم جوادی از جمله پیشکسوتان حاضر در این مراسم بودند.
گرافیتی، این بار با شمایل تختی
به مناسبت چهل‌وهشتمین سالروز درگذشت پهلوان نامدار ایرانی، غلامرضا تختی، یک استریت آرتیست (هنرمند خیابانی) تمام ساعت‌های شب چهارشنبه را در خیابان ولیعصر(عج) از میدان راه‌آهن تا ونک گذراند و روی دیوارهای تهران تصویر استنسیل تختی را نقش زد. این هنرمند گرافیتی درباره طرح‌هایی که از غلامرضا تختی زده است، توضیح داد: تصمیم داشتم این کار را تا میدان تجریش ادامه دهم، اما مجبور شدم کارم را متوقف کنم. او با اشاره به اینکه جلوی کار او را گرفتند، افزود: با مأموران صحبت کردم و گفتم قصدم از انجام این کار فقط یادآوری یک قهرمان ملی به مردم است. من پیش از این نیز طرح‌های استنسیل نیما یوشیج – شاعر -، صمد بهرنگی – نویسنده – و سعید معروف – کاپیتان تیم ملی والیبال ایران – را روی دیوار کشیده‌ام.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *