کیش و مات جبهه پایداری در قم 

 

آرمان- مطهره شفیعی: علی لاریجانی با قم شناخته می‌شود و البته در عرصه سیاست و سیاست‌ورزی، قم هم با لاریجانی رنگ و لعاب دیگری دارد. لاریجانی اصولگرا هم است و نمی‌توان پسوند اصولگرایی را از او جدا کرد، همانطور که خودش روز شنبه تاکید کرد: «به صورت مستقل وارد انتخابات شده‌ام ولی به این معنا نیست که اصولگرا نباشم.» اما به هر حال اصولگرایان این شهر ترجیح دادند نام احمد امیرآبادی فراهانی، محمدرضا آشتیانی عراقی و مجتبی ذوالنور را در لیست خود قرار دهند و نام علی لاریجانی در لیست جامعه مدرسین برای انتخابات مجلس بماند که این دو موضوع، در تناقض با یکدیگر است یعنی باید به این سوال پاسخ داد که مگر جامعه مدرسین تشکلی اصولگرا نیست که کاندیدای اصلی مورد حمایت آنها در لیست اصولگرایان جایی ندارد و اینکه معیارهای لیست اصولگرایان در قم چیست که لاریجانی فاقد آن است؟

احترام یزدی به حمایت از لاریجانی

البته قیاس لیست جامعه مدرسین با لیست اصولگرایان نشان‌دهنده اهمیت آنهاست یعنی در لیست جامعه مدرسین عمدتا افراد شناخته شده که شانس ورود به مجلس را دارند درج می‌شود و دلیلش هم این است که لیست جامعتین مرجع رای دادن بخش بزرگی ازمردم قم است. هر چند تلاش‌هایی هم صورت گرفت که در حمایت جامعه مدرسین از علی لاریجانی تردید ایجاد شود چنان که اخباری در فضای مجازی مبنی بر حمایت آیت‌ا… یزدی از لیست جبهه پایداری در قم منتشر شد تا اینگونه القا شود رئیس جامعه مدرسین از لاریجانی حمایت نکرده است که این ترفند به زودی شکست خورد و حجت‌الاسلام علی ابراهیمی رئیس دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه در پاسخ به این پرسش که، شایعاتی که امروز در فضای مجازی متشر شده، مبنی بر اینکه آیت‌ا… یزدی بر خلاف نظر جامعه مدرسین، از لیست جبهه پایداری که تحت عنوان ائتلاف اصولگرایی منتشر شده حمایت کرده، صحت دارد یا خیر؟ گفت: «نخیر، صحت ندارد؛ حاج آقا (آیت‌ا… یزدی) گرچه خودشان در جلسه نهایی برای بستن لیست انتخاباتی مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه قم حضور نداشتند، منتها فرمودند با توجه به اینکه جلسه ما رسمی بوده و رأی‌گیری هم به صورت قانونی و رسمی و با نصاب کامل انجام شده، من کاملا به این رأی‌گیری احترام می‌گذارم.» اکنون که دفتر جامعه مدرسین حمایت یزدی از لاریجانی را به سبب تمکین از رای اعضای این تشکل اعلام می‌دارد مشخص نیست چرا اصولگرایان حاضر به پذیرش رای او نیستند. به نظر می‌رسد باید به دنبال دلایل این اختلاف بود که بخشی از آن در اظهارات سیاسیون اصولگرا مشخص است.

دلواپسی از حمایت از لاریجانی

نوشتار وحید یامین‌پور از اعضای جبهه پایداری به‌خوبی رو دست خوردن این جریان از جامعه مدرسین را نمایان می‌کند. او نوشته است: «انتشار خبر حمایت جامعه محترم مدرسین حوزه علمیه قم از برخی اشخاص در دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی موجی از تعجب و ناراحتی را در میان دلسوزان و به‌ویژه طلاب جوان برانگیخته است. دغدغه اصلی، وارد آمدن خدشه به این نهاد مقدس است؛ اکنون هشدارهای ۱۰سال پیش رهبرمعظم انقلاب به جامعه مدرسین که نشان از تیزبینی و آینده‌نگری رهبر فرزانه انقلاب اسلامی دارد، بیشتر اهمیت خود را آشکار می‌کند: "یکى از کارهاى مهمى که به نظر من پیش روى جامعه‏ مدرسین است، این است که بنشیند و محدوده‏ وظایف خودش را تعریف کند. ممکن است بعضى از کارها یک روزى جزو وظایف شما بوده؛ اما امروز جزو وظایف محسوب نشود؛ فرض کنید مثلا در زمینه‏ تعیین و معرفى نامزد مجلس یا ریاست جمهورى یا شوراى شهر، مِن‌باب مثال در قم؛ ممکن است اینها جزو کارها نباشد؛ من نمى‏گویم هست یا نیست، بلکه اعتقادم این است که خود مجموعه باید بنشینند و تشخیص بدهند که هست یا نیست. در این دوره‏ انتخابات، دیدیم اختلاف پیدا شد و این اختلاف بیرون هم منعکس شد؛ واقعا خوب هم نبود؛ یعنى نشان‌دهنده‏ این بود که در یک امر نه چندان زیربنایى، بین مجموعه‏ محدودى که جامعه‏ مدرسین است، اختلاف نظر عمیقى وجود دارد! این، خوب نیست." شنیده شده تصمیم جامعه مدرسین در حمایت از برخی عناصر، در غیاب رئیس محترم جامعه مدرسین حضرت آیت‌ا… یزدی و برخی دیگر از عناصر موثر دیگر نظیر حضرات آیات اراکی، ممدوحی، خاتمی، کعبی و… اخذ و اعلام شده است!»

پاسخ به دلواپسان جبهه پایداری

اما این نوشتار بی‌پاسخ نماند و زودتر از همه مخاطبان صفحه یامین پور بودند که به او پاسخ دادند و همین پاسخ‌ها نمایانگر حمایت از لاریجانی و مخالفت با تندروی و جبهه پایداری است. چنانکه نوشته شد: «چرا باید اینطور بشه آخه چرا؟ بعضی کارای حوزه شک برانگیزه!» یا دیگری که نوشته: «اگه از شما حمایت کرده بود اونوقت عین عدالت بود؟» مخاطبی نیز آورده است: «چی شد الان که به مذاقتان خوش نیامد یاد نقد درونی افتادید؟!» کامنت دیگری هم نوشته بود: «شما کلا رابطتون با قم چیه من متوجه نمی‌شم چرا قم ثبت‌نام کردید. معلوم میشه شما اگر پای منافع خودتون باشه به هیچ‌کس رحم نمی‌کنید؛ حتی به جامعه مدرسین.» مخاطب دیگری هم نگاشته است: «حمایت همه‌جانبه یزدی از ولایتی در سال۹۲ رو یادتون رفته؟ لیست تهران اونا رو ندیدی که روحانی و… هم هستن؟ پس شنیده‌هاتون ازغیبت ایشان اشتباه است.»

دغدغه از حضور در لیست اصولگرایان؟

اکنون از لیست سه‌نفره اصولگرایان در قم می‌توان این برداشت را داشت که وزن جبهه پایداری در بستن این لیست بسیار موثر بوده اما همانطور که اشاره شد حضور لاریجانی در لیست جامعه مدرسین سرنوشت قم دربهارستان را تعیین می‌کند و علاوه بر این اکثر علما و مراجع قم هم او را تایید کرده و خواهند کرد. چنانکه ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا به «آرمان» گفت که ریاست مجلس دهم از آن لاریجانی است و حتی اگر او در لیست نباشد اصلاح‌طلبان و اصولگرایان هم تمایل به بقای او در ریاست دارند.

 


لینک خبر :  http://armandaily.ir/?News_Id=143939

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *