سرمایه و زمین، دو مشکل پیش روی تکمیل محور ریلی هرات – خواف

مشهد – ایرنا – رئیس دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در تهران گفت: نبود سرمایه و مشکل زمین، دو مانع اصلی پیش روی تکمیل محور ریلی هرات – خواف است.

 

به گزارش ایرنا، جوآنا ناتان روز سه شنبه پس از بازدید از روند اجرای طرح مزبور در خاک ایران، در نشستی با فرماندار شهرستان خواف، با اشاره به اهمیت اجرای این خط ریلی افزود: همین امر موجب شده تا افغانستان نتواند به تعهدات خود در این پروژه عمل کند.

فرماندار خواف نیز در این نشست که با حضور خلیل عثمان، نماینده دفتر یوناما در هرات و نیز مدیرکل دفتر اقتصادی و بین الملل استانداری خراسان رضوی برگزار شد، پیشرفت این پروژه در حوزه سرزمینی جمهوری اسلامی ایران را قابل قبول خواند.

محمدرضا پهلوان نژاد در عین حال به مشکلات طرح و عدم انجام تعهدات افغانستان نسبت به این پروژه اشاره و بیان کرد: پیشرفت فیزیکی این پروژه در افغانستان، تناسبی با آنچه در ایران صورت گرفته، ندارد.

وی تکمیل محور ریلی خواف – هرات را موجب تقویت بیش از پیش روابط اقتصادی ایران و افغانستان دانست.

به گفته وی این محور ریلی در چهار قطعه تعریف شده که دو قطعه آن به طول ۸۰ کیلومتر در خاک ایران و دو قطعه در افغانستان اجرا می شود.

فرماندار خواف اعتبار تعیین شده برای اجرای این طرح را هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: تاکنون ۶۵ کیلومتر از طول محور یاد شده در ایران اجرا شده و ۱۵ کیلومتر دیگر نیز زیرسازی شده و آماده ریل گذاری است که تا پایان امسال تکمیل خواهد شد.

پهلوان نژاد افزود: از دو قطعه خاک افغانستان نیز یک قطعه توسط ایران در دست اجرا قرار گرفته که تاکنون پیشرفت نسبتا مطلوبی داشته، اما قطعه ای که باید توسط افغانستان اجرا شود به دلیل مشکل تحصیل زمین و اعتبار به مشکل برخورده است. 

تکمیل اجرای پروژه راه آهن هرات – خواف، که از حدود دو سال قبل آغاز شده، می تواند علاوه بر تسهیل انتقال مواد معدنی سنگ آهن، مس و برخی فلزات گرانبها در این منطقه ، راهی برای پیوند افغانستان با آب های آزاد و دیگر کشورها باشد. 

شهرستان خواف با حدود ۱۳۰ هزار نفر جمعیت در ۲۶۷ کیلومتری مشهد، مرکز استان خراسان رضوی واقع است که با ولایت هرات افغانستان ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک دارد. 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *