گشایش نمایشگاه «مرور آثار مهدی سحابی»

 

گالری آرت سنتر در راستای برنامه‌های خود در زمینه برگزاری نمایشگاه‌هایی از آثار پیشگامان هنر نو ایران، جمعه ۳۰ بهمن، پذیرای نمایشگاهی با عنوان «مروری بر آثار مهدی سحابی» بود که این نمایشگاه تا ۱۲ اسفند نیز ادامه خواهد داشت.

به گزارش روابط عمومی گالری آرت سنتر، این مراسم که با حضور چهره‌هایی چون محمود دولت‌آبادی نویسنده نام آشنای کشورمان و رضا کیانیان بازیگر سینما و تلویزیون که در دنیای عکاسی و هنرهای تجسمی نیز شناخته شده است و همچنین حوری اعتصام نویسنده کتابی با موضوع گفت‌وگو با مهدی سحابی برگزار شد، تا پاسی از شب ادامه داشت .

محمود دولت‌آبادی نویسنده کتاب کلیدر نخستین سخنران این مراسم بود که درباره آثار نوشتاری زنده یاد مهدی سحابی سخن گفت و کتاب «در جستجوی زمان از دست رفته» نوشته مارسل پروست را که سحابی آن را ترجمه کرده است، یکی از سه اثر بسیار مهم دنیای ادبیات در قرن بیستم معرفی کرد و پس از ادای سخنانی درباره این کتاب ،دولت‌آبادی در ادامه سخنانش به احترام مهدی سحابی که به اعتقاد او کار بزرگی را در ترجمه کتاب «در جستجوی زمان از دست رفته» انجام داد، بخش‌هایی از این کتاب را برای حاضران خواند. این نویسنده در ادامه سخنانش با تأکید بر این که موفقیت یک نویسنده هیچ ارتباطی با دولت‌ها ندارد، بیان کرد: کار هنرمند چیزی جز چیرگی بر خود نیست و معنای دیگری ندارد و اگر هم معنای دیگری دارد، آن معناها عرضی است و هنرمند می‌خواهد از عهده خود برآید. بنابراین این که بعضی نظام‌ها و دولت‌ها آن را به خود می‌گیرند و به بدترین نحو می‌خواهند خود را با امر خلاقیت هنرمند سهیم کنند و بگویند که این خلاقیت به ما نیز مربوط می‌شود، درست نیست. پروست نیز یکی از نویسندگان معدود جهان است که توانست بر خود چیره شود و این نه ربطی به دولت، نه حکومت و نه حتی جامعه زمان او دارد. ‌نویسنده کتاب «جای خالی سلوچ» در بخش دیگری از سخنانش به سراغ آلبر کامو و آثارش رفت و درباره او چنین گفت: نویسنده دیگری که فرهنگ ۳۰۰ ساله فرانسه است، آلبر کامو است که حدود چهل سال پیش او را با خواندن کتاب «بیگانه » شناختیم ولی آن طور نشناختیم که نویسنده‌ای آلمانی اخیراً کتابی درباره‌اش نوشته است به نام «آرمان سادگی». این کتاب بسیار مهمی است که به ما یاد می‌دهد، نقد ادبی آن نیست که در مطبوعات و مجلات ما نوشته می‌شود که قصدش مثبت و منفی باشد، بلکه اگر کسی می‌خواهد بداند چگونه می‌شود که به ادبیات نگاه کرد من به او پیشنهاد می‌کنم که این کتاب «آرمان سادگی» را حتما ببیند.

رضا کیانیان بازیگر سینما و تلویزیون نیز با اشاره به آثار مهدی سحابی با موضوع قراضه‌ها، گفت: این تابلوهایی که مربوط به قراضه‌ها است اولین آثار اوست که در گالری گلستان به نمایش گذاشت. این قراضه‌ها در آثار او خلاصه و خلاصه‌تر می‌شوند تا جایی که دیگر قابل خلاصه شدن نیست و آن زمان است که او تازه کشف می‌کند و ما را در این کشف سهیم می‌کند. او به لیلی گلستان که معنایی در آثارش و رابطه‌اش با ادبیات را یافته بود، می‌گوید که کارهای من ربطی به ادبیات ندارد.

حوری اعتصام نویسنده کتاب گفت‌وگویی با مهدی سحابی نیز در این مراسم حضور داشت که قبل از آغاز سخنانش با اشاره به اعطای نشان شوالیه به محمود دولت‌آبادی گفت: من معتقدم که این برای فرانسوی‌ها یک امتیاز بود که نشان شوالیه را به دولت‌آبادی اعطا کردند. وی در ادامه با بیان این که از سال ۴۴ با مهدی سحابی آشنا شده است، درباره کتابش گفت: کتاب گفت‌وگو با مهدی سحابی قرار بود فراتر از یک گفت‌وگوی ساده باشد و نظر من این بود که او به عنوان نقاش، عکاس، مترجم ، تصویرگر و … مطرح نبود بلکه او یک انسان کاملی بود که پس از تمامی تجارب زندگی رو به نویسندگی آورد و قصه‌های زیبایی دارد که دوست داشتم درباره آن به‌خصوص پیچک باغ کاغذی و یا کتاب اول او به نام «ناگهان سیلابی» بنویسم. وی افزود: من کنار مهدی سحابی آموختم و عمده‌ترین چیزی که آموختم این بود که او فلسفه نمی‌بافت بلکه فلسفه را زندگی می‌کرد، کودکی اش سرشار از فلسفه سادگی، فروتنی و جدی نگرفتن سختی‌های زندگی بود. او به من اینها را در طول چهل سال آشنایی آموخت.

در نمایشگاه آثار «مروری بر آثار مهدی سحابی» حدود ۶۰ اثر نقاشی و مجسمه به نمایش درآمده است. علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن آثار، همه‌روزه از ساعت ۱۲ تا ۲۱ به فرمانیه، بلوار اندرزگو، انتهای خیابان سلیمی شمالی، شماره ۱۴۷، باغ انجمن خوشنویسان ایران مراجعه کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *