یک مقام مسئول در اوقاف خبر داد موقوفه خواری پس از کوه خواری 

 

روز گذشته معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از وجود «موقوفه خواری» در کشور خبر داد. به گزارش ایرنا، احمد شرفخانی بیان کرد: فردی مغازه موقوفه را تصرف کرده و به جای دادن اجاره واقعی ۲۰ درصد از اجاره را پرداخت می‌کند. به گزارش ایرنا، او اضافه کرد: در این مواقع افراد خاطی نه‌تنها حق خدا را پایمال کردند، بلکه حق مردم نیز تضییع شده است، چون به خواست واقف باید از درآمد حاصل از این محل وسایلی برای افراد بدون سرپرست تهیه یا در محل‌های دیگر هزینه شود. پدیده موقوفه خواری مانند زمین‌خواری یا دریا و کوه‌خواری به تصرف غیرقانونی زمین مربوط می‌شود، با این تفاوت که در اینجا فردی که زمین وقفی را تصرف می‌کند باید حتما به قول معروف دستی در کار داشته و خودش جزو کارکنان سازمان اوقاف و امور خیریه کشور باشد. آن هم نه هر کارمند معمولی، بلکه این فرد موقوفه‌خوار باید قدرت و پایگاهی داشته باشد که بتواند در اموال وقف شده دخل و تصرف کند. البته نمونه دیگری از موقوفه خواری هم در کشور وجود داشت که سال ۹۱ با ایجاد سیستم کاداستر که بر اساس آن تعداد واقعی امامزاده‌ها و اماکن متبرکه مشخص می‌شد، به طور کلی ریشه کن شد. در این نوع از موقوفه‌خواری که تا سه سال پیش در کشور رایج بود افراد متخلف با ساخت بنایی تحت عنوان امامزاده با درآمدی که از این کار کسب می‌کردند از عواطف مذهبی مردم سوءاستفاده می‌کردند. با این وجود نوع دیگری از موقوفه خواری که به تازگی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف از آن خبر داده موضوع جدیدی نیست. این شیوه موقوفه خواری به تبانی و پارتی بازی برخی افراد سودجو با کارکنان سازمان اوقاف مربوط می‌شود که در گذشته هم این مساله بارها تکرار شده است.

کسی حریف بزرگ‌ترین موقوفه‌خوار کشور نیست

برای مثال سال ۹۱ معاون اوقافی سازمان اوقاف اعلام کرد: شخصی آگاه به مسائل فقهی و وقفی با پول کلان موقوفات زیادی را بالا کشیده و هنوز دستگاه قضا نتوانسته است او را محکوم کند. محمدرضا کائینی اعلام کرد: موقوفه خواران بزرگ در سطح کشور زیاد هستند ولی جرات ارز اندام ندارند به جز یک نفر که می‌توان او را بزرگ‌ترین موقوفه خوار بزرگ کشور عنوان کرد. او افزود: آقای «الف» که در دوران پهلوی «هویدا» از او قدردانی کرده است همراه با یک کارمند اخراجی سازمان اوقاف به نام آقای «ر» که آن‌قدر در برخی دستگاه‌ها نفوذ دارند که توانسته‌اند میلیاردها تومان موقوفه را در شهر قدس، شهریار و میرشکار موقوفه‌خواری کنند که در این میان دستگاه قضا هیچ اقدامی انجام نداده است. کائینی گفت: پرونده این متهم در دادگاه ویژه روحانیت مطرح است و ما هم در همین دادگاه شکایت کرده‌ایم ولی انگار این شخص مانند ماهی لیز می‌خورد. هم‌اکنون این متهم در خانه‌ای ویلایی که آن هم وقفی است زندگی می‌کند. به گزارش مهر، این مقام مسئول در سازمان اوقاف گفت: این شخص هم پول زیادی دارد و هم نفوذ دارد و به امور وقف و فقه هم آشناست، برای همین تاکنون قسر در رفته است. ولی از دستگاه قضا می‌خواهیم عمیقا و با دقت این پرونده را پیگیری کنند .

مشکل ثبت موقوفه‌ها

این پرونده و بازگرداندن زمین‌های وقفی که توسط این فرد تصرف شده بود هنوز به نتیجه نرسیده و تا امروز که سه سال از این اظهارات می‌گذرد هیچ یک از مسئولان سازمان اوقاف از دستگیری این فرد و باز پس گیری زمین‌های تصرف‌شده سخنی به میان نیاورده‌اند، یا برای مثال پرونده موقوفه‌خواری در لاله چین همدان پرونده‌ای بود که سازمان اوقاف همان سال ۹۱ اعلام کرد ۱۰ سال است که پیگیر این پرونده است ولی راه به جایی نمی‌برد. مشکل اصلی در این میان و عاملی که باعث می‌شود موقوفه خواری به این شکل در کشور انجام شود این است که سازمان اوقاف برای صدور سند مالکیت برای موقوفات هزینه‌های بالایی می‌پردازد. مثلا یک موقوفه ۱۰ میلیون تنها هزینه ثبت سندش در سازمان ثبت و آگهی‌ها و… است و چون بودجه لازم برای این کار را ندارد، بسیاری از این زمین‌های وقفی بدون سند باقی می‌ماند که همین عامل سوءاستفاده و دست اندازی عده‌ای به این اموال عمومی می‌شود.

 


لینک خبر :  http://armandaily.ir/?News_Id=144050

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *