ناکامی کلاغ‌های تخریب!

 
 
آرمان – یاسمین طالقانی: صلاحیت آیت‌ا… هاشمی برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان تایید شد. دیروز که اسامی تایید‌شدگان حضور در انتخابات مجلس خبرگان اعلام شد، طبق پیش‌بینی‌ها نام آیت‌ا… هاشمی‌رفسنجانی در آن لیست وجود داشت و او در این عرصه به رقابت با ۳۵ کاندیدای دیگر خواهند پرداخت. بی‌تردید هاشمی سنگین‌ترین وزنه مجلس خبرگان درطی دوران تشکیل و فعالیت آن بوده است و پس از مرحوم مشکینی در سال۸۶ بر کرسی ریاست این مجلس نشست تا اینکه در اسفند۸۹ به خاطر حاکم شدن آرامش بر فضای کشور این کرسی را به مرحوم مهدوی‌کنی تفویض کرد. بسیاری از صاحب‌نظران بر این باورند که آیت‌ا… هاشمی‌رفسنجانی یکی از ماهر‌ترین شطرنج‌بازان عرصه سیاست ایران است. در این زمینه برخی او را سوای سوابق انقلابی و شخصیت روحانی‌اش با سیاستمدارانی چون محمد علی فروغی یا احمد قوام مقایسه می‌کنند. چرا که سال‌ها هدایت جریان‌های سیاسی در کشور را به عهده داشتند و در تصمیمات کلان ایران تاثیرگذار بودند. طی سال‌های گذشته همه بر این باور بودند که نظر هاشمی در مجلس خبرگان با توجه به سابقه‌ای که در کشورداری دارد مورد تایید خبرگان رهبری است و اکثریت اعضای این مجلس هاشمی را یک مجتهد سیاسی می‌دانند. سخنان چند سال پیش آیت‌ا… حائری‌شیرازی در یک برنامه تلویزیونی درباره جایگاه هاشمی در مجلس خبرگان تایید این معناست. او درباره رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «هر کسی با آقای هاشمی رقابت کرد، شکست خورد؛ آقای جنتی آمد نشد دیگران آمدند نشد. آقای مهدوی نیز به دلیل اینکه آقای هاشمی به احترام آمدن ایشان کاندیدا نشد، برگزیده شد. آقای مهدوی در نطق افتتاحیه خود گفت آقای هاشمی این منصب را به من تفویض کردند.»

اعتراف به قدرت سازماندهی اعتدالیون

بسیاری از رسانه‌های طیف تندرو زمانی که متوجه تصمیم هاشمی برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان شدند و پس از آن مشاهده کردند آیت‌ا… سیدحسن خمینی هم وارد عرصه شده است هراس را در عمق وجودشان احساس کردند بنابراین به بازی نخ‌نما شده تخریب روی آوردند و در همان ابتدا از لیست کذبی خبر دادند که از سوی هاشمی تنظیم شده است. آنها در سایت‌هایشان نوشتند: «هاشمی‌رفسنجانی جزو نخستین افرادی است که برنامه خود را برای حضور در انتخابات آینده مجلس خبرگان آغاز کرده و در همین خصوص شنیده‌ها حاکی از برنامه‌ریزی گسترده آیت‌ا… برای ورود به عرصه انتخابات مجلس خبرگان است. بر همین اساس طیف هاشمی در تهران لیست انتخاباتی مجلس خبرگان با نام مجتهدان مصلح و معتدل را تهیه کرده و در حال تکمیل آن در شهرستان‌ها نیز هستند. در همین خصوص گفته می‌شود احتمالا از حسن روحانی، هاشمی‌رفسنجانی، محقق داماد، سید حسن خمینی و مجید انصاری برای تکمیل این لیست استفاده شود.» آنچه نوشتند اگر چه کذب بود اما نشان داد به خوبی به قدرت هاشمی در سازماندهی نیروهای معتدل و میانه رو آگاه هستند و بیم آنها از همین نکته است.

شکست در تشخیص سلیقه سیاسی هاشمی

این تندروها به تجربه و سوابق هاشمی هم اذعان داشتند و می‌دانستند قدرت تعامل آیت‌ا…هاشمی با طیف‌های سیاسی کشور قابل چشم پوشی نیست، بنابراین واهمه از قدرت اصلاح‌طلبان را در کنار ترس از سازماندهی هاشمی در کنار هم قرار دادند و نوشتند: «هاشمی‌رفسنجانی در ادوار مختلف بعد از انقلاب در انتخابات بسیاری شرکت کرد و در برخی از آنها پیروز و در برخی دیگر با شکست روبرو شد. بعد از حضور در مجلس شورای اسلامی در دوران جنگ و جلوس بر جایگاه ریاست‌جمهوری به مدت ۸سال در دوران بعد از جنگ، هاشمی‌رفسنجانی در دوران اصلاحات اندکی از سیاست فاصله گرفت. اما سال ۸۴ وی بار دیگر قصد بازگشت به انتخابات را کرد و در این راه نیز اصلاح‌طلبان پشیمان از حمله سال‌های گذشته خود به هاشمی و از دست دادن فرصت او، به نحوی پراکنده وغیرمنسجم به حمایت از وی روی آوردند و سرانجام عرصه به فردی واگذار شد که روزگاری سمت استانداری اردبیل در دولت سازندگی را یدک می‌کشید.» در این مسیر تندروها بار دیگر بازنده بودند چرا که هاشمی با رفتار و گفتار خود نشان داد که شخصیتی فراجناحی است و نمی‌توان او با به یک جناح سنجاق کرد.

ناکامی کلاغان تخریب هاشمی

آذرماه بود که هجمه‌هایی از سوی تندروها به مجلس خبرگان صورت گرفت اما هاشمی با تدبیر همیشگی خود لازم دانست تا توضیحاتی درباره وظیفه این مجلس بیان کند. او گفت: «اصل کار خبرگان تعیین رهبری است که انجام دادند. نظارت بر رهبری است که این کارِ کمیسیون تحقیق است که آنها هم نظارتشان را می‌کنند و نهادهای زیرنظر رهبری را بررسی می‌کنند و به رهبری گزارش می‌دهند. اگر هم لازم باشد که لازم هم است، در هر دوره‌ای کمیسیون‌ها گزارششان را به جلسه خبرگان می‌دهند، کار‌هایشان همین است. البته از نظر من نباید اینگونه باشد و در خبرگان هم گفتم که اگر بخواهیم وظیفه خود را به‌خوبی انجام بدهیم، همه کارهای کشور زیرنظر رهبری است و ما نباید از آنها غافل باشیم. رهبری قدرت مطلق کشور هستند، لذا ما باید لااقل نهادهایی را که زیرنظر رهبری هستند، و هر عیبی دارند، با رهبری مطرح و پیگیری کنیم که آن عیب برطرف شود و اگر حُسنی هم دارند، آن حُسن را بزرگ و تشویق کنیم. این کار تا به حال می‌شد، اما قوانینی را که خودمان گذراندیم، محدود است. در آینده خبرگان دیگری می‌آید که باید ببینیم چه‌کار می‌کند. آیت‌ا… هاشمی‌رفسنجانی به منتقدانش اشاره و تاکید می‌کند: «شار اینها روی من هیچ تاثیر ندارد و مثل کلاغ‌هایی هستند که از روی درخت‌ها می‌پرند، برای من اینگونه است و کاری با آنها ندارم. ما همیشه فشار داشتم. وقتی که انقلاب پیروز شد، منافقین سخت‌ترین دشمن بودند، چون پیش از پیروزی انقلاب که مرتد شدند، ما با آنها مخالفت کردیم و همینطور ادامه داشت.» این تندروها واژه کلاغ را به نوعی آغاز فعالیت انتخاباتی هاشمی دانستند که البته میانه راه تخریب هاشمی از سوی خودشان بود که دیروز با اعلام تایید هاشمی تیرشان بار دیگر سنگ خورد و تبدیل به کلاغان ناکام شدند.


لینک خبر :  http://armandaily.ir/?News_Id=141976
 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *