سرمایه‌گذاری در بزرگترین خانه شمال ایران

 

1455019545091_4129.jpg

می‌گویند بزرگترین خانه شمال ایران است. دیوارهایش زیر سال‌های تنهایی کمی کمر خم کرده‌ و هنوز سفال‌های سقف پابرجاست و از داخل آن صدای چکش قلمزنی می‌آید. خانه بزرگترین تاجران استرآباد حالا سرپناهی برای هنرمندان صنایع‌دستی شده است، هنرمندانی که می‌توانند بهترین تاجران ایران باشند، اما…

 

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، خانه ۱۵۰ ساله باقری گرگان در دوره‌ی قاجار بنا و از حیاط‌های متعدد اندرونی و بیرونی ساخته شده است. این خانه حدود ۵۰ اتاق سه دری‌، پنج دری و شش دری و فضای تابستان و زمستان‌نشین دارد، معماری آن زبانزد خاص و عام است. مجموعه خانه باقری از قسمت غرب درِ مستقلی به اصطبل و از قسمت شمال غربی درِ مستقلی به قسمت حیاط خدمه دارد. از ویژگی‌های خاص دیگر این بنا پنجره‌های مشبکی آن و استفاده از مصالح بومی در ساخت آن است. به دلیل مراوردات تجاری بین ایران و روسیه در آن زمان از چوب‌های روسی برای ساخت آن استفاده شده است.

 

تزئینات معماری این بنا منحصر به فرد است و پوشش بام سفالی جنبه‌ تزئینات خاص دیگری به این مجموعه داده است. خانه‌ی باقری‌ گرگان با مساحتی حدود ۲۵۰۰ متر بزرگترین خانه‌ تاریخی در شمال ایران است که متعلق به خانواده‌ی باقری‌T یکی از تاجران ایران بوده‌ است. این خانه در طرح پردیسان قرار داشته و با بودجه این طرح مرمت اضطراری شد و حالا از آن به عنوان خانه صنایع دستی استان گلستان استفاده می‌کنند. این خانه در سال ۷۹ در فهرست سازمان میراث فرهنگی به عنوان یک اثر ملی ثبت شد.

 

 

خانه باقری گرگان

 

 

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا، درباره این خانه می‌گوید:«خانه باقری‌» جزو ۲۰ خانه‌ای است که در آخرین لیست مزایده صندوق حفظ و احیاء قرار دارد. این خانه با کاربری اقامتی- پذیرایی در لیست مزایده قرار دارد. سازمان میراث فرهنگی این خانه را با نگاه اقامتی- پذیرایی در دهه ۸۰ و از اعتبارات طرح پردیسان خریداری کرده است. چون در استان گلستان وضع بخش خصوصی ضعیف است از این موضوع استقبال نشد. امیدوارم یک نفر پیدا شود و از این ظرفیت‌های استان گلستان استفاده کند.

 

حمید عمرانی درباره اینکه اگر این خانه از صندوق حفظ و احیا خاج شود، سازمان میراث فرهنگی گلستان توانایی مرمت آن را دارد یا نه؟ اظهار کرد: بحث اینکه خانه از صندوق واگذاری حفظ و احیاء خارج شود و در اختیار سازمان میراث فرهنگی استان قرار بگیرد تا مرمت شود وجود دارد اما سازمان اعتبار لازم برای مرمت این خانه را ندارد. هزینه مرمت کل خانه به جز تجهیز آن برای کاربری بالغ بر دو میلیارد تومان است. اگر این پول را در اختیار میراث استان گلستان بگذارند مرمت این خانه در پروسه یکساله امکان پذیر است به شرط آنکه از لیست صندوق احیا خارج شود و در لیست بناهای سازمان میراث قرار بگیرد اما سازمان اصرار دارد از این خانه که در شمال کشور دارای ویژگی خاصی است به عنوان یک اقامت پذیرایی مرمت و احیا شود.

 

جاوید ایمانیان، کارشناس بافت تاریخی درباره این خانه می‌گوید: با توجه به اینکه «خانه باقری‌» در بافت قدیمی گرگان قرار گرفته است نیاز به یک طرح و برنامه مرمتی دارد. به عقیده من برای حفظ این خانه می‌توان دو کاربری در نظر گرفت، یکی مجمو عه اقامت پذیرایی است و دیگری دانشکده هنر و معماری، به نظر من طرح اول یعنی مجموعه اقامتی و پذیرایی می‌تواند به حفظ بهتر این خانه کمک کند.

 

 

خانه باقری گرگان

 

انتهای پیام

کد خبرنگار: 71503

برچسب : گلستان خانه تاریخی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *