سه گام مهم تا انتخابات ( احمد شیرزاد )

سه گام مهم تا انتخاباتزمان زیادی تا انتخابات اسفند ماه باقی نمانده است؛ انتخاباتی که می‌تواند برای اصلاح‌طلبان حیاتی باشد و یک پیروزی دلچسب را برای‌شان رقم بزند. در این میان گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌ها در مورد انتخابات پیش رو و شانس اصلاح‌طلبان همچنان ادامه دارد و ممکن است برخی از این تحلیل‌ها با هر اتفاقی تغییر پیدا کند اما بی‌شک اصللاح طلبان برای دست یابی به نتیجه مطلوب در اسفندماه یک‌سری راهکار و سیاست‌هایی را نیازمند هستند که تحت هر شرایطی تغییر نخواهد کرد.

گام اول / تا انتخابات و تحت هر شرایطی علامت و نشانه‌ای که از سوی اصلاح‌طلبان به جامعه صادر می‌شود باید علامت مایوس نشدن و در صحنه ماندن باشد. در شرایط کنونی مضرترین عنصر برای اصلاح‌طلبان ناامیدی است. برخی بر این باورند که اگر اصلاح‌طلبان با ضربه‌ای سنگین همچون عدم احراز صلاحیت نامزدهای‌شان مواجه شوند مایوس شده و صحنه انتخابات را ترک خواهند کرد. به عقیده من حتی اگر ضربه سهمگینی هم به اصلاح‌طلبان وارد شد باز هم شرایط فعلی در فضای انتخاباتی به اصلاح‌طلبان اجازه فعال شدن و نقش ایفا کردن خواهد داد. اگر از میان انبوه کاندیداهای اصلاح‌طلبان تعداد بالایی با عدم احراز صلاحیت رو به رو شوند و حتی تعداد کمی باقی بمانند اصلاح‌طلبان باید به وظیفه تاریخی خود عمل کنند و در صحنه انتخابات فعال باقی بمانند و در چارچوب امکانات موجود راه خود را ادامه دهند. فراموش نکنیم مجموعه اصلاح‌طلبان یک بار در چنین شرایطی قرار داشته‌اند و تجربه خوب و سازنده‌ای را کسب کرده‌اند. در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ٩٢ نامزد اول اصلاح‌طلبان رییس دولت اصلاحات بود اما شرایط به نحوی رقم خورد که امکان حضور ایشان فراهم نشد و همین امر باعث شد تا همه اصلاح‌طلبان بر کاندیداتوری رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به اجماع برسند. در آن روزها همه امیدها پشت سر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی جمع شده بود، طوری که اگر ایشان تایید صلاحیت می‌شدند بی‌شک با رای بسیار بالایی پیروز میدان انتخابات ٩٢ بودند. در نهایت وضعیت به گونه‌ای پیش رفت که تنها هشت کاندیدا در عرصه انتخابات باقی ماندند و در میان آنها دو شانس برای اصلاح‌طلبان وجود داشت. درس تاریخی خرداد ٩٢ این است که اگر قرار بود فضای مایوس‌کننده بعد از ردصلاحیت آیت‌الله هاشمی ادامه داشته باشد، اصلاح‌طلبان هرگز موفقیت خرداد ٩٢ را تجربه نمی‌کردند. تمام قدرت مانور اصلاح‌طلبان در این است که بتوانند بدنه اجتماعی خود را به صحنه بیاورند و این کار در فضای یاس و ناامیدی فراهم نخواهد شد. اصلاح‌طلبان باید با بهترین گزینه ممکن خود در صحنه انتخابات حضور فعال داشته باشند و اجازه ندهند فضای یاس بر بدنه اجتماعی‌شان حاکم شود.
گام دوم / بی‌شک اصلاح‌طلبان برنامه‌ای واحد و منسجم برای انتخابات تدارک دیده‌اند. اما نکته مهم و اساسی این است که برنامه اصلاح‌طلبان باید به قصد پیروزی و کسب بیشترین کرسی‌های مجلس و به سمت نزدیک‌ترین چهره‌ها به برنامه اصلاحات باشد. معنای این حرف این است که در شرایط پیش از انتخابات نباید درگیر برخی مسائل حاشیه‌ای شد و گروه‌های اصلاح‌طلب حضور فعال خود در عرصه انتخابات را به حضور برخی نام‌ها و 


چهره‌ها در لیست نهایی گره بزنند. این اتفاق همان چیزی است که مخالفان اصلاحات به دنبالش هستند تا با بروز چنین بحث‌هایی فضای یاس بر جبهه اصلاحات و حامیان اجتماعی‌اش حاکم شود تا آنها از قدرت مانور سیاسی خود عاجز شوند تا با عدم احراز صلاحیت برخی چهره‌ها حضور فعال اصلاح‌طلبان را تحت تاثیر قرار دهند و آنها را از متن انتخابات به حاشیه بکشانند.  گام سوم / در فرصتی که بعد از تایید صلاحیت‌ها ایجاد می‌شود اصلاح‌طلبان باید بتوانند به یک لیست واحد برسند، لیستی از مجموعه اصلاح‌طلبان و اعتدالیون. به عقیده من جامعه ایران در این انتخابات به دنبال نام‌ها و چهره‌های معروف در عرصه سیاست نیست بلکه به دنبال برنامه است. جامعه ایران در سال ٩٢ به برنامه حسن روحانی رای داده است و هنوز هم اکثریت قاطع جامعه پشتیبان و حامی برنامه‌های حسن روحانی هستند و اگر به‌طور مشخص روشن شود که لیست واحدی وجود دارد که هواداران اصلاحات و حامیان دولت از آن پشتیبانی می‌کنند، به‌طور قطع موج اجتماعی به سمت آنها سوق پیدا خواهد کرد و پیروزی بزرگی را در اسفند ماه برای اصلاح‌طلبان رقم خواهد زد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *